Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

4. Blij zijn als alles tegen zit, kan dat?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

4. Blij zijn als alles tegen zit, kan dat?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de wereld is veel ellende. Grote rampen die soms duizenden mensen treffen. Of verdriet waar niemand van weet. Habakuk maakte ook veel ellende mee. Toch was hij blij in moeilijke omstandigheden. Hoe kon Habakuk blij zijn in de moeilijke omstandigheden waarin hij verkeerde?

 

Inhoud Habakuk 3

Hoofdstuk 3 van Habakuk is een lied waarin de profeet zingt over de oordelen van God. De gevolgen van de ongehoorzaamheid van het volk Juda zullen groot zijn. De inval van soldaten uit Babel zal een einde maken aan de welvaart, zo ziet Habakuk.

In vers 17 noemt de profeet een aantal van die gevolgen:

– de vijgenboom zal niet bloeien;

– er zullen geen vruchten aan de wijnstok zijn;

– het werk van de olijfboom zal "liegen";

– de velden zullen geen spijze voortbrengen;

– de kudde zal uit de kooi worden afgescheurd;

– er zal geen rund in de stallingen zijn.

 


Vijgenboom

De vijgenboom is een vruchtboom die in het hele gebied van de Middellandse Zee voorkomt. In de Bijbel wordt de boom dan ook vaak genoemd. Zacheüs bijvoorbeeld gebruikte de boom, die zo'n zeven, acht meter hoog wordt, om zich in te verstoppen. In april begint de boom met bloeien: de kleine bloempjes vormen langzaam de vrucht, die drie keer per jaar geplukt kan worden.

Voor de bevolking van het oude Israël waren die vijgen heel belangrijk: samen met de olijfboom en de wijnstok was de vijgenboom de belangrijkste vruchtboom.

– De vijgen werden vers gegeten of samengeperst tot een grote 'klomp' vijgen om te bewaren.

– Zieken gebruikten vijgen vanwege de geneeskracht (Jesaja 38: 21).

Als Habakuk zegt dat de vijgenboom niet meer zal bloeien, dan is dat niet zomaar iets, maar tekent dat de ernst van de situatie: het land verkeert in een noodsituatie.


 

Zingen in de crisis

Maar de ellende voor het volk van Juda zal nog veel groter worden:

– het vee zal worden weggevoerd: koeien, schapen en runderen;

– de akkers en landbouwgrond zullen kaal blijven.

Dat is een ramp voor een volk dat leeft van veeteelt en akkerbouw. De verwoesting door de legers van de Chaldeeën is compleet. Oorlog leidde vaak tot hongersnood doordat de oogst werd geroofd (Richteren 6: 4).

Toch mag de profeet zich aan zijn God vastklampen: Alhoewel de vijgenboom niet bloeien zal en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal, zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen; ik zal mij verheugen in den God mijns heils (Habakuk 3: 17 en 18). Een grotere tegenstelling bestaat bijna niet: oordeel en ellende tegenover vreugde en blijdschap in God.

In de geestelijke en economische crisis van Juda zingt Habakuk hier over het "nochtans‟ van het geloof. Hij kan veel verliezen, maar de God van zijn heil houdt hij over. Habakuk kijkt over de oordelen heen. Al bloeit de vijgeboom niet en al geeft de wijnstok geen vrucht: God verlaat Zijn volk niet!

 

God overhouden

Habakuk heeft zijn lied niet gelijk uit volle borst gezongen. In de verzen voor het "nochtans‟ in vers 18 schrijft de profeet dat bij het zien van de ellende zijn buik beroerd werd en zijn lippen beefden.

De profeet houdt dus weinig over, maar toch! Ook al is hij alles kwijt, hij heeft God overgehouden. God zet voor Habakuk het "nochtans‟ van het geloof tegenover alle bezwaren, zonden en ellendigheden.

Paulus schrijft: Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende en nochtans alles bezittende (2 Korinthe 6: 10).

 

Klappen van blijdschap

De puritein Thomas Watson zegt: “Het is tot eer van God als de wereld ziet dat een christen iets heeft dat hem in alle omstandigheden blijdschap kan geven”.

Iets dergelijks zei een andere Engelse predikant: “De heilige martelaren klapten, terwijl ze midden in de vlammen van het vuur waren, in hun handen van blijdschap, omdat Christus met hen was. Eens zei een martelaar: "Ik voel niet meer pijn dan of ik op een bed van zachte veren lig‟, terwijl hij in de vlammen van het vuur lag. Wat vertroostte Job het meest onder al zijn droevige verdrukkingen? Dit: Want ik weet: mijn Verlosser leeft (Job 19: 25). Habakuk mocht, hoewel er geen rund in de stal wezen zou, van vreugde in de Heere opspringen, Ik zal mij verheugen in den God mijns heils”.

Dat "nochtans van het geloof‟ van Habakuk is nog steeds actueel voor iedereen die gelooft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's

4. Blij zijn als alles tegen zit, kan dat?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 8 Pagina's