Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterfeest, dat is: Mijn Geest op alle vlees

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterfeest, dat is: Mijn Geest op alle vlees

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees.
Hand. 2:17m

Petrus, vervuld met de Heilige Geest, fundeert de uitstorting van de Heilige Geest terstond in het Woord van God. Het gaat om een vervulling van Gods belofte: Maar dit is het, wat gesproken is door de profeet Joël: ‘En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees …’ Uitstorten, uitgieten spreekt van een milde overvloed. We zien het beeld voor ons van een bergrivier, die zich bruisend in de diepte stort. De rivier Gods is vol water. De Geest is uitgestort op alle vlees, op allerlei soorten mensen. Voelt u de grote tegenstelling tussen Mijn Geest en alle vlees?! Mijn Geest, dat is de Geest van God, Die heilig en rein is. En vlees is de mens in zijn vergankelijkheid en zondigheid. Alle vlees is gras, en al zijn goedertierenheid als een bloem des velds.

In Genesis 2 lezen we hoe de HEERE God in de neusgaten van Adam blies. Alzo werd de mens tot een levende ziel. Een mens op wie de Geest des HEEREN rustte, de Geest van wijsheid, kennis en verstand, de Geest van de vreze des HEEREN. Maar die mens is vlees geworden, omdat hij als God gelijk wilde wezen. Daar hebt u de oorzaak. Daarom is ons vlees niet alleen broos en vergankelijk, maar bovenal schuldig. Op ons vleselijk bestaan rust nu de toorn van God.

En nu het wonder van vrije genade. De Heilige Geest wil wonen bij, rusten op vleselijke mensen. Pinksteren komt niet voor niets na Kerst, Goede Vrijdag en Pasen. Het wonder ligt in Hem, Gods eniggeboren Zoon, van Wie Johannes schreef: ‘En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.’ Wat een vernedering voor de Heere Jezus, Die zo diep in ons broze en schuldige vlees is neergedaald om in dat vlees te lijden en te sterven, om zo de schuld en de zonde van Zijn volk te verzoenen. Maar … wat een wonder … met dat vlees heeft Zijn Vader Hem opgewekt uit de doden en heeft Hem op de veertigste dag na Zijn opstanding opgenomen in de hemel. Want als dat niet was gebeurd, dan zou Gods Geest nooit op alle vlees zijn neergedaald. Christus daalde neer in het vlees en Hij voer ten hemel op vol eer in het vlees en daarom daalt nu op de vijftigste dag de Heilige Geest neer op alle vlees. Dat is de vaste grond van het Pinksterwonder. De verhoogde Christus heeft in Zijn doorboorde handen de belofte des Vaders ontvangen. En deze belofte: ‘Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees’, is nu heerlijk vervuld.

Is die Geest ook in uw hart uitgestort? Of wederstaat u nog altijd de Heilige Geest? Waarbij zal ik het weten dat de Heilige Geest in mijn hart is uitgestort? Wel, onder andere hieraan: De Heilige Geest laat mij zien dat ik tegen God gezondigd heb zwaar en menigmaal en dat ik de HEERE mis. Hij laat mij zien dat ik niet alleen zonden doe, maar zondig, vleselijk ben. Dat mijn hart een vuile bron van wanbedrijf is, dat voortdurend allerlei vuiligheid voortbrengt. Nadat die Geest mij grondig overtuigd heeft van zonde, gerechtigheid en oordeel gaat Hij mij nu ook wijzen op de Heere Jezus Christus. Dat de hoge en de heilige God in Hem een Fontein heeft geopend tegen de zonde en tegen de onreinheid. Ja, die Geest leert mij dat het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonde.

‘Ik zal’, zegt de HEERE, ‘van Mijn Geest uitstorten op alle vlees!’ Hier is niemand uitgesloten, hoe gering, hoe zondig, hoe geesteloos, hoe goddeloos en hoe biddeloos hij of zij ook is. Want deze Fontein staat geopend tegen de grootste en tegen de vuilste der zondaren. Omdat er nu geen zondaar voor Christus te slecht is, daarom is er voor de Heilige Geest geen vlees te slecht om erop te dalen. Wat wordt het wonder groot als de Heilige Geest de liefde Gods uitstort in zo’n hart! Dan roept u uit: HEERE, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens. Niet dat u die lieve Geest zou willen missen, maar omdat u het wonder niet klein kan krijgen dat die goede en Heilige Geest in zo’n vleselijk mens als ik ben, wil wonen.
Wat gebeurt er nu als de Heilige Geest op het vlees komt? Wordt het vlees dan beter? Nee, dat niet. De Heilige Geest vernieuwt en wederbaart u en tegelijkertijd blijft u vlees. U wordt een twee-mens, vlees en geest. Het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees. En die twee staan tegenover elkaar. Die strijd tussen vlees en Geest of oude mens en nieuwe mens duurt levenslang. Pas bij het sterven legt Gods kind zijn vlees, zijn oude mens voorgoed af. Hier op aarde blijft het een dagelijkse strijd. Wie dat leert verstaan op de leerschool van de Heilige Geest, die wordt niet beter, maar slechter, niet heiliger, maar onheiliger. Uw vlees, ja, uw eigen ik wordt uw grootste vijand. Zo sterft uw vlees dagelijks af in de gemeenschap met Christus. En door Zijn overwinningskracht en door Zijn Heilige Geest, Die nimmermeer van mij wijken zal, zal ik toch de overwinning behalen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 mei 2013

Kerkblad | 16 Pagina's

Pinksterfeest, dat is: Mijn Geest op alle vlees

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 mei 2013

Kerkblad | 16 Pagina's