Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET BOEK DER RICHTEREN 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET BOEK DER RICHTEREN 5

SAMGAR

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Moabieten verdrukten de Israëlieten in het midden en oosten van het land en de Heere gaf verlossing door Ehud. Nu brengt de Heilige Schrift ons in de kuststreek waar de Filistijnen steeds het land binnenvallen en hun rooftochten houden.

Wij lezen in het 5e hoofdstuk: „in de dagen van Samgar hielden de wegen op, en die op paden wandelden, gingen kromme wegen; de dorpen hielden op in Israël". De Israëlieten durfden niet meer in hun dorpen te wonen en vertoonden zich niet op de openbare weg vanwege het geweld en de struikroverij van de Filistijnen'.

Er was geen vrede in het land. Een volk dat God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Toch geeft de HEERE aan Zijn schuldig volk weer verlossing. Wij lezen in Richteren 3 : 31 : „Na hem (Ehud) nu was Samgar, een zoon van Anath, die sloeg de Filistijnen, zeshonderd man, met een ossenstok; alzo verloste hij ook Israël".

De Schrift deelt ons verder niets van cle persoon van Samgar mee, dan dat hij richter en verlosser van Israël was. De Heere vestigt echter de aandacht op de wijze, waarop Samgar een bende Filistijnen versloeg. Met een ossenstok!

Jonge vrienden, ons hart is altijd oncler de indruk van grootsheid, macht en geweldige kracht. Wij pronken als pauwen wanneer wij zulke dingen bij onszelf zouden opmerken of wij verafgoden anderen. Maar de Heere zegt eenvoudig: „Ik heb geen welgevallen aan de benen van een man" (ps. 147).

Door onze zondeval zijn wij zo verdorven, dat wij nooit bereid zijn om God de eer te geven; tenzij Gods genade en Geest het ons voor gaat zeggen. Anders aanbidt cle mens eigen kracht en wijsheid.

Wel, als de HEERE Zelf niet zorgde voor Zijn eer, zou Hij die nimmer ontvangen. Daarom geeft Hij soms onverwachte en soms zeer wonderlijke reddingen, waarbij Hij allo menselijke kracht en wijsheid opzij zet. Dan pas leren wij zeggen: „HEERE, Gij hebt het gedaan". Wanneer op een dag weer een bende Filistijnen het land binnenvalt, wordt de Geest des Heeren vaardig

over Samgar. Hij was juist op het land en liep achter de ploeg, die door ossen getrokken werd. Een niet te weerstane drang komt over hem om geheel alleen tegen deze overmacht te strijden. Over een zwaard of spies beschikt hij niet. Hij heeft alleen een ossenstok bij zich.

Ik heb gelezen, dat aan het ene einde van dit stuk landbouwgereedschap een schoffelijzer was bevestigd en aan het andere eincle één of meer scherpe punten om onwillige ossen tot voortgaan te dwingen.

Welnu, gewapend met deze ossenstok verslaat Samgar 600 Filistijnen. Mogelijk zijn er nog meer geweest, die op de vlucht geslagen zijn. In ieder geval was Samgars overwinning zodanig, dat de Filistijnen voorlopig niet terug kwamen. Wij lezen immers: „alzo verloste hij ook Israël".

Nu zal Israël moeten erkennen dat. de HEERE hen deze verlossing geschonken heeft. En op zo'n verrassende en wonderlijke wijze. Israël verloste niet zichzelf, maar werd verlost. Verlossen is Gods werk. Vooral ook het verlossen van zonde, dood en duivel. Dat is het werk van de grote Verlosser Jezus Christus, om reddeloos verlorenen zalig te maken. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.

Wij zien hoe de HEERE schijnbaar nietige instrumenten gebruiken wil. Die Filistijnen hebben wellicht gelachen om die boer met z'n stok, totdat zij zijn klappen voelden! Wat spotte Goliath niet met Davids slinger. Maar aan Gods zegen is alles gelegen. Nietige instrumenten in de ogen van mensen kan Hij dienstbaar maken aan Zijn Koninkrijk. Denk eens aan de Heere Jezus, Die slijk gebruikte om de ogen van een blinde te openen.

Welnu, zo kan de Heere ook nu nog schijnbaar nietige instrumenten of verachte middelen gebruiken om Zijn eer te bevorderen en Zijn Koninkrijk uit te breiden en te bewaren. Hij heeft soms maar een enkel woord nodig of een enkel geschrift.

Bijzonder clenk ik nu aan de prediking van Gods Woord. De eenvoudige verkondiging van Wet en Evangelie en het aangeven van de zielservaringen, als de Heere door Zijn Geest ons wederbaart en Zijn Woord in ons zieleleven tot gelding laat brengen. In Paulus' dagen zei men: de rede is verachtelijk. Maar Paulus schreef: „het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God". Door één preek wilde de Heere op de Pinksterdag 3000 zielen verlossen van de eeuwige dood!

Andere eenvoudige maar verachte middelen zijn b.v. de catechisatie en het persoonlijk lezen van Gods Woord. Misschien de jeugdvereniging wel. Doch gebruik al deze middelen, smekende om Gods onmisbare zegen. Heeft de Heere niet gezegd: „niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden? "

De ossenstok moge dan een veracht en dwaas middel zijn in de strijd, maar de Heere leert ons: Maar het dwaze dezer wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; en het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken; opdat geen vlees zou roemen voor Hem" (1 Kor. 1 : 27-29).

En hoe veracht is niet HET middel ter zaligheid Jezus Christus? De Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid, maar hun die geloven een kracht Gods tot zaligheid! Met droefheid zegt Jesaja en met hem al Gods kinderen: „Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht". Maar midden in hun ellende en verlorenheid werd Hij hen dierbaar.

Vrienden, de scherpen punt van Samgars ossenstok versloeg de vijanden. Maar Jezus' pijlen zijn ook scherp. Volken zullen onder Hem vallen. Die pijlen treffen in het hart van des Konings vijanden. En ze treffen, óf tot behoud óf tot verderf.

Zoek toch de grote Verlosser, van Wie geschreven staat: en Hij zal Israël verlossen van al zijn ongerechtigheden" (Ps. 130 : 8).

Discussievragen.

1. Kun je zelf voorbeelden vertellen van Gods grote wonderen door ogenschijnlijk kleine dingen?

2. Is de rede, ik bedoel de prediking, nog verachtelijk? Maar wil de Heere dit nog altijd gebruiken?

3. De ossenstok werd gebruikt voor weerbarstige ossen. Ken je iemand, die door de Heere onder clit beeld tot bekering werd gebracht? En wat betekende dat beeld?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1974

Daniel | 20 Pagina's

HET BOEK DER RICHTEREN 5

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1974

Daniel | 20 Pagina's