+ Meer informatie

Gevaarlijke mistsituaties zijn soms zeer plaatselijk

3 minuten leestijd

Bij de toenemende verkeersintensiteit blijkt dat mistsituaties een toenemend gevaar voor het wegverkeer betekenen. Berucht voorbeeld daarvan is de Al 6 tussen Breda en Rotterdam geworden, met ook begin november in een plotseling opduikende mistbank een aantal dodelijke slachtoffers. Nu is er verschil in mistsituaties. Ligt het hele of bijna het hele land bij voorbeeld 's morgens in een vrij dichte mist, dan gaat elke verkeersdeelnemer al met mist van huis en past zich —als regel— aan die situatie aan door minder snel te rijden en op tweebaanswegen niet in te halen. Veel meer ongevallen ontstaan als men met ruim zicht rijdt en dan plotseling voor een ware muur van mist terecht komt. Alles gaat op de rem staan en de kettingreactie is compleet. Deze zeer plaatselijke mistbanken zijn meestal het gevolg van plaatselijke situaties. Wie heeft er bij avond, met name in de herfst en winter, niet aan het verkeer deel genomen bij rustig helder weer terwijl langs een weiland of tussen een bosgebied plotseling zo'nmistsituatie opduikt, Hoe kan dat?

Laagste delen
Koudere lucht is zwaarder en zakt naar de laagste delen in een terrein. Daar begint dan ook meestal de mistvorming. Op een mooie zomeravond vaak duidelijk te zien, dat begin, vanuit de sloten en kanalen en vandaar zich uitbreidend over het land. Vaak ontstaat er ook mist tussen bossen omdat de wind daar het snelst afneemt en de lucht sneller afkoelt dan in het open veld. Wat de oorzaak ook is, het blijven voor het verkeer gevaarlijke situaties. Nog gevaarlijker is deze mist bij temperaturen onder het vriespunt. De onderkoelde mistdruppels bevriezen bij elke botsing die zij maken met voorwerpen en met het wegdek. In de weerberichtgeving wordt bij die situatie gewaarschuwd voor gevaarlijke gladde plekken door bevroren mistaanslag.

Rijp en ruig
Soms ziet 's morgens alles (takken, draden, etc) wit. Als alleen het gras wit is, spreken we van rijp; zijn ook de bomen wit dan wordt dat ruige vorst genoemd. Als later in de ochtend de zon doorbreekt kan dat een sprookjeswereld opleveren, In februari 1959 lag ons land maar liefst twee weken achtereen in een stabiel hogedrukgebied, met elke dag een dichte mist bij temperaturen om het vriespunt. Begrijpelijk dat er dan' in het wegverkeer vrijwel geen schot meer zit. Inhalen bij een zicht van 100 tot 200 meter is helemaal levensgevaarlijk. Zo bezien kun je in herfst en winter nog beter wat wind en regen hebben of een droge vorstsituatie, want in die gevallen is de kans op mistvorming zeer klein te noemen.

1990 record?
Wanneer ik medio november dit weerpraatje schrijf, is november nog steeds in een wat natte, zachte herfststemming. Dat maakt, met een warme november er nog bij, de kans zeer groot dat het jaar 1990, bezien over een periode van bijna 300 jaar, een record-warm jaar gaat worden. Wij hebben over die periode betrouwbare etmaaltemperatuurgemiddelden. Aan de top staan de warme jaren 1779 en 1846, plus het jaar 1989 met een etmaalgemiddelde van 10.7°C. Zeer waarschijnlijk komen wij ditjaarinDeBiltoplO,9of 11,0°C. Dat zou dan een record-warm jaar betekenen. Dit is dan berekend over het zgn. meteorologische jaar (vier seizoenen): 1 december t/m 30 november. De zeer zachte winter en het opvallend warme voorjaar hebben dit jaar bij die hoge waarde de belangrijkste rol gespeeld, al bleven ook de zomer en de herfst warmer dan normaal.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.