Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe haven van Werkendam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe haven van Werkendam

TTan .^ verrichtte handeling

4 minuten leestijd

WERKENDAM — Wat een groots en kleurrijk schouwspel had moeten worden werd zaterdag jl. helaas een mistig gebeuren. Mistig, maar daardoor niet van mindere kwaliteit. Integendeel zelfs. Vierentwintig binnenvaartschepen, een deel van Werkendams vloot waarvan velen boven de 1.000 ton, voeren vanaf een loswal in de Biesbosch naar de nieuwe Beatrixhaven in Werkendam.

Vele sprekers roemden de schippers om hun vakmanschap en kwaliteit om met een zicht van slechts 50- tot 100 meter deze vloot zonder schrammetje correct de haven in te laten varen. Het vlaggeschip van schipper L. Verhey „De Vertrouwen" had onder andere mr. A. A. M. van Agt, commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, aan boord die met het doorvaren van een lint de nieuwe haven opende.

Al vele jaren had Werkendam met zijn gunstige hgging aan de Merwede en Nieuwe Merwede behoefte aan een nieuwe lighaven. De oude Biesboschhaven die uit 1953 dateert is al tientallen jaren onvoldoende om de Werkendamse vloot te herbergen. Tevens is deze haven met zijn vele bedrijven niet geschikt als lighaven, maar is meer een werkhaven. Als zodanig is hij ook bedoeld. De koninklijke schippersvereniging Schuttevaer heeft zo'n 25 jaar geleden al contact gezocht met het Werkendaunse gemeentebestuur door bij de haven- en veercommissie hun wensen neer te leggen. Jaren bleef het bij praten. De politieke vertegenwoordigers in de raad, met name van de WD en de SGP, gingen zich met de zaak bezighouden en de plannen kregen vaste vorm toen de SGP-fraotievoorzitter C. de Jong in het college kwam. Hij maakte zich sterk voor deze zaak. Het verkrijgen van (financiële) medewerking van provincie en andere hogere organen duurt meestal jaren.

Door toedoen van genoemde wethouder en de gedeputeerde , van Noord-Brabant, de heer drs. J. de Geus, werd alle problemen in drie maanden opgelost. Een bedrag van 2,5 miljoen legde de provincie op tafel. De gemeente stak er 1,3 miljoen in en van het ministerie van economische zaken kwam de rest, zodat er 6,5 miljoen beschikbaar was voor de aanleg.

Voorwaarde bij de provincie was wel dat de start op korte termijn plaats zou hebben. Op 9 ' maart vorig jaar g^ing de eerste spa de grond in.

De Werkendamse aannemerscombinatie Van Oord-Hakkers bleek bij de inschrijving de laagI ste prijs te vragen en kreeg het karwei aangebo.den. In een jaar tijd werd er aan de noordzijde van de Biesboschhaven de nieuwe haven gerealiseerd met de afmeting van 820 bij 110 meter en een diepte van 4,5 meter. De insteekhaven heeft • een afmeting van 180 bij 50 meter. Rond de insteekhaven is een industrieterrein aanwezig van 6 ha. waarvan nu reeds 4 ha. uitgegeven zijn. Dit is een unicum te noemen.

Toespraken
Na het openvaren van de nieuwe Beatrixhaven gingen de 200 genodigden, waaronder de heer ; Van Rossum namens de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat van de Tweede Kamer, naar het gemeentehuis waar burgemeester drs. ir. H. Dorland de heer Van Agt dankte voor de officiële openingshandehng. Wethouder C. de Jong richtte zich onder meer tot schippers met de volgende woorden: „Zonder u zou de nieuwe •haven niet opengevaren zijn. Hartelijk dank daarvoor. Namens het college spreek ik de wens uit dat u telkens opnieuw met genoegen zult afmeren in de Werkendamse havenaccommodatie. Ik meen te mogen stellen dat al uw wensen ingevuld zijn. Er is nu volop capaciteit. Zelfs meer dan voor de Werkendamse vloot nodig is. Zeg dat voort."

De heer Van Agt kreeg van de heer De Jong namens de gemeente een pentekening aangeboden die gemaakt was door de heer Damminga, adjunct-directeur gemeentewerken van Werkendam voorstellende de werkzaamheden tijdens het aanleggen van de haven. De heer J. van der Straaten, voorzitter van de plaatselijke afdeling van Schuttevaer, bood de heer Van Agt en het gemeentebestuur een voor deze gelegenheid vervaardigde asbak aan.

De heer Van Agt wilde tegenover onze krant nog kwijt dat hij van de 100 uitnodigingen om iets te openen slechts 10 procent honoreert. Juist omdat dit project goede impuls geeft aan de werkgelegenheid in het rivierengebied en omdat het land van Heusden en Altena voor de provincie geen achtergebleven gebied mag zijn heeft hij deze uitnodiging, al was het dan ook op zaterdag, aanvaard. Uiteindelijk loopt de kortste weg naar Den Haag via de gemeente Werkendam (red.)

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Nieuwe haven van Werkendam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's