Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RONDOM STAAT EN KERK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RONDOM STAAT EN KERK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

Het zal voor onze lezers niet nodig zijn de vele uitspraken van de Bijbel aan te halen, waarin de verheven roeping der overheden wordt getekend. Ik mag toch wel aannemen dat onze jongens en meisjes in de Bijbel lezen en ook luisteren als dat Woord voorgelezen wordt. Men versta ons niet verkeerd als wij er op aandringen dat zij zich met dat Woord „vertrouwd" maken. Dan bedoelen wij niet anders dan dat wij in de weg van het ons gegeven versland aan deze openbaring des Heeren eerbied toedragen, het verleent een steun aan onze gedachtengang en bovendien het behelst alles wat voor ons eeuwig welzijn nodig is. En het is zo onuitsprekelijk groot als wij daarin de troost en sterkte mogen vinden om niet alleen zalig te mogen sterven maar ook getroost leven. En hoe we ons leven hebben in te richten en wat wij van alles dat rondom ons is hebben te oordelen, dat vindt ge in dit gezegend Boek voorgezegd. Dat we er toch maar veel naar luisteren!

Spreuken 8 zegt ons dat door God de koningen regeren en de vorsten gerechtigheid stellen; door Mij heersen de heersers en de prinsen, alle rechters der aarde. En Paulus schrijft in Rom. 13 die bekende woorden: Alle ziel zij de machten over haar gesteld onderworpen, want er is geen macht dan van God, en de machten die er zijn, die zijn van God geordineerd.

Wanneer wij daar nu aan denken, dan zullen wij ons onderwerpen aan allen die boven ons staan; dan gehoorzamen wij aan de politieagent die ons zegt: ga van het trottoir of de stoep af — want die agent is ook gezagsdrager. En in de rechtzaal ontbloten wij het hoofd voor de rechters, en op school en catechisatie zijn wij gehoorzaam, omdat de Heere dat van ons eist. Het gaat er nu niet over, of wij hiertegen niet vaak zondigen, maar al te veel; doch, de eis ligt er. Zijn ivij opstandig, dan maken wij het onszelf en wie boven ons staan moeilijk, maar het is tevens rebellie tegen Gods orde.

Genesis 10 verhaalt ons dus reeds van de splitsing der mensheid in volkeren en landschappen, ja ge leest er de opkomst van Babel. Dit alles lag in Gods Voorzienigheid. Onder die volken is

Abr arn geroepen uit Ur in Chaldea, omdat de Heere zich één volk verhoor, waarin Hij zijn heil zou openbaren in de komst van de Messias en in Deze zullen alle volken der aarde gezegend worden.

Het is dus niet zo, dat de mensen zich een overheid kozen omdat er toch een beet je orde moest zijn, Want wie heeft, nu eens heel precies genomen, lust om zich te laten regeren? Immers niemand. Maar dat gezag was er zo wij zagen van de vroegste tijden af en, zo zeide de kerk in haar belijdenis in art, 36, „om de verdorvenheid van ons geslacht, verordineerde God Koningen en Prinsen en Overheden opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mensen toegaWanneer Gods algemene genade niet zou geopenbaard zijn was er na de val geen samenleven op aarde meer mogelijk geweest, De overheid is geroepen die samenleving mogelijk te maken. Daarom is haar roeping zo verheven. Want nu gaat het er nog om, hoe die overheden zich te gedragen hebben. Wat is nu kwaad en wat is nu goed? Wie zal dat uitmaken? Denk maar aan Rusland, waar alle bezit aan de staat getrokken wordt (maar het loopt al fout), waar geleerd wordt dat het huwelijk een contract is dat je ontbinden kan als je wil, ja, eigenlijk was huwelijkssluiting niet eens nodig; waar de kinderen staatseigendommen teerden verklaard (de meeste kinderen kenden geen vader) maar ook hiervan moet men al terugkomen omdat de scheppingsorde door God daar gesteld, en in de mens ingeschapen, zich niet laat terzijde stellen, Wordt ooit het ijzeren gordijn voor Rusland weggeschoven, dan zal er nog wat openbaar komen! Rusland slaakt de familierelatie, Het kind behoort aan dc staat, alvorens liet aan de ouders behoort. Is dat nieuw? Ach neen, de Franse revolutie van 1795 leerde dat ook reeds. Groen van Prinsterer rafelt dat kostelijk uiteen in zijn voorlezingen over „Ongeloof en Revolutie, " hetwelk u bijzonder ter lezing zij aanbevolen. Oud, maar altijd nieuw!

Het gezag dus van Goddelijke oorsprong. De Heere alleen is souverein. Hij alleen behoudt de eis dat de mens Hem dienen zal. De revolutie verwerpt dat uitgangspunt. Ook de vrijzinnige staatkunde kan voor het Woord alléén niet bukken maar stelt de rede, het verst and slicht er naast. En waar zou de gevallen mens met zijn verdonkerd verstand anders uitkomen dan bij zichzelf?

De overheid heeft gerechtigheid te stellen in verantwoording aan God. De moderne staatsleer is van oordeel, dat het recht der overheid nooit verder gaat dan haar macht. Wil het volk haar niet meer, dan houdt alles op! Daarom liet Nederland Indië los, waar wij een taak vervulden, die de indonesiërs heilzaam was. Mede onder drang der grote mogendheden gingen wij daar met de opstandelingen praten.... en u weet hoe 't afliep. Levens, bloed en tranen heeft liet ons gekost in de na-oorlogse jaren. Moesten wij er altijd blijven heersen? Neen; wanneer Indië zover kwam dat het het eigen staatsleven zou vermogen te leiden, kon het worden losgelaten, Moesten wij er niet het W oord Gods bren. gen?

Zijn de inlanders er niet op hoger levenspeil ge. bracht? Thans vervalt men er van de ene revolutie in de andere. De tijd zal leren wat het er wordt, een prooi voor het communisme!

Laat de volkeren vrij, zeggen onze socialisten, onze ..progressieven". De bekwaamheden komen wel met het ambt! Nu, daarvan zijn hier in Nederland al fraaie staaltjes vertoond, laat staan bij de primitieve heidense volksstammen.

Maar zo gaat het als wij geen vaste maatstaf voor ons beleid meer hebben. Dan dwalen ive rond in de denkwereld van Pilatus, „wat is waarheid? "

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1953

Daniel | 8 Pagina's

RONDOM STAAT EN KERK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1953

Daniel | 8 Pagina's