Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hygiëne in de zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hygiëne in de zending

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Houd u aan het voorbeeld van de gezonde woorden...' (2 Timotheüs 1:13)

Hoe behoudt het evangelie in Mexico haar smaak?

DOOR DS. J.A.W. VERHOEVEN

Gezond

Paulus geeft instructies aan zendingsmedewerkers. Hij gebruikt daarbij nogal eens het woord gezond. Timotheüs en Titus moeten de ‘gezonde woorden' van onze Heere Jezus Christus bewaren (1 Tim. 6:3; 2 Tim. 1:13) en onderwijs geven in de ‘gezonde leer' (1 Tim. 1:10; 2 Tim. 4:3; Titus 1:9; 2:1, 8). De mensen moeten worden opgevoed in een ‘gezond geloof' (Titus 1:13; 2:2). Het is een opvallende manier van zeggen, die we verder in het Nieuwe Testament niet tegenkomen. Het Griekse woord luidt hugiès. Daarvan stamt ons Nederlandse woord hygiëne. Paulus weet dat het er in kerk en zending niet altijd even fris aan toe gaat. Hij dringt aan op hygiëne. Er zweven talloze bacillen in de lucht. Je kunt er doodziek van worden.

Ziekelijke leringen...

Dit nummer van Alle volken focust op Mexico. De GZB is in Latijns-Amerika nadrukkelijk betrokken bij de vorming van predikers. Dan komt het er dan wel op aan dat we dicht bij de gezonde woorden blijven, bij wat ons is overgeleverd door de apostelen. Er kan zomaar ruis ontstaan. Steeds moet Jezus Christus in het middelpunt geplaatst worden. Zijn kruis, Zijn opstanding, Zijn wederkomst. Dat valt niet mee. Jehova's Getuigen en Mormonen zijn actief. Het welvaartsevangelie lokt velen: als je in God gelooft, krijg je een welvarend leven, kijk maar naar de Noord-Amerikanen! Soms zijn latino's zó gegrepen door het lijden van Christus, dat ze bijna vergeten Pasen te vieren. Soms verliezen ze zich in discussies over de opname van de gemeente. Merkwaardige eenzijdigheden leiden tot scheefgroei. Er is godsdienst die niet vrijmaakt, maar juist insnoert. In het theologisch onderwijs proberen we röntgenfoto's te maken, tot de kern te komen. Eerlijk en biddend de grote bijbelwoorden doorzoeken: zonde, oordeel, genade, verzoening, gerechtigheid, vrede...

...en vervuilde praktijken

Zinloos gepraat, onreinheid, moord, haat, leugen, meineed, corruptie, machtsstrijd... (1 Tim. 1). Je komt het allemaal tegen in de kerk. Niet alleen in Nederland, ook in Mexico.

Prachtige woorden maken ziek, als er geen liefde is uit een rein hart. Daarom zijn we niet klaar met alleen maar een zuivere leer. We zoeken naar wegen om als kerk betrouwbaar aanwezig te zijn bij verslaafden, armen, daklozen en aidspatiënten. Bij een gezond geloof hoort diaconaat.

Zending heeft een boemerang-effect

Hoe zou deze meditatie eruit gezien hebben als een Mexicaanse christen de focus zou richten op Nederland? Ik zou het onhygiënisch vinden als u niet even de tijd neemt om daarover na te denken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2010

Alle Volken | 32 Pagina's

Hygiëne in de zending

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2010

Alle Volken | 32 Pagina's