Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dienen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dienen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dienen ligt een mens niet. Het staat niet in jouw en mijn woordenboek. Wij zijn mensen, die niet willen dienen maar heersen. En... je laten dienen! De meeste zijn!

Zelfs de discipelen van de Heere jezus, mensen met genade, vragen aan Hem: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen? " (Mattheüs 18:1). Dan geeft de Koning van dat Koninkrijk een beschamend antwoord. Een waarheid voor alle tijden: Maar zo wie onder u groot zal willen worden, die zal uw dienaar zijn. En zo wie van u de eerste zal willen worden, die zal aller dienstknecht zijn" (Markus 10:44).

Twee kernwoorden

Het Nieuwe Testament kent verschillende woorden voor dienen. De twee meest gebruikte zullen we samen nagaan.

Eerst het woord diakoneo, waarvan afgeleid zijn de woorden diakonia (dienst) en diakonos (dienaar). Denk aan onze diaken! Dit kernwoord heeft betrekking op het dienen van de medemens in de gemeente en vanuit de gemeente.

Het betreft niet alleen de armenverzorging, maar ook het dienen met de verleende genadegaven. Zo heet de prediking van de apostelen in Jeruzalem: bediening (diakonia) des Woords' (Handelingen 6:4).

En Timotheüs en Erastus 'dienen' (diakoneo) de apostel Paulus in zijn zendingswerk. Deze dienst bestond vermoedelijk uit: prediking, catechisatie, huisbezoek, kerkvisitatie en dergelijke.

De oorsprong van dit dienen

Waar ligt de oorsprong van deze christelijke diakonia?

In de Heere Jezus Christus Zelf. Hij heeft gezegd: Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen" (Markus 10:45).

Hij, de Meester en Heere van Zijn Kerk, heeft Zichzelf vernietigd, de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende en is de mensen gelijk geworden. Hij heeft Zijn Vader volmaakt gediend tot de kruisdood toe! Hij is de enige Bron en Oorsprong van alle ware dienen.

Allen, die Christus zijn ingeplant door het zaligmakend geloof en delen in Zijn gemeenschap, die staan in Zijn diakonia. Zonder Hem en buiten Hem is geen mens tot dienen bereid of bekwaam!

De Heere Jezus gaf ook een duidelijk voorbeeld van dienen. In de Paaszaal. Een levensles voor Zijn kinderen. De Zoon van God diende als een slaaf. "Indien Ik, de Heere en Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig elkanders voeten te wassen. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet" Oohannes 1 3:14-15).

Slaaf

Dit dienen brengt ons bij het tweede woord. Dat is douleuo.

In Griekenland was dit een gedwongen dienen. Dienen op bevel! Dus eigenlijk slavernij.

Onze Statenvertaling heeft het woord doulos vertaald met dienstknecht. Voo de apostel Paulus noemt zich in zijn brieven dikwijls een doulos van jezus Christus. Het is dan een ere-titel! In de Bijbel heten de ware gelovigen dus slaven van God en Christus.

Wie dien jij?

Ik heb een persoonlijke vraag: wie dien jij? Wiens slaaf ben jij? Je bent van geboorte af een slaaf van de zonde.

We dienen naar hartelust de satan, de zonde, de wereld en de begeerte van ons hart. Vrijwillig in die harde dienst! Een vreselijke slaverij. Zo'n doulos van de zonde is er volstrekt hopeloos aan toe. Hij is niet een beetje verloren, maar totaal! Weet je dat al?

Want jij leeft nog onder de prediking van de blijde Boodschap dat jezus Christus in de wereld gekomen is om dienstknechten van de zonde en de satan los te kopen en te bevrijden. Hij kocht ze los met Zijn dierbaar bloed. Hij gaat ze bevrijden door Zijn Geest. Hij maakt ze tot Zijn doulos! "Omdat Hij ons met lichaam en ziel van al onze zonden, niet met goud of zilver, maar met Zijn dierbaar bloed gekocht en van alle heerschappij des duivels verlost heeft en ons Zich tot een eigendom gemaakt" (Heidelbergse Catechismus, zondag 13). Zulke slaven gaan begeren door Zijn wederbarende genade Hem te dienen.

Dienen betekent: niet meer je eigen plannen, je eigen wil en verlangens ten uitvoer brengen, maar als een knecht zien op de hand van je eigenaar. Dat betekent biddend vragen: "Leer mij, o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden".

Gelukkige slaven van Christus, die begeren om Hem toe te behoren. Die hartelijk verlangen om elke dag God en de naaste te dienen door de liefde. Die als afgekeurde dienstknechten Hem daarvoor nodig hebben. Dat is dienen: "Mijn hart, o Hemelmajesteit, is tot Uw dienst en lof bereid".

Wie dien jij? Dat kun je weten! Dat is te zien in je leven van elke dag! Worstel om het werk van de Heilige Geest in je hart. Door Goddelijk licht geleid zullen er ook vandaag nog jonge mensen komen die de Heere gaan dienen. Om het werk van Sions betalende Borg! al Het vrome zaad van die op Cod betrouwden zal, door Zijn kracht, Hem dienen, voor Hem leven; het zal de HEER' eens worden aangeschreven, in 't nageslacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1998

Daniel | 32 Pagina's

Dienen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1998

Daniel | 32 Pagina's