GEREFORMEERDE PREDIKING IN ONZE TIJD, DISCUSSIE OVER DE MEN SENRECHTEN, CHILIASME VAN VAN REFORMATIE TOT RE VEIL
H. Jonker, 46 blz., ƒ7, 50; W.H. Velema, DISCUSSIE OVER DE MEN SENRECHTEN. 64 blz., ƒ8, 50 C. A. Tukker, CHILIASME VAN VAN REFORMATIE TOT RE VEIL, 48 blz., ƒ 7, 50; uitg. Willem de Zwijgerstichting, Postbus 642, Apeldoorn, 1980, 1981.
Het Koninkrijk der hemelen blijft het Koninkrijk der hemelen en wordt nooit het Koninkrijk der aarde. Het is wel bestemd voor de aarde maar het werkt als een kritische instantie tegenover het aardse gemenebest. — Het grote gevaar dat tegenwoordig het kerkewerk en de prediking bedreigt is de poging om het Koninkrijk der hemelen in aardse categorieën om te zetten. Een tweede punt is zulk een herwaardering van het Oude Testament, dat het gevaar van neo-judaisering niet denkbeeldig is. — Tenslotte is er de 'andere visie op Jezus'. — Ziehier enige citaten uit het laatste onder deel 'In deze tijd' van de brochure over Gereformeerde Prediking, uitwerking en samenvatting van de uiteenzetting in de voorafgaande vijftien paragrafen gegeven, waar o.a. geschreven wordt over de zin van de prediking, de Godsvraag, de sprekende God, gestalten van het Woord, aanknopingspunt? , concrete mens, rechte voren trekken. — Deze voortreffelijke brochure geeft een beeld van wat de gemeente van de prediking mag verwachten en wat de voorganger aan de gemeente schuldig is te brengen.
Het tweede deel bespreekt een onderwerp waarvan niemand de actualiteit kan ontkennen. Het is eerst in de 20e eeuw dat de Kerk zich met deze vragen heeft beziggehouden. De invulling en concretisering van mensenrechten wordt bepaald door de visie op de mens. Er liggen drie motieven achter de strijd om de mensenrechten: humaniteit, bevrijding en solidariteit. Besproken worden de klassiek-liberale en de marxistisch-leninistische opvatting. In een uitvoerige bijbelse oriëntatie wijst de schrijver er op dat legitimering en fundering van de mensenrechten op de waardigheid van de mens onvoldoende is en onjuist. Op grond van Gods geboden aan mensen kan men hierover spreken: er is bijv. recht op leven door het gebod van bescherming van het leven. Uitgangspunt moet zijn de bijbelse mensbeschouwing. Gewezen wordt op drie grondwaarden: vrijheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid - doorparticipatie. Bezwaar tegen de moderne theologie is dat zij mensenrechten en heil identificeert.
In het boek over het chiliasme komen vele theologen ter sprake. Voorop gaat Joachim van Fiore met zijn spiritualistische eschatologie. Voor Calvijn was Christus' geestelijke heerschappij zeer reëel. De meningen van de chiliasten zag hij als een verkorting en secularisering van het heil. — Dikwijls komt aan de orde de verhouding van millennium en
toekomst van Israël: de bekering der Joden is een geheimenis Gods (Zo J. Owen). Ook het Reveil kon aan deze vragen niet voorbijgaan. Dat blijkt uit het werk van Bilderdijk (diens geschiedbeschouwing), van Da Costa en Capadose, door wie meer dan door Da Costa de toekomst van Israël de aandacht kreeg. — De auteur concludeert dat de herontdekking van de betekenis en de toekomst van Israël van onschatbare betekenis is. Wat het Chiliasme betreft is het de vraag hoe het verwant is met de reformatie. Een te waarderen brochure.
Ik hoop dat deze 'Reformatorische Stemmen' een goed debiet zullen hebben.
H.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981
Theologia Reformata | 338 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981
Theologia Reformata | 338 Pagina's