+ Meer informatie

NS kan vrachtvervoer gedeeltelijk overnemen

2 minuten leestijd

UTRECHT — De spoorwegen zijn in staat de capaciteit van het Nederlands-Duitse goederenvervoer in enkele dagen drastisch op te voeren als daaraan door gebrek aan ritmachtigingen behoefte zou ontstaan.

Aldus een reactie van NS op de berichten dat de regering van de Bondsrepubliek vindt dat het vrachtvervoer tussen Nederiand en West-Duitsland meer dan nu per spoor moet worden afgewikkeld en dat het aantal ritmachtigingen over de weg beperkt moet blijven.

In de eerste plaats zou gebruik kunnen worden gemaakt van de mogelijkheid om opleggers of vrachtauto's op de trein te zetten. In het eerste halfjaar van 1976 werden op deze manier 2.000 opleggers van ons land naar Duitsland vervoerd. Die capaciteit in beide richtingen op zeer korte termijn tot 15.000 opleggers per halfjaar worden opgevoerd. Op jaarbasis betekent dat een besparing van 60.000 vrachtautoritten en op langere termijn zijn de mogelijkheden nog groter, aldus NS.

Voor containers, waarvan er vele per vrachtauto worden vervoerd, staan momenteel vier containertreinen ter beschikking. Dit aantal kan op korte termijn tot negen worden uitgebreid wat neerkomt op een extra capaciteit van 50.000 containers per jaar.

Na een tijd bergafwaarts te zijn gegaan begint bij NS het goederenvervoer overigens weer aan te trekken. Voornaamste reden daarvoor is het geleidelijk herstel van de conjunctuur.

Het containervervoer bijvoorbeeld nam de eerste vier maanden van dit jaar met 14,3 pct toe. Ook de vuil afvoer maatschappij (VAM) droeg een steentje tot de vervoersgroei bij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.