Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

3. Christenvervolging vandaag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. Christenvervolging vandaag

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alleen in het Romeinse Rijk of in de Middeleeuwen is er sprake van christenvervolging. Nog steeds worden er christenen vervolgd. Regelmatig wordt er bericht over mensen die hun geloof niet vrij kunnen belijden of uitoefenen. Landen als China en Noord-Korea zijn bekende voorbeelden, maar ook in andere, misschien onbekendere, landen worden dagelijks christenen onderdrukt en vervolgd.

 

Communistische landen

China was, als het gaat om christenvervolgingen, één van de bekendste landen. In dit communistische land staat alles onder invloed en toezicht van de overheid. Niet alleen bedrijven, maar ook de kerk wordt gecontroleerd door de overheid. Katholieken mogen naar de kerk, als ze naar de Chinese Katholieke Patriottische Vereniging gaan. Deze staatskerk mag geen contact hebben met de paus. Protestanten die in China naar de kerk willen, zijn aangewezen op de door de overheid ingestelde Drie-Zelf Patriottische Beweging. Door deze kerken kan de overheid van China laten zien dat ze gelovigen niets in de weg legt, ze hebben immers de mogelijkheid om naar de kerk te gaan. 

Toch is het in sommige provincies in China nog steeds vrijwel onmogelijk als christen te leven. In deze delen van China is het openbaar spreken over de Bijbel niet toegestaan en wordt dit vaak zwaar bestraft. Omdat veel mensen toch in de Bijbel willen lezen en de Bijbel willen onderzoeken, zijn er in China veel ondergrondse kerken. Hier komen kleine groepjes christenen in huizen of grotten bijeen om met elkaar te zingen, te bidden en de Bijbel te bestuderen. Omdat in China alleen de door de staat ingestelde kerken bezocht mogen worden, moeten de bezoekers van de ondergrondse kerken heel voorzichtig te werk gaan. Openlijk met collega's spreken over de zondagse samenkomst is er voor hen niet bij. Zij moeten voortdurend op hun hoede zijn voor mensen die vanuit de overheid in deze ondergrondse kerk infiltreren. Nog steeds worden in China regelmatig voorgangers van de ondergrondse kerk opgepakt en jarenlang opgesloten. 

Niet alleen in China, maar ook in Vietnam worden nog steeds veel christenen opgepakt, omdat ze zich niet aan de regels van de overheid houden en in ondergrondse kerken bij elkaar komen.

De ergste vervolgingen vinden waarschijnlijk plaats in het communistische Noord-Korea. Hier is alles wat maar met het geloof te maken heeft verboden. Alleen al het in huis hebben van een Bijbel kan ertoe leiden dat een christen wordt opgepakt en in een strafkamp gevangen gezet of zelfs ter dood gebracht wordt.

Ondanks de vervolgingen in Aziatische landen kan het christelijk geloof niet tegengehouden worden. Zoals in de tijd van Stefanus en Paulus het Evangelie steeds verder verspreidde, lijkt dit ook hier het geval te zijn. De ondergrondse kerk van China wordt waarschijnlijk door enkele miljoenen mensen bezocht. Gods werk en de voltooiing van Zijn raadsplan kunnen niet door de communistische overheden in deze landen tegengehouden worden.

 


Top-15 vervolgingen 2009

1. Noord-Korea

2. Saoedi-Arabië

3. Iran

4. Afghanistan

5. Somalië

6. Malediven

7. Jemen

8. Laos

9. Eritrea

10. Oezbekistan

11. Bhoetan

12. China

13. Pakistan

14. Turkmenistan

15. Comoren

Bron: Open Doors


 

Islamitische landen

Jaarlijks stelt Open Doors een lijst samen van landen waar christenen vervolgd worden. In de top-10 van deze lijst staan zeven islamitische landen. Hier is geen sprake van een overheid die godsdienst eigenlijk aan de rand van de samenleving wil houden. Hier is juist sprake van een overheid die godsdienst als wezenlijk onderdeel van de samenleving ziet. Die godsdienst is niet het christendom, maar de islam. Om de bevolking te behoeden voor niet-islamitische godsdiensten worden in landen als Saoedi-Arabië, Irak, Iran en Afghanistan christenen vervolgd.

In sommige landen, waaronder Eritrea, heeft de overheid een lijst opgesteld met toegestane godsdiensten. Inwoners van deze landen mogen de kerken bezoeken die op deze lijst staan. Wanneer iemand een andere kerk bezoekt, wordt hij opgepakt, gemarteld en soms gedood.

Het Midden-Oosten kent oude christelijke kerken. Deze zijn ontstaan in de tijd van Paulus en de apostelen. Door de eeuwen heen zijn er christelijke kerken - bijvoorbeeld: Assyrische en Chaldeeuws-Katholieke Kerk in Irak en de Armeens-apostolische Kerk en Assyrische Kerk in Iran - in deze islamitische landen gebleven. Hoewel deze landen dus van oorsprong christelijke landen zijn, is het nu bijna niet meer mogelijk om daar als christen te leven. Als het al toegestaan is om christen te zijn, dan is dat eigenlijk alleen maar toegestaan voor 'Westerse' christenen.

De oorspronkelijke inwoners van de landen in het Midden-Oosten mogen geen religieuze contacten hebben met de christenen. Wanneer de overheid merkt dat er moslims naar christelijke samenkomsten gaan, of met christenen in gesprek gaan, dan worden ze gevangengenomen en gemarteld. In een aantal van deze landen is een 'religieuze' politie, die in de gaten houdt of moslims zich aan de islamitische wetten houden en of ze geen christelijke samenkomsten bijwonen of christelijke lectuur in huis hebben. Moslims die zich tot het christendom bekeren, worden door hun familie en vrienden verstoten en mogen geen contact meer met hen hebben. In deze landen, waar alles om familie draait, zijn tot het christendom bekeerde moslims dus volledig op zichzelf en andere christenen aangewezen.

 

Nederland

Hoewel in Nederland geen sprake is van christenvervolging, wordt het leven voor christenen in Nederland ook steeds moeilijker. Ruim een eeuw geleden ging vrijwel iedereen nog naar de kerk en was het gewoon dat er op zondag niet gewerkt werd. Niet alleen de zondag, maar ook allerlei andere christelijke waarden en normen, komen steeds meer onder druk te staan. Denk bijvoorbeeld aan de beschermwaardigheid van het leven en de medische handelingen die daarbij uitgevoerd moeten worden. Voor veel banen wordt het voor christenen steeds lastiger om te solliciteren. Ambtenaren van de burgerlijke stand krijgen het moeilijker om voor hun principes uit te komen. Onderwijsinstellingen en andere identiteitsgebonden organisaties krijgen het door de aanvallen op de vrijheid van godsdienst moeilijker. Ook wordt het voor christelijke scholen steeds lastiger om praktiserende homoseksuelen te weigeren als personeelslid.

In tegenstelling tot landen als China, Noord-Korea en Eritrea is het in Nederland wel mogelijk om openlijk voor het geloof uit te komen. Christenen worden niet openlijk geweerd in gebouwen en instanties. Dat christenen in Nederland nog de mogelijkheid hebben voor hun geloof uit te komen, schept een grote verantwoordelijkheid.

 


"Geslagen en bedreigd"

Een citaat uit Geheime gelovigen van Anne van der Bijl over christenvervolging in het Midden-Oosten.

"De perioden van martelingen liepen in elkaar over. Achmed had geen idee hoeveel dagen deze verschrikkelijke situatie nu al duurde. Hij kon zich elektrische schokken herinneren, hij was over zijn hele lichaam geslagen met allerlei voorwerpen. Doordat hij op zijn voeten was geslagen, kon hij dagenlang niet lopen. Vervolgens werd hij aan zijn kleren opgehangen, nogmaals geslagen en met verkrachting bedreigd... Er waren dagen waarop hij werd achtergelaten in een cel die niet eens geschikt was voor dieren. Er waren lekkende rioolpijpen en door de stank moest hij bijna overgeven."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's

3. Christenvervolging vandaag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's