Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterfeest - jeugdfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterfeest - jeugdfeest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met Pinksteren gaat het ook over jongeren: en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen (Hand.2:17b). Wat heeft deze tekst te betekenen?

Je haalt een tekst aan uit de preek van Petrus op de Pinksterdag, direct na de uitstorting van de Heilige Geest. Door de vervulling met de Heilige Geest spreken de discipelen in verschillende talen over Gods grote daden. Het geluid van de stemmen trekt de aandacht. De toegestroomde - internationale - menigte is in verwarring. Ze horen mensen in hun eigen taal spreken! Ze komen er niet uit. Sommigen denken zelfs dat de discipelen dronken zijn. Dan staat Petrus op en verwijst hij naar een gedeelte uit de profeet Joël. In Joël 2 belooft God Zijn Geest te zullen uitgieten. Dat moment, wil Petrus zeggen, is nu aangebroken. God gaat Zijn belofte vervullen! En dan volgt die bijzondere tekst uit Handelingen 2:17b: En uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. Deze tekst komt ook uit Joël 2, maar is een Griekse vertaling en wijkt daarom wat af. Een bijzondere afwijking is het begin van de tekst. In het Oude Testament begint de tekst met: Daarna zal het geschieden... (Joël 2:28), namelijk na de komst van de Leraar ter gerechtigheid (Joël 2:23). Dat is de Heere Jezus. Petrus weet dat dit daarna nu is aangebroken. De Heere Jezus zal op de dag des Heeren (vs.20) terugkomen zoals Hij op Hemelvaartsdag naar de hemel is gegaan. De dagen tot aan Zijn wederkomst zijn de laatste dagen.
Een van de kenmerken van deze eindtijd is dat God van Zijn Geest zal uitstorten op alle vlees. Met alle vlees worden mensen bedoeld. Welke mensen dat zijn, wordt in de volgende zinnen uitgelegd. Dat zijn in dit vers eerst uw zonen en uw dochters, de nakomelingen van de Joden. Er zal geen onderscheid worden gemaakt tussen mannen en vrouwen. Vervolgens noemt Joël jongelingen en ouden, waaruit blijkt dat deze vervulling met de Heilige Geest geldt voor alle leeftijden. De Geest is geen onpersoonlijke kracht, maar een persoonlijke God. En dus zeker ook voor jongeren! Het Pinksterfeest is het enige heilsfeit waarbij jongeren met name worden genoemd. Ds. J. van Haaren noemde het Pinksterfeest zelfs ‘jeugdfeest’! Misschien roept het ‘profeteren’, het ‘zien van gezichten’ en het ‘dromen van dromen’ vragen op. Het geeft in ieder geval aan, dat God Zich op een rijke manier en op verschillende manieren door Zijn Geest openbaart. En dat gebeurt zonder onderscheid. We zijn ‘vlees’. We hebben allen gezondigd en missen Gods heerlijkheid. Die werkelijkheid is voor iedereen gelijk. Wat een wonder dat de Heere Zijn Geest in zulke mensen gaat uitgieten!
Profeteren valt in Handelingen 2 samen met de grote werken Gods spreken (vs.11). De Kanttekeningen noemen het God klaarlijk (helder) kennen en anderen van Hem vertellen. Verderop in de Handelingen komen we ‘profetie’, ‘gezichten’ en ‘dromen’ verschillende keren tegen. De Heilige Geest werkte bijzonder krachtig in die eerste tijd. In onze tijd komen we zulke tekenen niet meer zo tegen. Dat wil niet zeggen dat de Geest nu minder werkt! Ook nu zijn er jongeren die profeteren. Door het werk van de Heilige Geest in hun hart, spreken ze vrijmoedig en goed van God. Ze zien gezichten. Vergezichten, die over de tijd heengaan naar de eeuwige heerlijkheid. Vergezichten van het Vaderhuis met zijn vele woningen. Er zijn ouderen die dromen dromen. Geleid door de Geest dromen ze als oude pelgrims in een vreemd land van het beloofde land, het hemelse Jeruzalem.
Juist het Pinksterfeest laat zien dat er bij de Drieenige God een overvloedige fontein van genade is, ook voor jongeren. In deze laatste dagen kun je zalig worden. Hij belooft het aan een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2016

Daniel | 32 Pagina's

Pinksterfeest - jeugdfeest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2016

Daniel | 32 Pagina's