+ Meer informatie

Subliem weggedrag en fraai uiterlijk

VOLVO S40

5 minuten leestijd

De Volvo S40 is eigenlijk een buitenbeentje. Hij is duurder dan auto's als de Ford Mondeo of de Opel Vectra, maar goedkoper dan bijvoorbeeld een BMW uit de 3serie. Daarom deze keer geen dubbeltest, maar als extraatje een korte impressie van een grote Volvo.

Door een misverstand stond er op de dag dat we de testauto bij de Nederlandse Volvo-importeur op zouden halen geen S40 gereed. Dit werd overigens keurig gecompenseerd door hiervoor in de plaats een 850 R mee te geven (zie kader). Om u toch nog op tijd de test van de S40 voor te schotelen was Volvo-dealer Van der Wulp uit Spijkenisse bereid om ons zijn demonstratie-auto tijdelijk af te staan.

Motor
Onder de motorkap van de testauto ligt een 2.0 liter 4-cilinder zestienkleppenmotor. Deze is afgeleid van de bekende 5 cilinder 2.5 motor uit de Volvo 850. Naast deze 2.0 liter is ook nog een 1.8 liter motor verkrijgbaar. Op termijn wordt nog een 1.9 dieselmotor leverbaar, die van Renault afkomstig is. Deze is echter voorlopig voorbehouden aan specifieke diesellanden als Frankrijk en België. De motor is bij constante snelheden vrij stil, maar bij snel optrekken is hij rumoeriger dan je in deze klasse zou verwachten. Vooral de snerpende uitlaat is daar debet aan. De prestaties zijn dik in orde. Binnen 9,3 seconden kun je vanuit stilstand de 100 bereiken en Volvo belooft een topsnelheid van 210 kilometer per uur. De transmissie functioneert voldoende. Bij rustig schakelen verloopt alles soepel, maar bij snel doorpoken van één naar twee heeft hij nog wel eens haakneigingen. De koppehng grijpt mooi soepel aan en heeft een goed te bepalen aangrijpingspunt. Gemiddeld kom je iets meer dan elf kilometer weg met een liter brandstof, wat niet slecht, maar ook zeker geen bijzonder zuinige waarde is.

Subliem
Volvo levert de S40 met twee onderstelafstemmingen. De testauto is uitgerust met het sportonderstel. Op bochtige, gladde wegen bevalt deze afstemming uitstekend. Wanneer op oneffener wegdek wordt gereden, is toch de comfortabeler standaardafstelling te prefereren. Daarmee komt de sportieve rijder nog voldoende aan zijn trekken en op klinkerwegen hoeft niet met aangepast tempo gereden te worden. De besturing is in de middenstand nogal direct, waardoor in de gewenningsperiode een beetje nerveus rijgedrag ontstaat. De wegligging is boven elke twijfel verheven. De auto kan onbetamelijk hard door de bochten worden gestuurd en als bij een inschattingsfoutje van het gaspedaal moet worden gegaan, is de auto zeer vergevingsgezind en breekt heel gemoedelijk over vier wielen tegelijk uit. Alleen als er heel onbehouwen gedaan wordt, breekt de achterkant uit. Kortom: subliem!

Interieur
Vergeleken bij de goed geproportioneerde buitenzijde valt het interieur van deze S40 nogal tegen. Niet de stilering, maar de materiaalkeuze en kleurstelling doen denken aan een auto van een klasse lager. Alle delen van het dashboard zijn grijs, de meters zijn grijs en de knoppen zijn grijs. Bovendien heeft de bovenzijde van het dashboard een ruwe structuur, die goedkoop aandoet. De rijpositie is goed in te stellen en in de S40 staan voortreffelijke stoelen. De ruimte voorin is riant. Achterin is er genoeg plaats voor hoofd en voeten, maar de beenruimte houdt niet over. De achterbank is voorzien van drie driepuntsgordels en hoofdsteunen. In het interieur zijn voldoende vakjes te vinden om het een en ander kwijt te kunnen en in het dashboardkastje past meer dan alleen een instructieboekje. De kofferruimte is royaal en is voorzien van een bagagenetje waarachter kleine spullen kunnen worden gelegd om te voorkomen dat ze door de bagageruimte zweven. Uniek is ook een rolgordel waarmee grotere spullen vastgezet kunnen worden. De scharnieren van de kofferklep vallen mooi buiten de bagageruimte. Kleine minpuntjes in de afwerking vallen er te noteren in de vorm van een lastige schakelaar van de verlichting van het dashboardkastje en een wat iel geconstrueerd asbakdekseltje.

Compleet
Alle S40's zijn goed uitgerust. Standaard zijn ze voorzien van ABS, airbag voor bestuurder, SIPS-bags (airbags in de leuningen van de voorstoelen ter bescherming bij aanrijdingen van opzij), toerenteller, leeslampjes achter, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurbekrachtiging. Voorts is de testauto voorzien van het comfortline- pakket bestaande uit: in hoogte verstelbare passagiersstoel, elektrische ruitbediening voor, elektrisch bedienbare spiegels, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en leeslampjes voor. Andere gemonteerde extra's: kofferklepspoiler, lichtmetalen velgen van het type Deimos, mistlampen voor en het al genoemde sportonderstel.

Conclusie
Volvo gaat met de S40 scoren. De auto ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook heerlijk. Op het moment zijn er nog wat uitleveringsproblemen met de S40, doordat Volvo de kwaliteit op het uitstekende niveau van de 850 wil hebben. Het sportonderstel van de testauto lijkt geen aanrader en persoonlijk zou ik een ander tintje dash-boardbekleding kiezen. En dat kan gelukkig ook. Het prijsniveau is gezien de rijke standaarduitrusting zeer acceptabel. De S40 1.8 is leverbaar vanaf ƒ44.900 en de 2.0 liter verlaat voor ƒ47.900 de showroom.

---

Volvo 850 R Estate
Volvo is in de volksmond synoniem voor veilig. Niemand associeert Volvo echter met racen. Toch produceert Volvo op het moment een bovengemiddeld potente auto: de 850 R. Inderdaad, de R staat voor racing. Een vermogen van 250 pk en een koppel van 350 Nm staan natuurlijk garant voor bovengemiddelde prestaties. Met de geteste Estate is het mogelijk om in 6,8 seconden naar de honderd te snellen; bij 250 km/u wordt de boel elektronisch afgegrendeld. Als het wegdek nat is, schaatst de auto ondanks standaard tractioncontrol naar links en rechts. Bij droog wegdek is de grip van de dikke Pirelli's PZero indrukwekkend. Door het perfecte onderstel lijkt de auto bij een sportieve rijstijl om je heen te krimpen en vergeet je dat je met zo'n grote bak onderweg bent. De 2.3 liter 5-cilinder met turbo klinkt prachtig en ingetogen. Verder is zo'n 850 Estate natuurlijk een praktische en ruime auto. Samen met de zeer royale standaarduitrusting (leder, climate- control, cruise, boardcomputer, verwarmbare stoelen, stereo-installatie met cd-wisselaar, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met drie geheugens en alles elektrisch) maakt dit de prijs van ƒ 114.600 na een proefrit heel wat aanvaardbaarder. Alleen dat verbruik van 1 op 7,3...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.