Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

5. Verwerking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

5. Verwerking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze schets over reformatiebewegingen is te lang en bevat te veel verschillende bewegingen om op één JeV-avond te bespreken. Daarom kun je meerdere avonden beleggen over dit onderwerp. Of je kunt één of twee bewegingen uitkiezen. Een andere mogelijkheid is de verkorte inhoud van deze schets als introductie te gebruiken bij een avond over Hus.

 

Ook voor de verwerking van een inleiding over reformatiebewegingen zijn er verschillende mogelijkheden:

1. Bespreek uitgebreid de leer van één van de reformatiebewegingen. Vergelijk wat de Drie Formulieren van Enigheid over deze leerpunten zeggen.

2. Vergelijk de kerkelijke situatie van toen met die van nu. Wat leren de reformatiebewegingen over de kerkelijke verdeeldheid van nu in Nederland en daarbuiten?

3. De reformatiebewegingen laten als een gouden draad in de geschiedenis zien hoe God Zijn kerk in stand houdt. Een Bijbelstudie over de geschiedenis van de kerk is daarom ook een goede verwerkingsvorm.

Hieronder volgen suggesties voor een Bijbelstudie over het ontstaan van de kerk.

 

Bijbelstudie over de kerk

1. Lees Jozua 24: 16-22.

- Lees de tekst aandachtig. Markeer ieder woord dat of iedere uitdrukking die je niet (goed) kent. Ga na wat het woord of de uitdrukking betekent. Ga na wat er wordt bedoeld met de plaatsen en (voor)beelden die worden gebruikt.

- Wat wordt met de tekst (letterlijk) bedoeld? Dus niet: wat is de toepassing, maar wat was het beeld, het verhaal dat de bijbelschrijver hier aan zijn hoorders vertelde? Probeer voor ieder vers de inhoud te geven. Probeer voor het tekstgedeelte als geheel een overkoepelende boodschap te geven.

- Welke toepassing zou je aan deze tekst willen meegeven? Waarom?

a. Wat leert deze geschiedenis over de kerk?

b. Waarom zegt Jozua: Gij zult den HEERE niet kunnen dienen?

c. Lees artikel 27 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Wat hebben deze geschiedenis en het artikel met elkaar te maken?

d. Wat heeft in dit verband de Naam van de HEERE te zeggen?

 

2. Lees 1 Koningen 19: 15-18.

Bestudeer de tekst, zoals bij vraag 1 is aangegeven.

a. Wat leert deze geschiedenis over de kerk?

b. Wat is de troost van deze geschiedenis?

c. Waarom is het een wonder dat de HEERE trouw blijft en voor Zijn kerk blijft zorgen?

 

3. Lees Handelingen 2: 41-44.

Bestudeer de tekst, zoals bij vraag 1 is aangegeven.

a. Wat leert deze geschiedenis over de kerk?

b. Wat kan de kerk van deze geschiedenis leren? 

 

4. Lees Openbaring 7: 9-14.

Bestudeer de tekst, zoals bij vraag 1 is aangegeven.

a. Wat leert dit visioen over de kerk?

b. Hoe komt het dat de kerk op aarde zo klein lijkt, terwijl het een menigte is die niemand tellen kan?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's

5. Verwerking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's