+ Meer informatie

Trouwauto's

4 minuten leestijd

vervolg van pag. 6

Er liggen dus verschillende redenen grondslag aan de „hoge" tarieven, die al gauw boven de 500 gulden uitkomen, afhankelijk uiteraard van het aantal auto's. Leppers verwondert zich telkens weer over het feit dat men de prijs "zo hoog" vindt, terwijl voor andere zaken zo gemakkelijk en als vanzelfsprekend méér geld uitgegeven wordt.

Vervoersmogelijkheden

Bij Leppers Reizen BV bestaat het "assortiment" uit een aantal moderne Mercedessen, de „gewone" vervoersmogelijkheid voor het bruidspaar en de gasten dus. Verder is er nog een 50 jaar oude oldtimer, die uitsluitend als bruidswagen gebruikt wordt, gevolgd door „gewone" Mercedessen of eventueel door elders gehuurde oldtimers. In het begin van de jaren zeventig kwamen de oldtimers in. In de jaren daarna is het rijden in oude auto's een rage geworden. De vervoerders zijn steeds bezig om iets nieuws op de markt te brengen. Economisch gezien is het niet altijd haalbaar. Hoe meer vervoersmogelijkheden er per bedrijf zijn, hoe dunner de spoeling uiteraard wordt.

De heer Leppers ziet die oldtimers niet zozeer in de nostalgische als wel in de exclusieve sfeer. Hij zegt dat de marktsituatie op dit moment circa fifty-fifty is: ongeveer vijftig procent „gewoon" vervoer en iets mmder vervoer met oldtimers. „Ik heb de indruk dat de oldtimers nu vrij gewoon zijn geworden. Het aandeel in het totale vervoer zal in de toekomst verder afnemen. Het aardige is er wel vanaf", aldus de directeur.

Een andere bijzondere vervoersmogelijkheid is die van de koetsjes. Dit overblijfsel van vroeger is van veel mindere betekenis aan het worden. Onze gesprekspartner: „De verzorging van de paarden is tegenwoordig erg duur. Er zijn maar weinig mensen die dit nog kunnen opbrengen. Deze vorm van vervoer zal, denk ik, helemaal gaan verdwijnen. Het is een zeer langzame manier van zich verplaatsen. En aangezien tegenwoordig tijd geld betekent, is dit ook een oorzaak van het feit dat de auto's de paarden hebben verdrongen. Alleen voor mensen voor wie tijd en geld geen rol spelen zal deze exclusieve vorm van vervoer nog interessant zijn."

Tegenwoordig gebeurt het steeds meer dat men met eigen auto's gaat. Ook kan het voorkomen dat alleen een bruidsauto besteld wordt, terwijl de „volgauto's" een mengelmoes zijn van particuliere wagens. Men informeert naar de tarieven en als die te hoog zijn, besluit men met eigen vervoer te gaan. Ook kan men, nadat besloten is met eigen auto's te gaan, gaan horen wat de prijzen zijn van de „gewone" trouwauto's. „Soms maak ik mee dat men bekijkt of het mogelijk is één of meer auto's minder te bestellen om daardoor de kosten zo laag mogelijk te houden. De nadelen hiervan zijn volgens mij echter groter dan dat voordeel. Wat te denken van opmerkingen achteraf als: „Wat zaten we er ingepropt in". Daarvoor is de trouwdag een te bijzondere gebeurtenis."

Een andere, opkomende manier om zich op trouwdagen te verplaatsen is de luxe touringcar. Leppers: ,,Hier speelt zowel het gezelligheids- als financiële aspect een rol. De mensen willen graag allemaal bij elkaar zitten, inclusief het bruidspaar. De kosten liggen een stuk lager. De touringcar wordt van binnen versierd, in ieder geval de stoelen van de bruid en de bruidegom". Andere kostenbesparende wijzen van vervoer zijn: per fiets („Zo nu en dan; oudere mensen die de drukte van de auto niet wensen"), met de benenwagen („Gebeurt misschien een enkele keer als alles op een steenworp afstand van elkaar ligt") en openbaar vervoer (,,Je kunt gerust stellen dat dat bijna niet voorkomt").

De heer Leppers wil in verband met het toegenomen eigen vervoer per auto nog kwijt dat het dan volgens hem een „rommeltje" wordt. Het gebeurt vaak ongeorganiseerd en al die eigen auto's met verschillende chauffeurs zorgen niet altijd voor een ordelijk verloop op de trouwdag, meent hij. Van die trouwauto's, in zijn geval Mercedessen, gaat toch een zekere stijl uit. Volgens hem waardeert het publiek dit nog steeds.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.