Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

3. Hoort God het gebed wel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. Hoort God het gebed wel?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoort God het gebed wel? Die opleiding, die zo mooi leek, maar te moeilijk bleek. Die jongen, die zo aardig was, of dat meisje, dat verkering kreeg met iemand anders. En die ziekte die al zolang duurt… Zo maar een paar voorbeelden van onverhoorde gebeden. Habakuk worstelde daar ook mee.

In Habakuk 2: 1 staat: Ik stond op mijn wacht en ik stelde mij op de sterkte, en ik hield wacht om te zien wat Hij in mij spreken zou, en wat ik antwoorden zou op mijn bestraffing. Waarom wachtte Habakuk op antwoord?

 

Uitkijktoren

Habakuk gebruikt het beeld van een wachter op een toren. In het Midden-Oosten was het gebruikelijk dat steden één of meerdere torens hadden. Een grote stad had uitkijktorens en verdedigingstorens. In Psalm 61 wordt God vergeleken met zo‟n verdedigingstoren.

De profeet heeft het hier niet over zo‟n verdedigingstoren, maar over een uitkijktoren. Een Oosterse stad was omringd door een dikke muur die de vijand buiten moest houden. Vanuit de hoogte had de wachter een goed uitzicht over het gebied rondom de toren. Zo‟n wachter keek goed naar ieder stofwolkje, ook al was het misschien nog zo klein. Want het kon het eerste teken zijn van de nadering van een grote troepenmacht. Iedere beweging wordt door de wachter gesignaleerd; hij staat als het ware "op scherp‟. In Psalm 130 wordt dat beeld ook gebruikt: Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen (vers 6).

 

Verhoren

Habakuk twijfelt er niet aan of God zal antwoorden. Zoals de wachter op de toren oplette, zo let Habakuk op het antwoord van God. En dat antwoord komt! Hij krijgt van de Heere de opdracht duidelijk zichtbaar op te schrijven: Zie, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven (Habakuk 2: 4).

Voor Habakuk kwam er dus antwoord. En als je sollicitatie op niets uitloopt? Als die verkering niet doorgaat? Als die ziekte al zo lang duurt?

Habakuk leek eerst te twijfelen of zijn gebed werd verhoord. Het werd uiteindelijk verhoord, maar niet zoals Habakuk misschien wilde. En toch: juist in het antwoord dat Habakuk kreeg, klonk ook het Evangelie. En ontving hij misschien nog wel meer dan waar hij om gevraagd had: zicht op het heil, op de Heiland (3: 18).

God hoort het gebed. Dat is zeker. Niet ieder gebed wordt verhoord en veel van wat God doet blijft voor mensen onbegrijpelijk. Maar Hij vergist zich nooit. Misschien wil de Heere juist daardoor mensen iets leren van hun afhankelijkheid. Misschien wil Hij zo het gebed uit het "Onze Vader‟ leren: Uw wil geschiede.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's

3. Hoort God het gebed wel?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's