Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KORT VERSLAG van de bevestiging en intrede van Ds. B. Reinders te Emmeloord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORT VERSLAG van de bevestiging en intrede van Ds. B. Reinders te Emmeloord

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was 27 aug. j.l. een vreugdevolle dag voor de gemeente van Emmeloord. Na een korte vakante periode mocht Ds. B. Reinders worden bevestigd in het ambt van herder en leraar.
De bevestigingsdienst werd geleid door Ds. P. Honkoop. De bevestigingstekst was genomen uit 2 Tim. 1 : 8a. Ds. Honkoop wees de gemeente op het wezenlijke van het zenden van een dienstknecht: het gestalte krijgen en uitbreiden van Zijn Koninkrijk. Het is een uitvoering van Gods wonderlijke en genadige wil. Dat is een voorrecht, maar ook zal er eens rekenschap van worden gevraagd.
De tekst luidde: "Schaam u dan niet der getuigenis onzes Heeren" en onze aandacht werd gevraagd voor "de opdracht des Evangelies" onderverdeeld in drie punten, 1e: de oorsprong van die opdracht, 2e: de inhoud van die opdracht, 3e: de uitvoering van die opdracht.
't Gaat in de eerste plaats niet om mensen, maar 't is in de eerste plaats een opdracht, een zaak die bij God vandaan komt. Daarom mag dat evangelie gebracht worden. En Paulus draagt in deze brief die opdracht, de taak van de verkondiging van het evangelie in feite over aan TimotheĆ¼s. Paulus weet daarbij ook van eigen tekort, ontrouw, maar Hij is getrouw. In die oorsprong ligt ook de heiligheid van de roeping tot prediking, die tot ootmoed brengen moet. In die oorsprong bij God vandaan ligt ook het geheim van Gods gemeentevergaderend, gemeentebijeenroepend werk. 't Wonderlijke is dat God bij de uitvoering van die gedachte Zich bedient van eenvoudige middelen, van mensenkinderen. Vandaar dat ook vandaag Zijn knecht wordt uitgezonden om te verkondigen dat we dood liggen in zonden en misdaden, maar ook dat er een mogelijkheid van ontkoming is. Dan wordt het predikantzijn een zaak van verwondering. Dan moet het getuigenis van onze Heere centraal staan; mensen worden dan uitgeschakeld. Dat is ook een bijzonder rijke inhoud. Dat getuigenis moet in ons leven inhoud krijgen en daarvoor moeten we een arme zondaar zijn. Broeder Reinders gaat dan uw gang maar, om uit te schilderen voor verloren zondaren, de rijkdom van Hem, Die de schoonste is der mensenkinderen.
Schaam, schroom u dan niet. Zet de bazuin maar aan uw mond. Schaam u niet om die schijnbare tegenstrijdigheden in evenwichtigheid in de gemeente te leggen, verkiezing en verantwoordelijkheid. Dan liggen de verhoudingen schriftuurlijk zo muurvast.

Is er reden om te schamen, te schromen? Getuigenis en martelaarschap zijn in het grondwoord verwant. Er komt vijandschap van wereld en godsdienst. Gaat toch maar voort met prediken. Ook is er schroom als je ziet wie je zelf bent voor God. Maar: "indien wij ontrouw zijn, Hij is getrouw." Broeder, schaam u dan nooit voor het getuigenis van onze Heere. Adeldom verplicht. De roeping tot de prediking is van hemelse oorsprong. Gemeente, uw verantwoording zal gevraagd worden over dit getuigenis.
Het formulier tot bevestiging van de Dienaren des Goddelijken Woords werd gelezen na het zingen van Ps. 49 : 1. Op de daarin gestelde vragen mocht Ds. Reinders antwoorden met "Ja, ik van ganser harte." Ds. Honkoop wenste Ds. Reinders gepaste ootmoed en eerbied toe voor het Getuigenis. Schaam u toch niet dat getuigenis des Heeren, leg dat op waarachtige, eerlijke, evenwichtige wijze in de gemeente neer. Daarvoor is de bediening van Gods Geest nodig. Dat geeft beslag in de gemeente en dan zal de vrucht gezien worden. Daarna sprak Ds. Honkoop de zegen uit het formulier over Ds. Reinders uit. De gemeente zong Ds. Reinders Ps. 134 : 3 staande toe. Na het dankgebed uit het formulier en het zingen van het le vs. uit de Avondzang sprak Ds. Honkoop de zegen over de gemeente uit.

De intrede
Na 's middags te zijn bevestigd door Ds. P. Honkoop, mocht Ds. Reinders zich in een dienst die begon om 7 uur verbinden aan de gemeente van Emmeloord. Als intredetekst had Ds. Reinders gekozen Hand. 10 : 33. Ds. Reinders begon met te vertellen dat hij nooit had kunnen verwachten dat dit zo zou gaan. Hij voelde niet te kunnen bedanken, hoewel hij dat eerst wel gedaan had. Het was een zaak des Heeren. De Heere riep naar Emmeloord.
De Heere heeft nog bemoeienissen met deze gemeente. Een dienstknecht wordt gezonden met een taak; 't is geen vrijblijvende zaak. De tekst luidde: "Zo heb ik dan van stonde aan tot u gezonden, en gij hebt welgedaan dat gij hier gekomen zijt. Wij zijn dan allen nu hier tegenwoordig voor God, om te horen al hetgeen u van God bevolen is." Dat is de vraag voor vanavond: "Zijt gij hier allen tegenwoordig om te horen hetgeen ons van God bevolen is?" Deze woorden staan in de geschiedenis van Cornelius. Met die man is iets gebeurd van 's hemelswege. Hij heeft genade gevonden in de ogen des Heeren. Dit legde ook beslag op zijn huis. Toch is het volle licht van het evangelie nog niet opgegaan.
God wil dieper inleiden. Daartoe wil de Heere een knecht zenden. Simon Petrus moet ontboden worden. En als de Heere een knecht roept werkt de Heere van 2 kanten. Cornelius moet zijn mannen zenden en de dienaar des Woords weet er zelf ook van. Simon Petrus wordt te Joppe al voorbereid om te gaan. Petrus krijgt van de Heere onderwijs en wordt ingewonnen om te gaan tot de heidenen. Zo heeft de gemeente van Emmeloord geroepen en de Heere heeft het hart van Ds. Reinders overgebogen om te komen. Gemeente, nu zal de boodschap gebracht moeten worden. De Heere weet wat nodig is. Zijn er van die mensen als Cornelius? En de vrucht was: "hij vreesde God." In het 29e vers zien we dat Petrus gewillig gemaakt is omdat God tot hem sprak. En Petrus aangekomen in Ceasarea vraagt: "om wat reden hebt gijlieden mij ontboden?" Waarom gaan wij naar Gods huis?
Om te horen al hetgeen van God bevolen is? Gaan wij verlangend en uitziend naar Zijn huis? Petrus heeft de opdracht het Woord Gods te prediken in de naam van Jezus Christus. Wet en Evangelie moeten gepredikt worden. Gods knechten mogen in alle liefde wijzen op de schuld die we hebben bij God.
Mocht dat Woord Gods kracht doen in onze harten. Gods knecht mag met de liefde van zijn hart de mogelijkheid van zaligheid aanprijzen in Jezus Christus, de gezegende Middelaar, daar 't bij ons onmogelijk is. Petrus' werk blijft niet zonder vrucht, want we lezen dat de Heilige Geest kwam. Ds. Reinders spreekt de hoop uit dat we arme, verloren zondaren mogen worden voor God, om zo Zijn liefde deelachtig te worden, opdat Zijn naam verheerlijkt mag worden. Na het dankgebed en het zingen van Ps. 89 : 7 sprak Ds. Reinders tot zijn bevestiger Ds. Honkoop. Hij bedankte Ds. Honkoop voor de meegegeven boodschap en de hartelijke woorden. Ook bedankte hij, namens de kerkeraad van Emmeloord voor de vele verrichte werkzaamheden als consulent.
Verder werden toegesproken: B. en W., de broeders van de classis en Part. Syn. Oost en broeder v. Stuyvenberg en Kattenberg, de gemeente van Emmeloord, catechisanten, de broeders kerkeraad, de vele verenigingen, kerkeraad en leden van de Ger. Gem. te Hardinxveld-G, organisten en kosters, bestuur en personeel van de school, predikanten van de plaatselijke kerken, kerkeraad van de Ger. Kerk (waar de diensten werden gehouden), de koster van deze kerk en diens vrouw en tenslotte richtte Ds. Reinders zich tot zijn vrouw en kinderen. Na het zingen van Ps. 133 : 3 sprak Ds. Kleppe namens de Part. Synode Oost en de classis Kampen, Ds. Torenbeek namens de plaatselijke kerken en ouderling Bonhof namens de gemeente. Deze liet de nieuwe predikant toezingen Ps. 113: 1 en 3, waarna Ds. Reinders nog Ps. 79 : 6 liet zingen en de zegen op de gemeente legde.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

KORT VERSLAG van de bevestiging en intrede van Ds. B. Reinders te Emmeloord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

De Saambinder | 8 Pagina's