Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE EERSTE IMPRESSIE VAN EEN PASBENOEMDE B.G.S.-DIRECTEUR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE EERSTE IMPRESSIE VAN EEN PASBENOEMDE B.G.S.-DIRECTEUR

BG5 INFORMATIE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Net voor het ter perse gaan van dit nummer, werd bekend wie tot directeur van ons Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs (BGS) benoemd is. Zoals u kunt lezen onder VGS-nieuws is dat de heer N.J. Teerds uit Zwijndrecht geworden. Belangrijk nieuws voor ons onderwijsveld! Voor de redactie reden van hem een korte impressie te geven. Daartoe heeft een der redactieleden een gesprek met hem gehad.

In de omgeving van de heer N.J. Teerds - een rondborstige Zeeuw - voel je je al spoedig op je gemak. Hij kiest zorgvuldig zijn woorden als wij hem de vraag stellen hoe hij er toe gekomen is naar deze (zware) post te solliciteren.

In het schoolwerkplan van de Ds. Abraham Hellenbroekschool, waaraan ik reeds vanaf de oprichting 9 jaar geleden als hoofd verbonden ben, staat heel bewust een zinsnede over schoolbegeleiding. Onder het kopje "buitenschoolse relaties" staat te lezen, dat onze school alleen directe schoolbegeleiding wenst van het Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs (BGS). De zaak zit zo, in het gebied waar Zwijndrecht toe behoort werd jaren geleden de schoolbegeleidingsdienst "Drechtsteden" opgericht. Deze samenwerkingsdienst van prot. chr., r.k. en openbaar onderwijs wilde graag voor alle scholen werkzaam zijn. Bij de start van deze dienst heb ik er in onze reformatorische hoofdenkring steeds op aangedrongen dat wij moesten streven naar een eigen schoolbegeleidingsdienst, die werkt vanuit dezelfde beginselen als de school. Het

BGS heeft zodoende altijd mijn grote belangstelling gehad. In de advertentie voor directeur van het BGS werd gesteld dat het bezitten van de akten pedagogiek MO-A en MO-B tot aanbeveling strekken. Mede hierom meende ik er niet onder uit te kunnen en heb ik mij middels deze sollicitatie bereid verklaard, het reformatorisch onderwijs vanuit een andere invalshoek te dienen.

Het ministerie voert een "constructieve" (niet vrijblijvende) onderwijspolitiek. Onlangs is de Wet op het Basisonderwijs aanvaard. Bij de invoering van de basisschool is aan de schoolbegeleidingsdiensten een belangrijke taak toebedeeld, nl. de scholen te begeleiden bij de integratie en schoolwerkplanontwikkeling. Kan het BGS deze taak zonder voorbehoud op zich nemen?

Alle onderwijsvernieuwing zal op haar merites getoetst moeten worden. Onderwijsvernieuwing heeft voor ons vaak een negatieve klank. Maar als we er onder verstaan het zo goed mogelijk laten verlopen van het leerproces bij de kinderen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, dan denk ik dat we er goed mee uit de voeten kunnen.

We zullen niet gauw over onszelf tevreden mogen zijn wat dit betreft. Enerzijds zullen we het kind zo moeten benaderen dat we "er uit halen wat er in zit", anderzijds zullen we de kinderen niet mogen overvragen. Aandacht voor de leerproblemen waar vele jonge kinderen mee te kampen hebben, zal een groot deel van onze werkkracht vergen.

De onderwijskundige kant van de schoolbegeleiding zal ook steeds moeten zoeken naar een schoolorganisatie waarin de talenten van de leerlingen het best ontwikkeld kunnen worden.

In zijn huidige werkkring heeft de heer Teerds al veel ervaring opgedaan met de integratie van kleuterschool en lagere school. Nuchter stelt hij vast dat...

Integratie beoogt het onderwijzend personeel van kleuterschool en lagere school t.a.v. de leerlingen één lijn te laten trekken. Is het ook in het gezin niet zo dat het kind er bij gebaat is, wanneer vader en moeder t.a.v. de opvoeding een eenheid vormen en niet met twee maten meten?

In deze hecht ik veel waarde aan de zogenaamde teamvorming. Dat heb ik ook in Zwijndrecht als een van de belangrijkste taken gezien van mijnschoolschoolleiderschap. En wat dit betreft zal mijn opdracht niet veel veranderen nu ik in Hendrik Ido Ambacht leiding mag gaan geven aan het BGS. Ook dit management-facet van mijn nieuwe betrekking lijkt mij erg boeiend.

A Is we wat nader ingaan op de vraag welke veranderingen hij in de komende tijd wel ziet komen, ontpopt onze kersverse directeur zich als iemand die zichzelf weet weg te cijferen. De veranderingen zullen voor hem legio zijn, maar in zijn antwoord beperkt hij zich tot het kort schetsen van de veranderingen, die zijn benoeming met zich meebrengen voor zijn gezinsleden.

Mijn vrouw, die nu als part-time onderwijzeres, op de Ds. Abraham Hellenbroekschool werkt, zal een andere "baas" krijgen en onze twee kindereii_

zullen nu niet meer iedere morgen aan vaders hand naar school kunnen gaan.

Wat acht u het meest noodzakelijk om te kunnen komen tot goede schoolbegeleiding?

Allereerst zal de dienst goed moeten kunnen luisteren naar de vragen, die uit het onderwijsveld op haar afkomen. Voorts zullen de begeleiders met de scholen een vertrouwensrelatie moeten opbouwen. ledere schoolbegeleider zal met zijn deskundigheid naast de onderwijsgevenden moeten kunnen staan. Binnen de schoolbegeleidingsdienst zal daartoe ook een evenwichtige samenstelling van deskundigheden aanwezig moeten zijn. Tenslotte meen ik dat de relatie met de ouders via de school van dien aard moet zijn, dat schoolbegeleiders ook de ouders kunnen adviseren op welke wijze zij hun kinderen kunnen helpen, wanneer deze op school leer- en/of gedragsproblemen hebben.

In de "Rijksregeling subsidiëring schoolbegeleiding", die febr. j.l. door staatssecretaris A.J. Hermes is vastgesteld, wordt de mogelijkheid geboden onder bepaalde voorwaarden een landelijke schoolbegeleidingsdienst op te richten, die te zijnertijd ook in het genot van rijkssubsidie gesteld kan worden. Voor het zover is zal er nog heel wat ambtelijk overleg gepleegd moeten worden.

Ja, ja, het is een groot voorrecht (nu een verworvenheid) dat een landelijke schoolbegeleidingsdienst naar richting mogelijk gemaakt is. Dat er nog heel wat overleg met rijk en gemeenten gepleegd zal moeten worden alvorens onze dienst gesubsidieerd zal zijn, is een grote opgave, maar ik houd van overlegsituaties. In mijn huidige werkkring heb ik veel overleg moeten voeren met de rijksinspectie kleuter- en lager onderwijs, alsmede met de plaatselijke overheid.

De mens van de twintigste eeuw verwacht veel van allerlei organisaties die het welzijn moeten bevorderen. We leven in een verzorgings-maatschappij. Wat verwacht u van een organisatie als het BGS?

Ik hoop dat het BGS in samenwerking met ouders, besturen en personelen in het onderwijs een wal mag opwerpen tegen de - ook onze kring niet voorbijgaande - secularisatie. Immers, het onderwijs heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van kind tot volwassene. Het reformatorisch onderwijs heeft daarin enerzijds te maken met personeel en kinderen, die in zonden ontvangen en geboren zijn, anderzijds wordt dat onderwijs geroepen ten aanzien van de opvoeding de ouders behulpzaam te zijn hun kinderen op te voeden in de vreze des Heeren. Daarom verwacht ik van het BGS alleen dan resultaat als het werk gedaan mag worden onder de zegen des Heeren. "Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan."

Wij hopen dat de heer Teerds tot in lengte vanjaren vanuit de bewogenheid met het welzijn van de kinderen voor tijd en eeuwigheid, zijn gaven in dienst mag stellen van het BGS en zodoende van het gehele reformatorisch onderwijs.

T. Sterk.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1981

De Reformatorische School | 52 Pagina's

DE EERSTE IMPRESSIE VAN EEN PASBENOEMDE B.G.S.-DIRECTEUR

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1981

De Reformatorische School | 52 Pagina's