+ Meer informatie

Invoering jaarkaart studenten vertraagd

NS in Randstad op grens capaciteit

2 minuten leestijd

UTRECHT — De invoering van de OV-jaarkaart voor studenten wordt opnieuw vertraagd. De Nederlandse Spoorwegen zien geen kans om de verwachte toeloop op korte termijn op te vangen. Voor minister Ritzen van onderwijs en wetenschappen betekent dat een forse tegenvaller, want hij krijgt een extra tekort van ongeveer 275 miljoen gulden.

De problemen rond de invoering hebben te maken met het sterk groeiende aantal reizigers dat gebruik maakt van de trein. „In de Randstad is tijdens de spits de grens van de capaciteit praktisch bereikt", aldus een woordvoerder van de NS, die verwacht dat ongeveer de helft van de ongeveer 500.000 studenten nu nog geen gebruik maakt van de trein.
De door de regeringspartijen CDA en PvdA zo gewenste OV-jaarkaart kon op 1 september niet worden ingevoerd omdat de Eerste Kamer niet met het voorstel akkoord ging. In de begroting van Onderwijs :is rekening gehouden met het vervallen van de reiskostentoeslag voor thuiswonende studenten. Ook kan de overeengekomen verlaging van de basisbeurs niet doorgaan.
Er is verschil van mening ontstaan tussen NS en de overheid over de contractuele verplichtingen van de openbaar vervoersbedrijf. Juristen zullen zich buigen over de vraag of NS gelijk heeft met de bewering dat er na de afwijzing door de Eerste Kamer geen verplichtingen meer bestaan.
De problemen worden volgens de spoorwegen medio 1991 opgelost. Dan krijgt NS de beschikking over 118 dubbeldekkers. „Een gefaseerde invoering van de OV-jaarkaart is in dat verband wellicht mogelijk", aldus de woordvoerder.

Militairen

NS en het ministerie ondertekenen nog dit jaar of begin 1990 wel het contract voor de zogenaamde Defensie Openbaar Vervoerkaart. Defensie heeft NS ervan kunnen overtuigen dat de gevreesde toeloop van dienstplichtige militairen op vrijdagen in de avondspits zal uitblijven, aldus NS vanochtend.
De DOV-kaart is in maart dit jaar ingevoerd. Defensie zei toen al aan de eis van NS te kunnen voldoen door de kaart per lichting in te voeren, zodat pas in maart 1990 alle 45.000 dienstplichtigen de kaart hebben.
Ook het spreiden van atv-dagen moet soelaas bieden. Volgens een woordvoerder van Defensie is er inmiddels goed overleg met en tussen de commandanten van kazernes en legerplaatsen om de arbeidstijdverkorting niet allemaal tegelijk op te nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.