Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

3. Slotbeschouwing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. Slotbeschouwing

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zowel in het hindoeïsme als het boeddhisme wordt de mens gezien als een ongelukkig schepsel in een wereld vol ellende. Verlost worden van die ellende, dat is wat in beide godsdiensten centraal staat. Ook de Bijbel leert ons dat de mens is onderworpen aan ellende en dood. Alleen, de Bijbel zegt ook wat de oorzaak is van onze ellende: het is de zonde.

God maakte de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. De eerste mensen Adam en Eva waren heilig en leefden naar Gods wil. Echter, Adam en Eva legden hun oor te luisteren bij satan, de gevallen engel en tegenstander van God en werden ongehoorzaam aan God. Zo is de zonde in de wereld gekomen en de zonde is tot alle mensen doorgegaan.

De zonde en ongehoorzaamheid tegen God veroorzaakt een breuk tussen God en de mens. Omdat de verhouding tot God is verstoord, is er verdriet en ellende op de wereld. Wat de mens nodig heeft, is vergeving van de zonde en verzoening van de schuld. Hierdoor wordt de verhouding met God hersteld en wordt de mens verlost van zijn ellende. In het hindoeïsme en het boeddhisme weet men helemaal niet van de schuld voor God. Men zoekt dan ook geen verzoening van de schuld en vrede met God, maaralleen het eigen geluk en dat ook nog eens alleen bij zichzelf.

Genade

In het hindoeïsme en het boeddhisme ben je verantwoordelijk voor je eigen daden. Als je de juiste weg bewandelt, zul je het steeds beter krijgen. Volgens het hindoeïsme kun je door meditatie en yoga, offers en gebeden steeds dichter bij het goddelijke komen. In het boeddhisme kun je door het volgen van het voorgeschreven 'achtvoudig pad' in een steeds hogere wereld komen. Voor verlossing uit je ellende kun je niet terecht bij een god. Je moet tot jezelf gaan om redding.

Het unieke van de christelijke leer is dat de mens niet hoeft op te klimmen tot God en dat hij dit ook niet kan. De boodschap van het Evangelie is dat God Zelf de ellendige en schuldige mens opzoekt. God zond Zijn Zoon naar een verloren en schuldige wereld. Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was (Lukas 19: 10). Christus droeg de straf van God tegen de zonde en betaalde de schuld. Door Hem wil God genade schenken aan zondige en schuldige mensen. Door Hem alleen is verzoening mogelijk en vrede met God, waardoor mensen weer echt gelukkig kunnen zijn.

De zin van het lijden

In het hindoeïsme en het boeddhisme heeft het lijden nooit een 'zin'. Het wordt altijd gezien als een gevolg van eigen falen. In de Bijbel heeft lijden een plaats in Gods Voorzienigheid. Niet dat wij Zijn handelen altijd kunnen begrijpen. Als je al het lijden en het onrecht ziet in de wereld, dan kunnen er veel vragen zijn over Zijn beleid. Toch gebeurt er niets in de wereld 'zomaar'. God weet wat Hij doet. Alles zal uitlopen op Zijn eer. Uit de Bijbel weten we dat God het lijden ook gebruikt om mensen tot bekering te brengen.

Toekomstverwachting

Het hindoeïsme heeft geen visie op het einde van de wereld. Alles zal zich steeds blijven herhalen in een eindeloze kringloop van steeds weer geboren worden en sterven. Ook volgens het boeddhisme zal de wereld en dus de ellende altijd blijven bestaan. De boodschap is dan vervolgens dat jijzelf er alles aan moet doen om uit die wereld te ontsnappen.

De Bijbel leert ons dat ons bestaan hier op aarde doel en zin heeft. We dienen hier te leven tot Gods eer en tot nut van onze naaste. Bovendien mag de gelovige toekomstverwachting hebben. Deze toekomstverwachting is echter niet zoals in het boeddhisme en het hindoeïsme gebaseerd op menselijke inspanningen, maar op de beloften van God. De Heere belooft dat er eens een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen zijn. Het kwaad zal dan voorgoed worden weggedaan. De hele schepping zal dan bevrijd worden van de ellende (Romeinen 8). Gods kinderen mogen verlangend uitzien naar de vervulling van deze beloften.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

AanZet | 72 Pagina's

3. Slotbeschouwing

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

AanZet | 72 Pagina's