Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

COLUMN: BELOFTEN EN VERPLICHTINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

COLUMN: BELOFTEN EN VERPLICHTINGEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er worden door ambtsdragers veel beloften gedaan. Ik kom gauw nog eens terug. Ik zal die en die bezoeken. ik zal dat en dat doorgeven. Hoe vaak beloven we niet iets in deze geest? De vraag is of we het even snel uitvoeren als we het toezeggen. Ik heb daar mijn twijfels over. Als ik hier en daar mensen in onze kerken spreek, stuit ik nogal eens op onvervulde beloften - soms uit onwil, soms uit slordigheid, dan weer uit vergeetachtigheid.

Is daar iets tegen te doen? Ongetwijfeld. Het meest effectieve middel is: een lijstje bijhouden van afgelegde beloften; vóór in uw agenda een stukje dat per week of per maand wordt vernieuwd. Daarop schrijft u elke belofte die u doet. Van welke aard de belofte ook is. Zij kan variëren van de voorbede tot het sturen van een kaart vanuit uw vakantieverblijf. Wat ligt daar al niet tussenin.

Men kan beter geen belofte afleggen dan een belofte doen die men niet vervult. Het luistert nauw, vooral voor mensen in omstandigheden waarin ze naar de vervulling van de belofte uitzien, zoals in dagen van ziekte, van verdriet of van teleurstelling. Een ander voorbeeld van nalatigheid is het ontvangen van informatie of van een dienst (in welke vorm dan ook), zonder een berichtje van ontvangst. Het valt mij nogal eens op hoe vaak mensen je dringend vragen om een - dikwijls eenvoudige - dienst, zonder dat ze over het ontvangen of verwerken daarvan iets laten horen. Onlangs had ik met een predikant een gesprek daarover. Deze broeder zei: “Het lijkt erop dat ze mijn telefoonnummer voor een bedankje niet kunnen vinden. Wat is er eenvoudiger dan te melden dat het gevraagde (opnieuw: in welke vorm dan ook) is aangekomen; en tegelijk even bedanken voor de moeite”.

Mijn persoonlijke ervaring is uiterst gevarieerd. Er zijn mensen die zeer correct zijn, van wie je altijd een reactie krijgt. Er zijn ook mensen die ik uiterst nonchalant noem. Je hoort nooit meer iets van hen, ofschoon het dringende karakter van de vraag je deed vermoeden, dat de nood vrij hoog was.

Er zijn ook mensen die daar tussenin zitten. Hun reactie komt na langere tijd. Soms als ze je op een voor henzelf ook onverwacht moment ontmoeten. In zo’n geval denk ik: Dat scheelt hen de telefoon- of portokosten.

Ik kan me voorstellen dat sommige lezers dit stukje een beetje zuur vinden. Zo is het niet bedoeld. Ik wil graag wat doen aan onze omgangsvormen. Die kunnen wel wat meer stijl vertonen. Daartoe wil ik met deze colomn aansporen.

Ik voeg er nog een argument bij: Het maakt de omgang zoveel aangenamer. Het contact blijkt doorleefd te worden als je het afsluit met een bedankje of een prettige reactie. Wie er zelf mee begint, zal ervaren dat de ander ook zo naar hem toe handelt.

Ik heb nog een punt. Vele jaren geleden heb ik in Ambtelijk Contact daarover ook eens geschreven. De ervaring loopt ertoe dat nu weer te doen. Dat betreff het overschrijden van honoraria voor preekbeurten. Voorop stel ik dat er penningmeesters zijn in onze kerken, die uitblinken door punctualiteit. Soms ontvang je het honorarium binnen een week of in elk geval binnen tien dagen.

Het is echter geen uitzondering dat een penningmeester zeven of acht weken wacht met zijn giro-overschrijvingen. Onlangs sprak ik een predikant die elke week in de kerken voorgaat. Hij zei, dat hij nog tweeduizend gulden aan niet-betaald honorarium had uitstaan. Het was zomertijd. Misschien speelt dat een rol. Of is het een gebrek aan liquide middelen bij de penningmeester? Ik ken redenen en oorzaken niet en heb bij voorbaat begrip voor gerechtvaardigde verontschuldigingen.

Als u mij vraagt wat ik een billijke termijn vind? De regeling die men vaak op rekeningen aantreft: gelieve dit bedrag binnen vier weken te voldoen. Hiermee zal elke penningmeester kunnen instemmen, lijkt me.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Ambtelijk Contact | 16 Pagina's

COLUMN: BELOFTEN EN VERPLICHTINGEN

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Ambtelijk Contact | 16 Pagina's