Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De computer remt als u te laat reageert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De computer remt als u te laat reageert

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een computer die bijstuurt als u met de auto in de berm dreigt te raken, remt als u te laat reageert en "kijkt" of u veilig kunt inhalen. Geen toekomstmuziek meer, maar praktijk op de testbanen van Mercedes. Een elektronische "meerijder", die veel ongelukken kan voorkomen. Al zal het nog wel even duren voor iedere auto ermee uitgerust is, technisch kan het allemaal.

HLoe goed moderne auto's ook zijn en hoe veilg, er blijven toch altijd ongelukken gebeuren. Dat komt doordat er moeilijk greep te krijgen is op de bestuurder. Met behulp van de techniek kunnen er bij auto's allerlei dingen verbeterd worden, maar bij mensen is dat lastiger. Zelfs al krijgen ze nog zo'n gedegen rij-opleiding en zijn ze zich nog zo bewust van het belang van een veilige rijstijl: iedereen kan een keer een fout maken of in een moment van onoplettendheid gewoon iets vergeten. De techniek kan mensen niet verbeteren, maar de techniek kan mensen wel controleren en daardoor helpen fouten te voorkomen. Zo zou men bij voorbeeld net als in een vliegtuig veel narigheid kunnen voorkomen met een elektronische co-piloot, die de handelingen van de bestuurder controleert en waarschuwt wanneer er iets fout dreigt te gaan. Verre toekomstmuziek? De elektronische copiloot in auto's is dichterbij dan menigeen denkt.

VITA
Ingenieurs van Mercedes zijn momenteel bezig zo'n elektronisch co-pilootsysteem te ontwikkelen. Het systeem heet VITA, een afkorting van Vision Information Technology Application (toepassing van zichttechniek) en komt erop neer dat een elektronisch systeem meekijkt met de bestuurder. Op het voertuig bevinden zich twee videocamera's, met groothoeklenzen en telelenzen uitgerust, die de rijbaan voor de auto bekijken en hun beelden doorgeven aan een boordcomputer. Dank zij een uitgekiend software-systeem is die computer in staat de beelden te analyseren en te beoordelen. De computer berekent op grond van de videobeelden onder andere de afstand tot de wegrand, analyseert de kromming van een naderende bocht en meet de afstand tot een eventuele hindernis die zich op de rijbaan bevindt. De computer vergelijkt de nieuwe informatie met gegevens die in het geheugen zijn opgeslagen en slaat alarm als er iets niet klopt en er dus gevaar dreigt.

Alarm
In de praktijk gaat dat als volgt: Wanneer de auto niet goed koers houdt, bij voorbeeld doordat de bestuurder langzaam indommelt, ziet de computer door middel van de camera dat de auto steeds dichter de wegberm nadert. Wordt de afstand tot de berm te klein, dan laat de computer een indringend waarschuwingssignaal horen. De bestuurder schrikt wakker en brengt zijn auto weer in het goede spoor. De techniek kan trouwens nog een stap verder gaan, door niet alleen te waarschuwen in geval van dreigend gevaar, maar daadwerkelijk in te grijpen. De computer kan bij voorbeeld de besturing van de auto opdracht geven iets meer naar rechts of links te sturen zodat de auto op de rijbaan blijft. Als de bestuurder niet opmerkt dat een voor hem rijdende auto plotseling sterk afremt, kan de computer ingrijpen door het remsysteem in werking te brengen. En bij het naderen van een scherpe bocht kan hij op eigen houtje gas minderen.

Inhaalmanoeuvre
Het VITA-systeem kan de bestuurder het rijden ook een stuk gemakkelijker maken. Inhaalmanoeuvres kunnen bij voorbeeld geheel door de computer uitgevoerd worden. Het enige wat de bestuurder nog hoeft te doen is de computer vertellen dat hij wil inhalen, bij voorbeeld door de richtingaanwijzer in werking te stellen. De computer zorgt er dan volautomatisch voor dat de auto van rijstrook wisselt, de voor hem rijdende auto passeert en vervolgens weer naar rechts gaat. Natuurlijk beoordeelt de computer of de inhaalmanoeuvre veilig kan geschieden. Via de videocamera's kijkt hij of er tegenliggers aankomen en berekent hij in fracties van een seconde of er voldoende tijd en ruimte is voor een inhaalmanoeuvre. Zo niet, dan wacht hij met inhalen tot zich wel een goede gelegenheid voordoet. Ook bij het naderen van kruisingen kan het VITA-systeem controleren of de situatie veilig is. In de eerste plaats kan het systeem via de markeringen langs de weg nagaan of de auto voorrang heeft. Is dat niet het geval, dan kan het systeem voor een van rechts naderende auto waarschuwen of zelfs de remmen in werking zetten als de bestuurder niet op tijd reageert.

Derde camera
Nog dit jaar zullen er ook proeven worden gedaan met een derde, naar achteren kijkende camera. Door middel van deze camera kan de computer ook het van achteren naderende verkeer observeren. Bij een inhaalmanoeuvre kan de computer bij voorbeeld waarschuwen voor auto's die reeds aan het inhalen zijn of ingrijpen wanneer de bestuurder naar links wil terwijl zich een auto in de dode hoek bevindt. Er moet nog wel flink wat werk verzet worden om het systeem volledig betrouwbaar te maken. Op dit moment vergist VITA zich bij voorbeeld af en toe wanneer de auto een tunnel nadert. Het systeem ziet het donkere gat van de tunnel aan voor een obstakel op de weg en slaat groot alarm. Voordat het systeem op de markt komt, moet men volledig zeker zijn dat het in geen enkele situatie fouten maakt. Het systeem is bedoeld om ongelukken te voorkomen, niet om extra ongelukken te veroorzaken. Bovendien is de industrie bang dat zij aansprakelijk gesteld kan worden voor de gevolgen van een aanrijding wanneer het systeem faalt. Daarom wil men er absoluut zeker van zijn dat fouten uitgesloten zijn voor het systeem in de praktijk wordt toegepast.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 augustus 1992

Terdege | 68 Pagina's

De computer remt als u te laat reageert

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 augustus 1992

Terdege | 68 Pagina's