Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

5. Verwerking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

5. Verwerking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelstudie over vervolging

Vervolgingen horen bij het christendom. In de Bijbel gaat het regelmatig over vervolging. Na een inleiding over christenvervolging kan een Bijbelstudie over vervolging een goede verwerkingsvorm zijn.

Een van de meest bekende tekstgedeelten over vervolging, staat in de Bergrede. Daar zegt de Heere Jezus: Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijt gij als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die vóór u geweest zijn (Mattheüs 5: 10-12).

1 a. Noem enkele praktische voorbeelden waaruit blijkt dat iemand kan lijden voor zijn overtuiging.

b. Wat is het verschil tussen dat lijden en het lijden waarover vers 10 tot en met 12 spreken?

c. Kan iemand zich 'verblijden en verheugen' (vers 12) in het lijden?

 

Gespreksvragen

2. Lees het volgende bericht.

VIJF CHRISTENEN IN PAKISTAN VERMOORD

SUKKUR - In de Pakistaanse stad Sukkur zijn vijf christenen doodgeschoten door gemaskerde mannen.

De aanval had plaats toen de christenen uit een kerk kwamen. Tien gemaskerde mannen openden het vuur en doodden de voorganger en vier leden. De zoon van de voorganger en vijf andere christenen raakten gewond.

In mei ontvingen kerkleiders in Sukkur een dreigbrief van de islamitische groepering Sip-e-Sahaba. De christenen kregen de waarschuwing om het gebied te verlaten. De voorganger heeft de politie in mei op de hoogte gesteld van de bedreigingen. De politie nam hun melding echter niet serieus, aldus familieleden. De politie wilde geen officieel formulier over de bedreiging invullen.

Een onafhankelijke bron bij de regering heeft de dood van de vijf christenen bevestigd en meldde dat de lokale media onder druk van moslims niet over de moord hebben bericht.

Bron: Reformatorisch Dagblad

a. Wat zou je voor deze christenen in Sukkur kunnen doen?

b. In Nederland werd veel gedaan voor Franse hugenoten. Aan veel van hen werd asiel verleend. Lees 1 Johannes 3: 17 en 18 en Hebreeëe 13: 3. Hoe zou je geloofsgenoten in de verdrukking kunnen steunen?

3. Organisaties als Friedensstimme en Open Doors organiseren regelmatig brievenacties. Je kunt dan brieven ter bemoediging sturen naar christenen in het buitenland of naar de regeringen van landen waar christenen worden vervolgd. Wat vind je van het idee om zulke brieven te versturen?

4. Welke voorbeelden zijn er van mensen of bevolkingsgroepen die om hun geloof worden vervolgd? Wat zou jij voor deze mensen kunnen betekenen?

5. Probeer je in te denken dat je in het jaar 64 in Rome woont en dat de Romeinen jou en je familie oppakken en vastzetten. Je weet dat je, als je geen afstand neemt van je geloof in Christus, de volgende dag in de arena terecht komt. Op welke manier je zult sterven is nog niet duidelijk: met pek besmeerd als brandende fakkel of als voer voor de leeuwen. Het enige wat je moet doen om dat te voorkomen, is zeggen dat je niet in Christus geloofd. Wat doe je?

6. Stel dat je een kwartier met een vervolgde christen in China mag praten. Wat zou je tegen hem zeggen of aan hem vragen? Hoe zou je hem bemoedigen?

7. Bespreek hoe je met een niet-gelovige zou praten over de vrijheid van godsdienst.

 

Stellingen

8. Vervolgingen zijn goed voor het christendom. Zo wordt duidelijk wie echt in God gelooft.

9. Het bloed van de martelaren is het zaad van de kerk.

10. Christenen in Nederland zijn verwend.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's

5. Verwerking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 82 Pagina's