Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Persoon des Middelaars

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Persoon des Middelaars

13

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Vervolg van „Zijn priesterlijk ambt")

(13)

De geestelijke zegeningen zijn:
De mededeling des H.G. De verlossing, De aanneming tot kinderen, de rechtvaardigmaking, de heiligmaking. Tijdelijke zegeningen: God .... Abraham rijk Gen. 13 : 2, 24-35. Eer Gen. 13 : 6.
De eeuwige heerlijkheid. Christus' Priesterlijke bediening werd alzo op de aarde volbracht en in de Hemel voltooid. Zijn volbrenging op de aarde lag in Zijn offerande ter volkoming voldoening voor de zonde. Ofschoon deze door de Socinianen verloochend wordt, hiervan spreekt Gods Woord Hebr. 9 : 11-12, 5 : 8 en die éénmaal gebracht is. Hebr. 9 : 25-28.

Hij heeft door Zijn lijdelijke gehoorzaamheid de straf der zonden gedragen, door Zijn dadelijke gehoorzaamheid al de geboden der wet Gods volmaakt volbracht.

Beide was Priesterlijk werk: Gode zich onstraffelijk opofferen. Zijn Priesterwerk is niet eerst begonnen met Zijn gevangen neming, alhoewel, wat toen gevolgd is, het allerzwaarste was, maar het is reeds begonnen van de kribbe af, in lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid beide. 
Door de vervulling van deze dubbele taak heeft Hij: 
voldaan aan de dubbele eis der voldoening n.1. door Zijn lijdelijke gehoorzaamheid de gedreigde, straf gedragen en door Zijn dadelijke gehoorzaamheid aan de gestelde eis der gehoorzaamheid voldaan.

Voor zijn volk de beide delen van het zaligmaken. Door Zijn lijdelijke gehoorzaamheid Zijn volk verlost van het hoogste kwaad en door Zijn dadelijke gehoorzaamheid gebracht tot het hoogste goed.

Voor Zijn volk verwerven de beide delen der reehtvaardigmaking. Gods volk vrijgesproken van straf, op grond van Zijn lijdelijke gehoorzaamheid en het recht en eeuwige leven, op grond van Zijn dadelijke gehoorzaamheid. Zo is dan door deze dubbele gehoorzaamheid het recht van het werkverbond vervuld, en is Hij die Jezus, die volkomen kan zaligmaken allen, die door Hem tot God gaan.

Door de Remonstranten wordt geleerd, dat Christus voor alle mensen is gestorven, en dat Hij voor alle mensen verzoening met God verworven heeft, in verband met hun leer van de vrije wil ten goede. De Schrift leert ons, dat de voldoening door Christus alleen een voldoening is voor de uitverkorenen.

Gods Woord zegt ons, naar die Raad, die door niets verijdeld kan worden, is cle bedoeling Gods geweest, zoals de werkelijke uitkomst is, dat door de voldoening van Christus alleen de uitverkorenen de vrede zou worden aangebracht, dat door Zijn striemen hun genezing zal geworden.

Dat Christus in de plaats van Zijn volk kon lijden en sterven en alzo voor hen kon voldoen, was alleen mogelijk door de verkiezing.

De eis van het Goddelijk recht was: de ziel, die gezondigd heeft, zal sterven. Door de verkiezing kon de voldoening van Christus met die eis in overeenstemming zijn. Want zij was een verkiezing in Hem. Ef. 1 : 4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn door Hem in de liefde, een daad, waardoor de uitverkorenen reeds van eeuwigheid met Christus een zijn geweest, een met Hem als Zijn lichaam, Hij een met hen als hun Hoofd. Zo was Zijn lijden en sterven voor dat geheel des uitverkorenen, niet een lijden en sterven voor een ander, voor een vreemde, maar voor Zijn eigen lichaam. Welk een troost en sterkte verkrijgt Gods volk uit zulk een Priester.

Gouda. Ds. A. Verhagen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1958

Daniel | 8 Pagina's

De Persoon des Middelaars

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1958

Daniel | 8 Pagina's