+ Meer informatie

Verstandig fietsen

4 minuten leestijd

Fietsen Is gezond, als men het tenminste goed doet. Dat geldt trouwens voor elke vorm van lichaamsbewegrlng. Om te beginnen moet men natuurlijk over een groede fiets beschikken. Wie voor zijn gezondheid fietst, moet maar niet eens te hooi en te gras een tochtje op de fiets gaan maken, maar dagelijks één of meer kwartiertjes gaan fietsen.

Daarbij moet getracht worden de nodige afwisseling in de trajecten te brengen, klimmen en dalen, wind mee en wind tegen. Iedereen zal overigens zelf moeten kiezen hoe hij wil beginnen en hij zijn prestatie wil opvoeren. Belangrijk is niet alleen het beginnen, maar vooral juist het volhouden, het regelmatig doorgaan.

Wie nog niet over voldoende ervaring beschikt moet kalmaan beginnen. Niet meteen tochten van honderd kilometer of meer willen maken. Na enige tijd zullen de tochten vanzelf groter worden. Men moet ook niet uit het oog verliezen dat genoegen aan het fietsen moet worden beleefd. Het moet ontspanning blijven, dus geen opgave zijn waar men met tegenzin aan begint. Het verdient aanbeveling tijdens de rit in een zo gelijkmatig mogelijk tempo te fietsen. Flink doortrappen met een zo regelmatig mogelijke beweging, want dan weer eens hard trappen dan weer kalm aandoen is vermoeiender dan een gelijkmatig tempo. Rustpauzes zijn vooral voor de nog niet ervaren fietser belangrijk, maar ze moeten ook weer niet te lang zijn. Een kort loopje er tussen door kan ook heel zinvol zijn.

Tegen kwalen en klachten

Tegen welke ziekten, kwalen en klachten is fietsen een medicijn, een therapie? Dit is een vraag die moeilijk in zijn algemeenheid te beantwoorden is. De behandelende arts zal dit geval voor geval moeten beoordelen. Ga niet zelf voor doktertje spelen door te zeggen: „ik heb dit of dat en nu wil ik er door te gaan fietsen van af zien te komen". Dat is niet de juiste methode. Raadpleeg Indien u klachten heeft eerst uw huisarts en vraag hem of het fietsen in uw geval kan worden aangeraden. In heel veel gevallen kan fietsen een aanvullende therapie zijn. De kern is toch dat door regelmatig fietsen de conditie wordt verbeterd en dat betekent in veie gevallen het voorkomen van ziekten, kwalen en klachten, reeds omdat de weerstand groter wordt en daardoor de aanvallen op de gezondheidstoestand minder kans krijgen.

Bewegingsarmoede

Het fietsen is een bewegingstherapie en is daarom waardevol bij de bestrijding van klachten die in bewegingsarmoede hun oorzaak of één van him oorzaken vinden. Deze kunnen dus, algemeen gezien, door te gaan fietsen worden bestreden. Eén van de kwalen van onze tijd is de vaak onverantwoorde toename in gewicht. De fiets is daarom een aangewezen hulpmiddel voor het behoud van een verantwoord lichaamsgewicht. Zeker effectief als daarbij ook de eetgewoonten worden aajigepast, want het heeft natuurlijk weinig zin om te gaan fietsen om af te slanken als na iedere fietstocht weer extra gegeten wordt. Ook bij ademhalingsklachten kem het fietsen verbetering brengen. Tijdens het fietsen in een niet te langzaam tempo wordt de ademhaling gestimuleerd en verruimd. Fietsen in zo zuiver mogelijke lucht en dus in de vrije natuur met veel groen, is daarom steeds aan te raden. Ook de doorstroming van het bloed heeft in het algemeen een goede uitwerking. Mede hierdoor en door het feit dat fietsen ontspannend weritt en het dik worden tegengaat moet regelmatig gebruik van de fiets belangrijk geacht worden bij het bestrijden en vooral ook het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Ontspanning: door inspanning

Tot slot het fietsen als bestrijding van nervositeit en overspanning. Wie gaat fietsen ontspant zich, zeker bij toeristisch en recreatief fietsen zonder haast en noodzaak ergens op tijd te zijn. Eens er helemaal uit zijn en zich concentreren op het leveren van lichamelijke arbeid en energielevering heeft altijd een heilzame uitwerking. Ben groep Franse psychologen heeft dan ook onlangs de fiets een probaat middel tegen nervositeit genoemd. Eén van hen noemde het fietsen „het stillen van het heimwee naar de vreugden uit de kinderjaren". Het is vanzelfsprekend dat gezond blijven en de veiligheid in het verkeer nauw met elkaar in verband staan. Neem daarom de verkeersregels en de verkeersvoorschriften in acht. Dan fietst u veilig. Wie goed fietst, fietst voor zijn genoegen en zijn gezondheid is er mee gebaat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.