Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERK EN KERKRECHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERK EN KERKRECHT

Dordtse Kerkorde, artikel 62

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een iedere kerk zal zulke manier van bediening des Avondmaals houden, als zij oordeelt tot de meeste stichting te dienen. Wel verstaande nochtans dat de uitwendige ceremoniën, in Gods Woord voorgeschreven, niet veranderd, en alle superstitie vermeden worde, en dat na de voleinding der predikatie en der gemene gebeden op de predikstoel, het formulier des Avondmaals, mitsgaders het gebed daartoe dienende, voor de tafel zal worden gelezen.

De wijze van de Avondmaalsviering (5)

De noodzakelijke dingen (c)

Wat betreft het avondmaalsgereedschap was het zo dat in de vroegste tijden de christenen gebruik maakten van eenvoudig avondmaalsgereedschap. Een eenvoudige tafel met brood er op in gevlochten manden. Later werden de gevlochten manden vervangen door schotels waaruit het brood aan de avondmaalsgangers werd uitgedeeld. Ook de drinkbekers waren eenvoudig. Maar naarmate later bij de verroomsing de gehele eredienst in uitwendige luister toenam, vermeerderde ook de kostbaarheid van de voorwerpen die bij het Avondmaal gebruikt werden. In de 12de eeuw werd zelfs bepaald, dat geen andere dan zilveren en gouden bekers mochten worden gebruikt, omdat het kostbare bloed van Jezus kostbaar metaal eiste. De Reformatie wilde vooral de bijzondere nadruk leggen op de geestelijke zijde van het. sakrament en gebruikte daarom zeer eenvoudig avondmaalsgereedschap van hout, glas of tin. Later evenwel, toen de kerk der Reformatie in aanzien kwam bij de wereld, werden ook de schalen, bekers en kannen van meer kostbaar materiaal gebruikt. Vele kerken ontvingen deze als geschenken, zodat zilveren en gouden schotels, bekers en kannen werden gebruikt. Velen keurden, deze weelde echter af, zodat ook vele kerken voorkeur bleven geven aan het gebruik van eenvoudig gereedschap van tin of eenvoudig zilver.

Hoewel de gereformeerden over de vraag welk avondmaalsgereedschap er gebruikt moet worden anders dachten dan Rome, bij Rome is alles in de dienst precies voorgeschreven terwijl de gereformeerden dit niet zo strikt wilden bepalen, wilden zij toch dat de voorwerpen passend moeten zijn in verband met het karakter van de heilige maaltijd. Al te eenvoudige voorwerpen als aarden schotels en koppen vond men te alledaags, maar ook de uiterlijke pracht van goud of bijzonder bewerkt zilver werd afgewezen. Tin of eenvoudig zilver werd het meest dienstbaar geacht, omdat dit ook in vele huizen bij feestmalen werd gebruikt. Tegenwoordig kan men eenvoudige avondmaalstellen krijgen, gemaakt van legeringen in verschillende prijzen en in eenvoudige en stijlvolle vormen. Op de tafel, die met een wit kleed bedekt wordt, staan ook offerbussen voor een gave bij het Avondmaal. En hoewel de gereformeerde vaderen nooit bepalingen gemaakt hebben voor welk doel deze offergaven bestemd waren, is toch in den regel^ deze avondmaalsgave bestemd voor de diakonie. Reeds van de vroegste tijden werd deze gave der liefde uit dankbaarheid gegeven voor de behoeftigen in de gemeente. Juist uit dankbaarheid voor de ontvangen genade Gods, dacht men daarbij aan het Woord van Christus, dat Hij niet altijd op de aarde zou zijn, maar de armen wel. Maar dit betekent niet dat een gemeente, die rijke inkomsten heeft voor de diakonie, de avondmaalskollekte niet zou mogen gebruiken voor de meer behoeftige kas van de kerk. is het de gewone regel dat de offergave bij het Avondmaal bestemd is voor de diakonie, de kerkeraad kan dan ook om bepaalde redenen ook besluiten deze gaven te gebruiken voor de onderhouding van de kerkediénst en de bediening van de sakramenten. Wat betreft het lezen van het Avondmaalsformulier zegt de D.K.O. dat na de voleindiging der predikatie en der gemene gebeden op de predikstoel^het formulier des avondmaals, mitsgaders het gebed daartoe dienende, voor de tafel zal worden gelezen. De reden daar> 'oor lag hierin, dat vroeger het Avondmaal in het koor van de kerk gehouden werd en de predikant na de beëindiging van de preek op de kansel, de preekstoel afkwam en dan het formulier en het gebed voor de avondmaalsviering vóór de tafel las. Een beginsel steekt hier echter niet in. Het was gewoon een praktiscjie maatregel terwille van de grootte en de vorm van de kerkgebouwen. Zoals we weten waren de roomse kerkgebouwen overgenomen door de Reformatie. Deze kerkgebouwen waren gebouwd voor de roomse eredienst en het waren nogal grote kerkgebouwen. Nog heden is men dikwijls verbaasd hoe soms in kleine dorpen zulke grote historische kerkgebouwen staan, overigens heden dikwijls een groot probleem hoe die kerkgebouwen onderhouden moeten worden. Welnu, in die grote kerkgebouwen werd het Avondmaal gehouden nogal ver van de preekstoel vandaan, nl. in het koor. Het was nu meer stichtelijk vóór de tafel staande dit formulier te lezen. Nu tegenwoordig in onze kerkgebouwen de Avondmaalsviering gehouden wordt voor de preekstoel, is er echter geen enkel bezwaar om het Avondmaalsformulier op de preekstoel te lezen. Ja, het is dikwijls beter, omdat de .gehele gemeente het dan beter kan horen. Het behoort echter tot de , , adiophora" of middelmatige dingen, die van geen wezenlijke betekenis zijn en daarom geheel in de vrijheid wordt gelaten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1970

De Saambinder | 8 Pagina's

KERK EN KERKRECHT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1970

De Saambinder | 8 Pagina's