Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kracht der zwakken (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kracht der zwakken (4)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Want gij hebt kleine kracht.

Openb. 3: 8b.

Geliefde lezer,

Middels een brief van Johannes prees Christus de gemeente te Filadélfia om haar standvastigheid, en bevestigde haar opnieuw het geheim van 'de kracht der zwakken'. Wat een krachtige ondersteuning is het voor Gods volk te Filadélfia geweest, toen de Heere als de alwetende God Zijn liefde toonde in hun eenzaamheid en verdriet, toen Hij als de sterke Held Zijn kracht openbaarde in hun strijd en moeite, en als de getrouwe Gids Zijn leiding bevestigde in hun ziel!

We lezen niet wat de uitwerking is geweest toen de opziener van de gemeente deze brief had voorgelezen, maar we zijn er toch van overtuigd, dat de inhoud ervan als balsem is geweest voor hun ziel. Wie anders kan de ziel zo versterken en opbeuren, dan Christus en Zijn Woord? Wie anders kan oorzaak geven dat de ziel weer bij vernieuwing ademhaalt na bange tegenspoed, dan Christus' Geest? Nee, noch in de hemel noch op de aarde is er iemand behalve Christus te vinden die naar de innerlijke gesteldheid kan spreken. Tegelijkertijd mogen we zeggen, dat de bekendmaking en de uitwerking van het geheim van 'de kracht der zwakken' nu geldt voor al degenen die de genade Gods in Christus mogen ontvangen. Zij nu worden gedurig in zichzelf ontkracht, opdat zij de kracht van Christus mogen gewaar worden. Zij allen zullen door het ontdekkend werk van Christus' Geest de noodzakelijkheid leren om eigen krachten te verachten. Dit gaat meestal gepaard met verdrukkingen in het lichaam en bestrijdingen in de ziel. Dit houdt een stervend leven in, opdat het leven van Jezus in hun sterfelijk vlees zal geopenbaard worden (2 Kor. 4 : 11). Hoe meer een zondaar ontkracht wordt, ofwel leert sterven aan zichzelf, hoe meer Christus alles voor de ziel wordt, zodat zij Hem in alles zullen benodigen. Christus heeft Zijn strijdend erfdeel erop gewezen, dat zij op aarde onderworpen zijn aan verdrukkingen, doch tevens roept Hij hen bemoedigend toe 'goede moed' te hebben (Joh. 16 : 33). Goede moed staat tegenover kwade overmoed. Echter de goede moed, door de sterkte des Heeren, doet hen krachtig zijn, ondanks hun zwakheden. Zegt de Heere zelfs niet tot de zwakste gelovige: "De zwakke zegge: Ik ben een held? " (Joel 3 : 10).

Velen zouden liever Jezus' woord willen ontvangen van het onthouden van kruisen en drukwegen, dan achter het geheim van 'de kracht der zwakken' te komen. Velen zouden Christus wel willen volgen, onder voorwaarde, dat Hij hen op een geplaveide weg naar de hemel zal leiden. Doch Christus als de enige Weg en beminnelijke Voorloper heeft het goed gedacht om Zijn volgelingen, die achter Hem aankomen te leiden in een weg van druk en kruis. Het doel van deze behandeling is om hen meer en meer aan Zijn beeld gelijkvormig, en pasklaar voor de eeuwige heerlijkheid te maken (Hand. 14 : 22).

Dat volgen van Christus naar het hemelse Sion gaat langs een weg van afbraak en ontkrachting. Alhoewel het vlees tegen zulk een behandeling brult, en het verdorven bestaan modder en, ^lijk opwerpt, acht de dierbare Heere het echter nodig om het vlees te kruisigen en de ziel aan Hem te verbinden. Indien het geloof in beoefening mag zijn, dan danken zij de Heere voor zulke wegen en achten zij Zijn handelingen als Zie/üeshandelingen (Jes. 12:1). Zie, dan worden de bestraffende woorden als liefdeskussen, en de bittere wateren van Mara als zoet ervaren. Dan wordt de onbegaanbare weg vlak, het zware kruis licht, de ziel gewillig, de pijn draaglijk, en het vooruitzicht heerlijk geacht. O, in Christus' kracht zijn de zwakken sterk, de gebrekkigen machtig en de hulpelozen krachtig! Nee, niet sterk, machtig en krachtig in zichzelf, maar in en door Christus en Zijn onverdiende genade. Alhoewel Gods ware volk in de ogen van de wereld klein, zwak en onaanzienlijk is, nochtans zal de Heere Zijn hand tot hen, de kleinen wenden (Zach. 13 : 7), en Zijn engelen gebieden om hen te beschermen, omdat Hij niet wil dat zij verloren gaan (Matth. 18 : 10, 14). De Heere is almachtig en krachtig, en daarom is in Hem kracht om hen te helpen (2 Kron. 25 : 8). Zie de godvrezende koning Jósafat, die in zijn grote nood ge- • tuigde: "Want in ons is geen kracht tegen deze grote menigte die tegen ons komt, en wij weten niet wat wij doen zullen; maar onze ogen zijn op U." Jósafat mocht het geheim van 'de kracht der zwakken' weten, door de geestelijke wapenrusting Gods aan te doen. Daar zien we Jósafat staan als een zwakke naar de waarneming van zichzelf en van zijn vijanden, doch naar de geloofssterkte als een krachtige held in Christus! Hij mocht het krachtige wapen gebruiken, namelijk het gebed tot de HEERE. Wat een wonder voor de koning Jósafat, toen Christus als de Held der hulpe hem verscheen, en hem het geheim van 'de kracht der zwakken' bekendmaakte: "Gij zult in dezen strijd niet te strijden hebben ( ), gaat uit, hun tegen, want de HEERE zal met u wezen." Zo gaf de Heere uitkomst en behaalde Juda in Hem de overwinning (2 Kron. 20). Denk vervolgens aan de apostel Paulus, die door de Heere zo beweldadigd is geworden. We lezen in 2 Kor. 12 dat hij opgetrokken was geweest in het Paradijs, en onuitsprekelijke woorden had gehoord. Doch opdat hij zich niet zou verheffen, gaf de Heere hem een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, die hem met vuisten sloeg. We laten in het midden wat dit geweest kan zijn, maar het is zeker een zeer zwaar kruis geweest. De kanttekenaren merken op, dat het enige bijzondere zwakheden geweest zullen zijn van de ziel of van het lichaam. Paulus heeft de Heere wat gesmeekt om van dit bijzondere kruis af te komen, doch de Heere sprak tot zijn ziel, en maakte het geheim van 'de kracht der zwakken' bekend: "Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht" (vers 9). Ziet u dat hij het geheim verklaard kreeg? De kracht van Christus kwam duidelijk openbaar, door hem in al zijn zwakheid te versterken. Daarom wilde hij ook niets van zijn kruis af hebben, en zei: "Zo zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone." Zo mocht Paulus tevreden zijn met hetgeen de Heere hem had opgelegd. Waarom Paulus? Wel: "Opdat de kracht van Christus in mij wone.”

Meditatie vervolg

Vrienden, weet u wat Paulus hiermee bedoelt? Het Griekse woord wat met 'wone' is overgezet, betekent hier 'overschaduwe'. Hij kende zichzelf als een arme, zwakke zondaar, maar kende ook de kracht van Christus, die hem overschaduwde en bedekte, hem bewaarde en beschermde. Daarom had Paulus een welbehagen in zwakheden en tegenheden. Dat is toch een zeer bijzondere genade, om daarin een welbehagen te hebben!

Maar hij mocht ook weten dat de Heere hem in die weg sterkte, zodat hij schrijft: "Als ik zwak ben, dan ben ik machtig." Vrienden, wat is ónze sterkte? Ga eens eerlijk met uzelf om, en onderzoek uzelf eens of het geheim van 'de kracht der zwakken' u is bekend gemaakt? Arme mens, die de kracht zoekt in uw eigen wijsheid en gerechtigheid. U staat uzelf en God in de weg. Het is onze verzuchting of de Heere u wil ontkrachten, opdat u bovengenoemd geheim tot zaligheid ontdekt mag krijgen.

Volk des Heeren, alleen in Christus' kracht ligt de overwinning, en niet in uzelf Het dragen en torsen van uw kruis. het twisten en bidden tegen satan en het strijden en waken tegen de zonde kan alleen in de kracht en mogendheid van uw Heere. Volk, Christus heeft alleen dé strijd gestreden, en daarom bent u in Hem meer dan overwinnaars (Richt. 6 : 14; Rom. 8 : 37). Weet, dat wanneer u de HEERE verwacht, uw kracht vernieuwd zal worden, u zult dan lopen en niet moede worden, wandelen en niet mat worden (Jes. 40 : 31). En eindelijk zal Hij u daar brengen, waar gij niet meer zwak zult zijn, maar volmaakt krachtig in de Heere. Vertroost elkander dan met deze woorden!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De kracht der zwakken (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's