Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

1. Wie was de profeet Habakuk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. Wie was de profeet Habakuk?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De profeet Habakuk vertelt niets over zichzelf. Hij noemt in vers 1 van het eerste hoofdstuk alleen zijn naam en taak: De last welken Habakuk, de profeet, gezien heeft. De profetie, die hij heeft ontvangen, noemt hij een "last", een boodschap die zwaar is.

 


Afkomst

Over de afkomst van Habakuk bestaan verschillende verhalen. Sommige Joodse rabbijnen menen dat Habakuk de zoon was van de Sunamietische vrouw, die door een wonder van Elisa uit de dood werd opgewekt. In de Bijbel is daar niets over te lezen.

Volgens het apocriefe geschrift "Van Bel en de draak‟ zou Habakuk door een engel naar Babel gebracht zijn om Daniël van voedsel te voorzien in de leeuwenkuil. Ook dit idee berust niet op Bijbelse gegevens en lijkt in tegenspraak met de geschiedenis in het Bijbelboek Daniël. Daar zegt Daniël zelf dat God een engel heeft gezonden (Daniël 6: 22 en 23).

Tenslotte bestaat er een rabbijns verhaal dat Habakuk afkomstig zou zijn uit de stam van Simeon, uit het plaatsje Beth Zacharia. Of die rabbijnse uitleg juist is, is niet duidelijk.


 

Betekenis

In Israël kregen veel kinderen een naam met een betekenis. Daniël bijvoorbeeld: "Mijn rechter is God‟. Wat de naam "Habakuk‟ betekent, is niet duidelijk. Een paar mogelijke betekenissen zijn:

– "de zeer geliefde‟

– "omarmer‟ of „omhelzer‟

– een slingerplant bijvoorbeeld.

 

Chaldeeën als straf

Habakuk leefde waarschijnlijk in de tijd van koning Jojakim, de koning van Juda, die regeerde van 608 tot 597 voor Christus. Daarmee zou Habakuk een tijdgenoot zijn van de profeet Jeremia en een jongere tijdgenoot van Zefanja.

De Chaldeeën speelden een belangrijke rol in de tijd van Habakuk. In het eerste hoofdstuk van de profetie wordt beschreven hoe de Chaldeeën zullen komen om Juda te straffen voor de zonde van de koning en het volk. De Heere gaat de Chaldeeën gebruiken om de goddelozen te straffen.

 

Gods wet vergeten

In 597 voor Christus werd Jeruzalem door de Babylonische soldaten ingenomen. Een paar jaar later werd de stad verwoest. Het volk, waaronder waarschijnlijk ook Daniël, werd weggevoerd in Babylonische gevangenschap. In 539 voor Christus keerde een deel van het volk terug uit deze ballingschap.

Habakuk geeft duidelijk aan wat de reden is voor de verwoesting van de hoofdstad: Waarom laat Gij mij ongerechtigheid zien en aanschouwt de kwelling? Want verwoesting en geweld is tegen mij over, en er is twist en men neemt gekijf op. Daarom wordt de wet onderlaten, en het recht komt nimmermeer voort; want de goddeloze omringt den rechtvaardige; daarom komt het recht verdraaid voor (Habakuk 1: 3 en 4).

In Juda wordt geruzied, de wet wordt niet meer gehandhaafd; "onderlaten‟ betekent "nalaten‟. Rechters worden omgekocht of zij verdraaien het recht door gunst of afgunst. Het volk van Juda ruziet met de profeet Habakuk en is Gods wet vergeten.

 

Straf op de zonde

Juda zal op een vreselijke manier gestraft worden voor die zonden. Maar de profetie van Habakuk bevat niet alleen een oordeel over het volk van Juda, maar ook over de Chaldeeën, de Babyloniërs. De overwinningen maken de Chaldeeën hoogmoedig: Dan zal hij – de Chaldeeër – den geest veranderen en hij zal doortrekken, en zich schuldig maken, houdende deze zijn kracht voor zijn god (Habakuk 1: 11).

 

Het machtige leger van de Chaldeeën zal de overwinning dus aan eigen kracht toeschrijven. Maar hoogmoed komt voor de val: Omdat gij vele heidenen beroofd hebt, zo zullen alle overgebleven volken u beroven; om het bloed der mensen, en het geweld aan het land, de stad en alle inwoners derzelve (Habakuk 2: 8).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's

1. Wie was de profeet Habakuk?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's