Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Praatje met...

+ Meer informatie

Rolf Wassink

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Denken jullie nog wel eens aan de zomervakantie terug? Aan de leuke dingen die je toen gedaan hebt? Rolf Wassink uit Emmeloord wel. Maar hij heeft dan ook wel iets héél bijzonders in de vakantie gedaan... Lees het zelf maar!

"In de zomer van 2003 zijn mijn vader en ik begonnen met een lange fietsroute. Ik was toen zes jaar. De route heet de Noordzeeroute en loopt van Den Helder tot Sluis, een klein plaatsje in Zeeland. Langs de kant van de weg staan bordjes met pijlen. Daarop staat LF 1, Noordzeeroute. Die moesten we steeds volgen. We hebben ook een boekje waar de hele route in staat. Vorig jaar zijn we in twee dagen van Castricum naar Den Helder gefietst! Dat was 92 kilometer."

Ook dit jaar pakten Rolf en zijn vader weer de fiets. Eerst reden ze met de auto naar Castricum.

"Daar pakten we onze fietsen vol: fietstassen, een tentje, slaapzakken en luchtbedden, een brander, kleine pannetjes, kleren en wat eten en drinken. Het eerste stuk van de route ging niet langs de zee, want daar is een natuurgebied. Bij IJmuiden zagen we veel hoge schoorstenen waar rook uitkwam, van de fabrieken. We moesten daar met een pontje overvaren.

Bij Zandvoort zagen we de zee. Zandvoort is een stad met heel veel winkeltjes. Ze praten er ook Engels en Duits. We zouden in Zandvoort overnachten, maar de camping had helemaal geen schaduw en het was erg warm. Omdat we nog niet moe waren, fietsten we door de duinen verder. Dat gaat steeds omhoog en omlaag. Als ik omlaag fiets en daarna omhoog moet, neem ik een aanloopje. Dan fiets ik het laatste stukje even extra hard. Dan hoef ik niet zo zwaar te trappen als we het volgende duin op moeten."

Kamperen bij de zee

"In Katwijk vonden we vlakbij de zee mooi plekje om de tent op te zetten. Eerst hebben we gegeten, daarna gingen we wandelen langs het strand. Vlakbij de camping stond de reddingsboot klaar om mensen te redden als dat nodig is. 's Avonds viel ik heel snel in slaap.

De volgende morgen hebben we na het eten de tent weer opgeruimd en achter op de fiets gebonden. Voordat we Katwijk uitfietsten, zijn we nog op de vuurtoren geweest. Dan kun je de zee heel goed zien, en het strand met de strandhuisjes. We fietsten weer een heel eind door de duinen tot Wassenaar."

Bij het paleis van de koningin

"Bij Wassenaar gingen we van de route af, omdat we de paleizen in Den Haag wilden bekijken. De koningin was op vakantie. We zagen allemaal werkmannen die daar naar binnen gingen. Zij maakten het dak en verfden de deuren. Bij de regeringsgebouwen stonden veel grote Mercedessen. Bij een toren in de hoek lag een rood stuk vloerbedekking op de grond. Er kwam vast iemand uit die belangrijk was, maar het duurde ons te lang om te wachten. We volgden de route weer toen we Den Haag uit waren."

Bij het paleis van de koningin 121 kilometer!

"We reden naar Hoek van Holland. Je zag aan de ene kant de duinen en aan de andere kant kassen. Na deze stad fietsten we langs het water met de wind in de rug. We zagen veel grote schepen met zeecontainers. Toen kwamen we in Maassluis. Het was inmiddels half zes. Op het station kochten we vier treinkaartjes uit de automaat. Twee kaartjes voor ons en twee kaartjes voor onze fietsen. Toen gingen we in de trein uitrusten. Er stond 121 kilometer op de kilometerteller! Vanaf Castricum reden we weer met de auto naar ons huis in Emmeloord."

Het lijkt Rolf erg leuk om bij de zee te wonen.

"Dan kun je vaak naar het strand, en je kunt er ook zeevissen. We hopen volgend jaar weer verder te gaan, want we willen graag Zeeland bekijken en in Vlissingen aankomen. Ik heb er al zin in, want fietsen door de duinen is erg leuk!"

Rolf, heel hartelijk bedankt voor je leuke vakantieverhaal! En voor volgend jaar D. V.: veel succes met het vervolgen van de Noordzeeroute!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.