Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leider van ’De Kleine Kudde’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leider van ’De Kleine Kudde’

Wie is Watchmen Nee?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik hoorde hem in een evangelisatiedienst. Hij was in de veertig, goedgebouwd, en een groot, overtuigend redenaar. Zij aanhangers werden 'De Kleine Kudde'genoemd. Het was zelfs voor Chinese begrippen een lange, zeer lange preek. Hij begon in Genesis, ging de hele Bijbel door en zijn bijbelkennis was indrukwekkend, ..." Met deze woorden beschrijft Mary Wang (in haar boek 'China's Kerk leeft!') hoe zij als schoolmeisje Watchman Nee heeft horen preken. Wie is deze Watchman Nee, en hoe komt het dat zijn naam zo bekend is geworden onder alle christenen ter wereld?

Wie is Watchmen Nee?

Watchman Nee wordt op 4 november 1903 geboren in Swatou, in de Zuidchinese provincie Kwangtoeng. Aanvankelijk wordt hij Ni Sjoe-tsoe genoemd, maar later verandert hij dit op aanraden van zijn moeder in Ni To-sjeng. Dat betekent gongslag of alarmsignaal. In het Engels: Watchman Nee. Zijn ouders en grootouders zijn christenen, al krijgt Watchman ook een klassiek Chinese opvoeding.

Jeugd en bekering

Watchman groeit op in een roerige tijd. Enkele jaren voor zijn geboorte lijdt China een smadelijke nederlaag in de oorlog tegen Japan. Een periode van binnenlandse onlusten volgt, die uiteindelijk leidt tot de val van de keizer. In 1912 wordt China een republiek.

Hiermee komt aan de beroeringen geen eind. Vanaf 1918 worden kommunistische ideeën meer en meer verspreid. Ook Watchman ondergaat hun invloed. Maar de weg die hem van het christelijk geloof afvoert, wordt in 1920 radikaal doorkruist. Evangelist Dora Joe komt een aantal evangelisatiesamenkomsten houden in Foetsjou, waar de familie Ni inmiddels woont. Door één van deze bijeenkomsten verandert Watchmans moeder zo totaal, dat Watchman konkludeert dat er in de prediking van deze bezoekster een enorme kracht moet schuilen. Als hij dan zelf naar de samenkomst gaat, wordt hij diep geraakt. De prediking overtuigt hem van zonde en hij komt radikaal tot bekering.

Sterk legt hij zich vanaf dit moment toe op bijbelstudie en evangelisatie. Hij verplicht zichzelf om iedere dag negentien hoofdstukken uit het Nieuwe Testament te lezen en hij vertelt aan iedereen die het horen wil, wat hij daaruit geleerd heeft.

Een Chinese gemeente

Watchmans bekering betekent het eind van zijn wetenschappelijke carrière. Hoewel hij tijdens zijn studie steeds de hoogste resultaten haalt, richt hij zich toch steeds meer op de verkondiging van het Woord. Ook breekt hij met de bestaande kerken. Deze zijn gesticht door zendelingen uit de Angelsaksische wereld en zijn naar het oordeel van Watchman veel te 'Engels'. Hij organiseert zelf bijeenkomsten, afgestemd op de Chinese volksaard. Zo ontstaat er een vrije gemeente in de havenstad Sjanghai, waar Watchman vele jaren zal werken.

De gemeente, die eenvoudig 'de samenkomst aan de Niangweg' wordt genoemd, wordt bestuurd door oudsten en handhaaft een strenge kerkelijke tucht. De prediking is praktisch en bijbels en er wordt veel aandacht besteed aan evangelisatie. Watchman zelf beperkt zijn prediking ook niet tot Sjanghai, maar

hij evangeliseert ook in veel andere plaatsen. Zo ontstaan onder de zegen van de Heere in de jaren dertig honderden gemeenten, die de naam 'De Kleine Kudde' krijgen.

Vervolging

De politieke gebeurtenissen staan intussen niet stil. In 1925 begint de opmars van de kommunisten en in 1931 valt japan China binnen. Na de val van japan woedt er tussen 1946 en 1949 een burgeroorlog, die eindigt in een kommunistische overwinning. Voor de Chinese christenen begint dan een tijd van verschrikkelijke vervolgingen.

Watchman Nee wordtin 1952 gevangen genomen. Hij wordt veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf, maar wordt ook na deze lange tijd niet vrijgelaten. In 1972 sterft hij in zijn kerker, na een leven van toewijding aan God. Zijn levensdevies was: „Ik wens niets voor mijzelf, ik wens alles voor de Heere".

Sprekend nadat hij gestorven is

Waardoor is de naam van Watchman Nee gemeengoed geworden? Is het omdat de geschiedenis van Watchm zijn lijden bekend geworden is? Dat ook. Maar veel belangrijker is Watchmans invloed via zijn geschriften, waarvan sommige haast klassiek zijn geworden. Watchman zelf heeft slechts één boek tijdens zijn leven gepubliceerd, maar hij heeft een bijna komplete verzameling preken, lessen en toespraken nagelaten. Deze zijn door dr. Angus Kinnearzeer kundig bewerkten uitgegeven. In een Engelse catalogus kwam ik 57 titels tegen. Een aantal daarvan is ook in het Nederlands vertaald. Zo spreekt Watchman nog, nadat hij gestorven is.

Met onderscheid lezen

Wie de werken van Watchman Nee gaat lezen, moet een aantal zaken goed in gedachten houden.

Watchman stond niet, zoals wij, in de reformatorische traditie met haar belijdenisgeschriften die een evenwichtige weergave geven van de bijbelse waarheden. Dat betekent enerzijds dat hij de Schrift onbevangen benadert, maar dat anderzijds de sturende faktor van de gevestigde kerk en haar leerstellige bescherming ontbreekt. Watchman Nee was een zelfstandig denker. Hoewel hij er blijk van geeft veel Angelsaksische schrijvers gelezen te hebben, vormt hij zijn opvattingen toch puur door zijn eigen bijbelonderzoek. Het reformatorische 'Sola Scriptura' krijgt bij hem de volle nadruk. Ook legt hij een sterk accent op de noodzaak van de verlichting door de Heilige Geest. Toch is het nodig met onderscheid te lezen, omdat Watchman op een aantal punten tot andere inzichten komt dan die ons eigen zijn.

Enkele wenken

Duidelijk komen deze andere inzichten naar voren in zijn boek 'Het Normale Christelijke Gemeente Leven'. In zijn visie op de ambten wijkt Watchman af van de reformatorische traditie. Ook zijn principe van de vrije plaatselijke gemeente heeft duidelijk nadelen ten opzichte van het onder ons gebruikelijke presbyteriale stelsel. Toch moet anderzijds gezegd worden dat de kommunisten juist op 'De Kleine Kudde' moeilijk greep krijgen en dat heeft alles te maken met dat accent op de vrije plaatselijke (huis)gemeente. Watchman heeft een christelijke gemeenschap nagelaten die ondanks hevige vervolgingen en pogingen tot uitroeiing het geloof heeft behouden.

Watchmans meest bekende werk, 'Het Normale Christelijke Leven', is een diepgravende studie over de hoofdstukken 6 tot en met 8 van de Romeinenbrief. Is voor Kohlbrugge Romeinen 7 vers 14 van grote betekenis geweest, voor Watchman geldt dit van Romeinen 6 vers 11: „Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus jezus onze Heere". Op indrukwekkende wijze beschrijft Watchman de betekenis van het bloed en het kruis van Christus, de plaats van de wet in het leven van de christen en de noodzaak van het wandelen door de Geest. In zijn leer van de mens is Watchman soms wat schematisch in zijn driedeling lichaamziel-geest. Maar wie zou de noodzaak van verbrokenheid in het leven van de christen willen ontkennen, zoals Watchman die benadrukt in 'De vrijmaking van de geest'?

Een belangwekkend boek is ook 'Aan Hem gelijk', waarin Watchman lessen trekt uit de levens van de aartsvaders. Zo laat hij Gods verkiezend handelen zien aan de hand van het leven van Abraham, maar ook hoe de Heilige Geest de oude eigenwillige aard het zwijgen oplegt, zoals in het leven van Jakob.

Veel werken van Watchman moeten onbesproken blijven. Toch mag gezegd worden dat Watchman een orthodox en bevindelijk schrijver is, die niet alleen voor Chinese christenen, maar ook ons iets te zeggen heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1995

Daniel | 32 Pagina's

De leider van ’De Kleine Kudde’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1995

Daniel | 32 Pagina's