Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boeken van uitgeverij-boekhandel G. Kool.

Postbus 177, 3900 AD Veenendaal.

1. Vaccinatie en Christendom door W. van der Zwaag.

Er is al heel wat lectuur over de inenting verschenen. Er zijn vooren tegenstanders. Er zijn er die ten aanzien van de polioinenting voor zichzelf een afwijzend standpunt innemen en anderen vrijlaten. De schrijver van dit boekje behoort tot de absolute tegenstanders. Hij handelt in 6 hoofdstukken over: 1. Het geloof in Gods voorzienigheid: een positiebepaling, 2. Het hete hangijzer van het fatalisme, 3. De verkiezingsleer op de Veluwe, 4. Köhlbrugge in gesprek met Willem de Clercq, 5. Könlbrugge contra Kuyper, 6. Een profetisch slot-communiqué. Na al wat er ook in ons blad over deze dingen geschreven is behoeven we niet verder op de inhoud van dit boekje in te gaan, maar we zouden wel de raad willen geven er kennis van te nemen. Het kan verhelderend werken. Het kost f 8,90.

2. De godsdienst verzekerd door H.J Morren. Dit boek heeft als ondertitel: het leven van Johannes Bogerman. De titel is wel wat erg ruim. Het gaat alleen over de tijd van Bogerman, die in zijn dagen een belangrijke plaats heeft ingenomen. Hij was voorzitter van de Generale Synode 1618/19 en voor de Statenvertaling had hij ook zijn betekenis. We lezen dus in dit boek een en ander over de tijd van de Remonstranten en uit het leven van Bogerman. Er is aan toegevoegd een leerzaam werkje van Bogerman over de praktijk van de ware bekering in 2 hoofdstukken: 1. Waarom God soms toelaat, dat de Zijnen in zware zonden vallen en 2. Waarom de Heere toelaat, dat zelfs de allerheiligsten soms zwaar kunnen vallen. Het boek telt 144 blz. en kost f 19,90.

3. Kwek door L. Janse.

Hier spreekt Kwek zelf, een kuiken van een eend, dat laat uit het ei kwam en daardoor achtergelaten werd en alleen op de wereld was en zo allerlei belevenissen heeft. Het is een aardig boekje voor jonge kinderen. Het kost ƒ 9,95.

4. Henk en Bert helpen brandweer en politie door Wout Bun.

Deze jongens maken op hun dorp heel wat mee. Ze deden zelf aan joy-riding, maar overigens gedragen ze zich voorbeeldig. Er komen in hun dorp veel branden voor. Politie en brandweer zijn zeer actief. Er is kwaadwilligheid in het spel.

Tenslotte krijgt men de pyromaan te pakken, een spuitgast van de eigen brandweer. De jongens hebben daarbij uiteraard allerlei belevenissen. Het wordt alles heel aardig beschreven. Het is een boek van 149 blz., dat f 13,90 kost.

5. Door der profeten wijze mond, delen 1 en 2, door C. Van Rijswijk.

In het voorwoord van het eerste deel zegt A. Gunter, dat het werkje vertellingen over de profeten bevat en dat het geschikt is voor school en gezin. De schrijver handelt alleen over profeten van wie we een bijbelboek bezitten, dus niet over andere profeten, die toch ook een belangrijke plaats in het leven van Israël hebben ingenomen, zoals Elia en Eliza. Komen over die profeten ook nog deeltjes ? In het eerste deel, blz. 60 en 64, handelt van Rijswijk over het genadeverbond. Eerst zegt hij, dat dit verbond met Adam, Eva, Abel, Abraham, Izak, Jacob en alle gelovigen is opgericht. Even later zegt hij: wij leven onder de bekendmaking van het verbond, dat alleen Gods kinderen in dat verbond zijn. Ook zegt hij, dat het verbond is opgericht met de Heere Jezus. We gaan hier niet op in, maar willen wel de vraagstellen of we met Calvijn niet beter kunnen spreken over tweeërlei kinderen des verbonds ?

De deeltjes kosten ƒ 8,90 per stuk.

6. Door het geloof behouden door Ds. Th. Woudwijk.

Dit boek van ruim 100 blz. bevat 9 preken uit het oude en nieuwe testament. Sommige preken zijn zeer kort, andere hebben een vrij gewone lengte. We moeten hier geen preken verwachten, die aan redelijke eisen voldoen wat uitlegging en toepassing betreft. Uit dien hoofde vertonen ze een gemis. Maar we willen meer letten op de inhoud van dit boekje. Ds. Woudwijk wist te spreken over de wegen waarin de Heere Zijn volk leidt. Zulke preken spreken meer toe dan preken die wat de vorm betreft aan veel eisen voldoen, maar nagenoeg zonder inhoud zijn.

Het boek kost gebonden ƒ 19,90.

7. Gedenkschrift van Elizabeth Cairns.

In dit werkje schrijft een rijk beweldadigd kind des Heeren over de bemoeienissen, die de Heere met haar gehouden heeft van haar kindse dagen af. De vertaler C.B. van Woerden zegt in een voorwoord o.a.: „Het lezen van de volgende bladzijden zal ook iets van de wonderen van goddelijke ontferming in Christus over een in zichzelve verloren zondares ontdekken. Hoe zuiver beschrijft zij het werk des Geestes in haar ziele en hoe maakte elke nieuwe ontdekking van de genade Gods, in Christus opgelegd, wanneer zij onder de bediening des Geestes die door het geloof mocht toepassen en Christus in de belofte omhelzen, haar tot een waarlijk arme van geest, die geen hoger begeerte had dan niets te zijn, opdat Christus Alles voor en in haar mocht wezen, en verlost te worden van een lichaam der zonde en des doods, dat haar gedurig smartelijk in de weg stond, om die door haar zo hoog begeerde gemeenschap met God in Christus te genieten. Dit speende haar van de wereld en vervulde haar ziele met verlangen, in een bijna doorgaande gestalte, om ontbonden te zijn en met Christus te wezen als zeer verre het beste”.

Elizabeth werd in 1685 geboren. Wanneer ze gestorven is weten we niet. Ze beschrijft haar leven in een aantal tijdperken. Duidelijk komt uit, dat ze geoefend was in de genade. Het werkje gaat niet verder dan 1741. Het telt 159 blz. Het is zeer lezenswaardig. We hebben hier te maken met een herdruk.

Het boek kost ƒ 19,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1981

Bewaar het pand | 4 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1981

Bewaar het pand | 4 Pagina's