Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bram Neele van 'de Saros': „Als stuurman ben je ook manusje van alles"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bram Neele van 'de Saros': „Als stuurman ben je ook manusje van alles"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Varen wilde hij. Het zat Bram Neele (21) uit Bruinisse als kind al in het bloed. Zes jaar lang deed hij de lbo- en mboopleiding Rijn- en binnenvaart. Daarna voer hij drie jaar op de binnenvaarttanker Gouwestroom. Gasolie en vliegtuigbrandstofwaren meestal de vracht. Op die tanker leerde hij Frans Lindhout kennen. Die zat al vanaf zijn vijftiende op het water. Maar Frans ging met compagnon Speksnijder verder op een eigen schip, de Camaro. "Snel hert" betekent dat. 1450 ton telde de Camaro. Inmiddels is dit schip ingeruild voor de Saros.

260 containers
Bram Neele vaart nu op de Saros, bij Speli Trans (Speksnijder/Lindhout). Niet minder dan 260 kleine containers passen in het schip. Momenteel pendelen ze tussen Rotterdam (Maasvlakte, Europoort, Maas- en Eemhaven) en Antwerpen. „Om werk te hebben moet je je flexibel inzetten", zeggen Lindhout en Speksnijder. „Werk is er altijd." Zes dagen roept de arbeid, 's zondags zijn ze thuis. Wat doet Bram als stuurman? Hij moet goed nadenken. „Ik zeg altijd, als stuurman ben je mva'er. Dat staat voor manusje van alles", zegt Frans. Bram somt op: ,Je begint als matroos. Na minimaal een jaar varen word je volmatroos. Wanneer je dan minstens twee jaar op de Rijn gevaren hebt, word je stuurman. Ja, wat doe je allemaal... Helpen bij het varen, vastmaken, sluizen, het schip schoonhouden, schilderen, machines onderhouden, tot eten koken toe. Mooi werk is het maken van stuwplannen. Dat is op papier zetten op welke  plaats de containers in het schip moeten worden beladen."

Zwarte kanten
Het vrijheidsbloed stroomt de vier bemanningsleden van de Saros door de aderen. „In het begin is het vooral het avontuur", zegt Frans. „Een van de zwarte kanten van het varen is dat je vrouw maar voor de helft van de tijd kan meevaren en de kinderen op het schippersinternaat zitten."
Daar heeft Bram nog geen last van, hoewel hij de beperkingen van het varen best ondervindt. „Je mist natuurlijk een stukje van je sociale contacten", zegt hij. „Je hebt geen bakker om de hoek en geen snackbarretje in de buurt." Ook de repetities van het Bruinisser Visserskoor op zaterdagmiddag maakt Bram maar om de andere week mee.

Schipper
Het hoogst bereikbare voor Bram in de binnenvaart is schipper worden. Kapitein heet die rang ook wel. De diploma's heeft hij al op zak. Denkt hij wel eens aan een eigen schip? „Misschien moet je daar naar toe groeien. Ik weet nog niet of ik die verantwoordelijkheid wil dragen en of zoiets rendabel is. Je moet ook een economische kijk op het gebeuren hebben. Maar als schipper kun je ook in dienst van een rederij varen."

==

Hou dit in de gaten
Hoewel de omvang van het wegvervoer stijgende is, blijft het vervoer per binnenschip nationaal en internationaal zeker van belang. En met het groter worden van de schepen, grotere motoren, nieuwe navigatietechnieken en uitgebreider vaargebied zal het belang beslist niet afnemen. Wie werken er in de binnenscheepvaart? Mensen, die zowel praktisch als theoretisch geschoold zijn. Van matroos tot kapitein en alles wat daartussen zit. De opleiding voor matroos kan gevolgd worden aan een school voor Rijn-en binnenvaart. Het betreft hier voorbereidend beroepsondenwijs. Na het behalen van het diploma kan de opleiding aan boord van een schip worden vervolgd. De schipper is degene die het onderwijs aan boord verzorgd. Daarnaast is er sprake van schriftelijk ondenwijs. Voor een stuurman is een mbo-opleiding vereist met veel aandacht voor nautischtechnische onderdelen, zoals navigatie, veiligheid, vervoer van gevaarlijke stoffen, reglementen, motorkennis, laden en lossen en kennis van schepen. Na het afronden van de opleiding is de stuurman bevoegd om elk binnenvaartuig op elk binnenwater te besturen. Gelukkig telt ons land nog een behoorlijk aantal christelijke schippers waar stuurlui kunnen werken die niet op zondag willen varen. Voor mij is het duidelijk: de beste stuurlui staan aan boord.
Mr. J.W. Oolbekkink, stafmedewerker RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1997

Terdege | 84 Pagina's

Bram Neele van 'de Saros': „Als stuurman ben je ook manusje van alles

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1997

Terdege | 84 Pagina's