+ Meer informatie

Z-Holland wfl HSL op bestaande lijn

Trein niet door Leiderdorp of Groene Hart

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland vinden dat de hogesnelheidstrein door de Randstad gebruik moet maken van de bestaande spoorlijn. Ten zuiden van Rotterdam kiest het provinciaal bestuur voor een nieuw tracé, dwars door de Hoeksche Waard en zo dicht mogelijk bij rijksweg A-29.

GS vinden dat de hogesnelheidstrein (HSL) moet stoppen in Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam. Met zijn gisteren gemaakte keuze wijst het provinciaal bestuur een nieuwe lijn door het zogenaamde Tussengebied, door Leiderdorp en Zoeterwoude, van de hand. De milieueffecten van de trein op de bestaande bebouwing en de geplande grote bouwlocaties in dit gebied zijn daarbij doorslaggevend. Ook vinden GS de komst van de trein in het Groene Hart onaanvaarbaar. Tegen deze twee tracés was al veel verzet gerezen. Ten zuiden van Rotterdam vinden GS een tracé pal langs de A-29 beter dan een koppeling met rijksweg A16. „Net als in het noordelijke gebied, is het rondom Dordrecht al een drukte van belang", aldus verantwoordelijk gedeputeerde T. Jansen (WD), die meent dat door het tracé pal naast de rijksweg te leggen de Hoeksche Waard zo min mogelijk overlast van de HSL zal ondervinden.

Met de tracékeuze ziet het provinciaal bestuur ook af van het reserveren van gronden voor een mogelijke nieuwe lijn over tien tot twintig jaar. Volgens Jansen is dat om ook in de toekomst het Groene Hart te sparen. Op andere plaatsen zou een dergelijk beleid het bouwbeleid frustreren.

Mager

GS hebben hun bedenkingen over de gegevens van de milieueffectrapportage ten behoeve van de tracékeuze. Zo is volgens het provinciaal bestuur onvoldoende bekend hoeveel mensen er gebruik zullen maken van de snelle trein. Ook het soort reizigers is niet nader omschreven. Verder vinden GS de gegevens met betrekking tot de financiering en de economische effecten van de trein erg mager. De keuze van de bestaande lijn bevordert bovendien de uitvoering van Rail 21, het project waarmee de Nederlandse Spoorwegen de capaciteitsproblemen van het huidige railnet willen aanpakken. Door de aanleg van een tunnel onder Delft en verdubbeling van het spoor op de Schiphollijn, is het mogelijk de capaciteit van de bestaande lijn te vergroten. De trein kan dan hogere snelheden halen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.