Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoofstuk 4 Verwerking

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hoofstuk 4 Verwerking

4 minuten leestijd

Bijbelstudies

De geestelijke wapenrusting (Efeze 6:10-20)

Bijbelstudie aan de hand van vijfstappenmethode Lezen

Lees om de beurt een stukje van het Bijbelgedeelte hardop en vertel in eigen woorden wat je leest.

Ontdekken

Welke waarheid in dit gedeelte is belangrijk voor jou? Waarom?

Schrijf je gedachten op en wissel het uit met je buurman/vrouw.

Vragen

Bedenk een vraag die je aan de groep wil stellen. Verzamel vervolgens alle vragen uit de groep. Bespreek de vragen en probeer zoveel mogelijk antwoorden te vinden.

Doen

Welke waarheden in dit Bijbelgedeelte zijn relevant en kunnen vandaag toegepast worden?

Schrijf voor jezelf op wat jouw persoonlijke toepassing is.

Bidden

Bedenk wat je wil meenemen in je gebed?

De liefde is… (1 Korinthe 13)

Lees in groepen 1 Korinthe 13 met elkaar.

1. De liefde heeft een aantal eigenschappen (vs. 4) en een aantal daden (vs. 5-7). Bestudeer deze eigenschappen en daden met elkaar. Laat elke groep twee posters maken: één met de daden en één met de eigenschappen van de liefde. Schrijf deze eigenschappen en daden op in de vorm van concrete voorbeelden voor het gemeente-zijn in 2013.

2. Bespreek vervolgens met de andere groepen de voorbeelden van de eigenschappen en daden. Wat is de liefde en wat doet de liefde in 2013?

Werken van barmhartigheid (Mattheüs 25)

Lees Mattheüs 25. Er wordt daar gesproken over zes activiteiten die gericht zijn op de ander in nood: hongerigen te eten geven, dorstigen te drinken geven, gevangenen bezoeken, naakten kleden, vreemdelingen herbergen, zieken bezoeken.

a) Zoek een voorbeeld uit de Bijbel bij ieder werk van barmhartigheid

b) Wat doe jij of kun jij doen bij ieder werk van barmhartigheid?

Leef je in…

Het is goed om je in te leven in de leefwereld en situatie van je naaste. Stel je bent:

a) een straatkrantverkoper bij de supermarkt bij jou in de buurt

b) een havo-5 leerling, vanwege lichamelijke handicap in een rolstoel

c) een vluchteling uit Syrië die een verblijfsvergunning heeft en in Barneveld mag wonen.

Hoe word je door anderen benaderd? Hoe ervaar je dat? Wat zou je graag willen? Speel dat na.

Creatieve verwerking

De werken van barmhartigheid hebben veel kunstenaars geïnspireerd. Met hun werken maken zij zichtbaar hoe je uiting kunt geven aan deze werken der barmhartigheid. Ze hoopten daarmee toeschouwers te inspireren om zelf ook voor de ander in beweging te komen.

Maak een hedendaagse versie van het beroemde Middeleeuwse schilderij ‘De werken der barmhartigheid’ die als inspiratie kan dienen voor anderen om in actie te komen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 16 Pagina's

Hoofstuk 4 Verwerking

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

AanZet | 16 Pagina's

PDF Bekijken