+ Meer informatie

Assemblee Wereldraad in chaos en sfeer van onvrede beëindigd

Veel gedegeleerden ontevreden over uitwerking thema

4 minuten leestijd

CANBERRA (ANP) - De inspirerende ontmoetingen met mensen uit vele kerken en landen en de praalachtige liturgische vieringen konden de assemblee in Canberra niet redden. De twee weken durende vergadering van zo'n 850 afgevaardigden van 317 kerken eindigde gisteren in volstrekte chaos.

„Puinhoop, gekkenhuis en aanfluiting", waren enkele van de kwalificaties van de laatste drie vergaderdagen. Besluiten werden genomen en enkele uren later weer ingetrokken, discussies beëindigd en na vijf minuten weer heropend. Voorzitter dr. Heinz Joachim Held werd op een gegeven moment de hamer ontnomen nadat hij in alle eerlijkheid had toegegeven dat hij volstrekt in de war was. Zijn vervangster, de Amerikaanse dr. Sylvia Talbot, ging het iets beter af, maar haar uitroepen „Oh dear" en „Kan de vergadering mij helpen een uitweg te vinden?" waren veelzeggend.

Kritiek uitwerking

Diepgaand was de kritiek op de uitwerking van het thema "Kom, Heilige Geest, vernieuw de hele schepping". Secretaris-generaal Emilio Castro, wiens gebrek aan overzicht en samenhang door velen als voornaamste oorzaak van het teleurstellende verloop werd aangemerkt, moest constateren dat bijna de gehele orthodoxie, de behoudende lutheranen, de progressieve aanhangers van het conciliaire proces (JPIC), de Balten en Roemenen, de Afrikanen en de Latijnsamerikanen reden tot morren hadden. Het optreden van de Zuidkoreaanse theologe Chung, die een show vol traditionele symbolen opvoerde, was bedoeld om op originele wijze te laten zien hoe het christelijk geloof in een niet-westerse wereld verkondigd kan worden. In plaats van een diepgaand debat over missiologische vragen, riep haar voordracht scherpe kritiek op van de groeiende conservatieve vleugel (meest orthodoxen en vooral lutheranen).

Grenzen Geest

De grenzen van de Geest worden bepaald door de onlosmakelijke verbondenheid met Christus, zeiden orthodoxen, maar ook de gereformeerde afgevaardigde dr. B. de Gaay Fortman, die in Canberra veel indruk maakte. Chung liet zich door de kritiek niet uit het veld slaan. Na 2000 jaar westers imperialisme in de theologie nemen wij nu onze plaats in, vond zij. In plaats van proza en intellect vroeg zij aandacht voor poëzie en gevoel.

De ergernis van sommigen was al direct bij de opening van de algemene vergadering gewekt. Voorafgaande aan de openingsdienst verwelkomden Australische aborigines met traditionele gebruiken de gedelegeerden.

Ook de inzet van de Wereldraad voor de onderdrukten kwam niet geheel uit de verf. Wegens een gigantisch tijdgebrek werden verklaringen over internationale conflicten, over de Baltische landen, Zuid-Afrika, de Stille Zuidzee, Sri Lanka en El Salvador verwezen naar het nieuwe centraal comité. „De Letten op de rij voor me zaten te janken van verdriet", aldus de doopsgezinde predikant A. G. Hoekema uit Haarlem.

Dat niet de gedelegeerden (met uitzondering van de Nederlanders) maar de joden zelf tijdens een hoorzitting moesten pleiten voor het bestaansrecht van Israël en tegen het opkomend antisemitisme in de Sowjet-Unie, was volgens de hervormde gedelegeerde ds. J. M. Deenik-Moolhuizen een dieptepunt.

Bagdad

Meer aandacht was er voor metropoliet Mar Gewargis Sliwa uit Bagdad, die alle ruimte kreeg voor zijn verhalen over de lijdende kinderen in Irak. Dat er in Koeweit sinds 2 augustus ook onschuldige mensen door zijn eigen landgenoten worden gedood en gemarteld, durfde de kerkvorst niet te zeggen.

Castro was niet onder de indruk toen hem een vraag werd gesteld over Irak en de boosheid van de Roemeense bisschop Laszlo Tökes. „Met onze activiteiten hebben we de Roemenen geholpen de dictatuur te doorstaan. Sterker nog, de revolutie is in een lidkerk van de Wereldraad ontstaan".

„De Wereldraad mag er dan nog niet in geslaagd zijn de criteria voor het aantal vrouwen en jongeren in het nieuwe centraal comité te halen, wij hebben op de assemblee hun stemmen duidelijk gehoord", aldus Castro. De jongeren dachten daar anders over. Zij hadden het gevoel niet serieus te worden genomen en lieten dit blijken met een korte demonstratie onder het thema "Oecumenische zelfmoord".

Geen samenhang

Veel kritiek was er ook op het gebrek aan samenhang bij de theologische voorbereiding van het thema. Desondanks werden er aanzetten gegeven voor een nieuwe scheppingstheologie, die —zo sprak de assemblee uit— we! van Christus moet uitgaan. Ook de eenheid tussen kerkzijn en vragen van gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping werd sterker dan ooit benadrukt binnen de Wereldraad.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.