Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

3. Profetie vandaag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. Profetie vandaag

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is er nu nog sprake van profetie? Deze vraag wordt door veel mensen op verschillende manieren beantwoord. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat veelal een eigen definitie van profetie wordt gebruikt. Volgens de ene definitie komt profetie niet meer voor, volgens de andere wel. In het voorgaande is gebleken dat de profetie in het Nieuwe Testament vooral het karakter heeft gekregen van verkondiging, terwijl profetie in het Oude Testament voornamelijk het karakter heeft van voorzegging.

Verkondiging

Ook nu is er nog steeds profetie. Het verkondigen van het Woord is profetie. De canon van de Bijbel is afgesloten, er komen geen nieuwe boeken bij. Er zijn daarom ook geen nieuwe profetieën meer, Deze verkondiging is niet meer vanuit inspiratie en openbaring, maar vanuit het Woord van God,

De gave van de profetie is de gave om het Woord meer geloofsoefeningen en kennis iemand heeft, toepassen.

Voorzegging

Heel soms gebeurt het ook nu dat iemand een bijzondere verlichting van de Heilige Geest krijgt en een gebeurtenis voorziet of voorspelt. Deze vorm van profetie kunnen we ook nu niet uitsluiten. Want ook nu krijgen mensen soms door de Heilige Geest een bijzondere verlichting zodat ze in de toekomst kunnen zien. Soms mogen ze dan vertellen dat een ernstig zieke niet zal sterven maar weer beter zal worden. In de Tweede Wereldoorlog waren er predikanten die van de Heere te zien kregen dat mensen uit hun gemeente weer terug zouden keren uit concentratiekampen. Zo mocht ds. P. Honkoop sr. weten dat alle jongens, die tijdens een razzia opgepakt waren, weer terug zouden keren. Van één wist hij het echter niet zeker, en deze jongen is ook niet teruggekeerd. Deze vorm van profetie gaat met gebed gepaard. Het gaat in alles steeds om God en Zijn trouw en Zijn belofte.

Vaak is het zo dat deze bijzondere vorm van profetie voorkomt in een crisistijd. Te denken is aan het vroege christendom, toen de gemeente vervolgd en verdrukt werd. Een ander voorbeeld is de tijd van de Reformatie, waarin mensen met gevaar voor eigen leven Gods Woord mochten doorgeven. Ook uit de Tweede Wereldoorlog zijn voorbeelden van deze vorm van profetie bekend. Juist in moeilijke situaties blijkt dat God trouw is aan Zijn Woord. Hij zorgt voor Zijn Kerk, want Hij heeft beloofd dat Hij voor Zijn Kerk zal zorgen tot het einde van de wereld.

Grondregel

De regel voor elke vorm van profetie is dat deze ondergeschikt moet zijn aan Gods Woord. Wanneer de verkondiging van het Woord niet overeenkomt met het Woord, wordt er een dwaalleer verkondigd. Wanneer een gebeurtenis voorzien wordt, die echter niet overeenkomt met het Woord (denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van de wederkomst), dan is dat een dwaling. Wanneer iets voorzegd wordt en het komt niet uit, is het niet van de Heere. Alles wat niet naar het Woord van de Heere is, is een dwaling. Profetie kan nooit een eigen leven leiden. Het is altijd ten nauwste verbonden aan het Woord van God.

De profetie bestaat hierin dat deze het Woord van God bevestigt. Het laat zien dat Gods Woord kracht heeft. Ook vandaag! Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het is gras is verdord en zijn bloem is afgevallen; maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid, en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is (1 Petrus 1:24-25).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

AanZet | 84 Pagina's

3. Profetie vandaag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

AanZet | 84 Pagina's