Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoofdstuk 4 Verwerking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoofdstuk 4 Verwerking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Introductieopdracht “Wat betekent jouw doop?”

Doel: jongeren bewust maken van de betekenis van de doop in hun eigen leven.

1. Deel aan alle jongeren papier en pen uit.

2. Laat iedereen (in stilte) een antwoord opschrijven bij de volgende vragen:

o Wat is de betekenis van de doop?

o Wat doe je daar persoonlijk mee?

3. Bespreek de ‘resultaten’ nog niet, maar vraag de jongeren om dit in hun achterhoofd te houden bij de inleiding. De antwoorden kunnen wel worden meegenomen bij de verwerkingsopdrachten.

 

Verwerkingsopdracht “De doop: teken van het verbond”

Doel: jongeren staan stil bij de doop als verbondsteken.

1. Hang twee grote vellen op. Schrijf op het ene vel “God” en op het andere vel “de mens”.

2. Verdeel de jongeren in groepjes van circa 4 personen. Geef ieder groepje één onderwerp: God of de mens. Zorg dat dit ongeveer gelijk verdeeld is.

3. Vraag de jongeren om in hun groepje het volgende uit te werken:

o Wat zijn Gods beloften in het verbond? Waar verplicht God Zich toe in dit verbond?

of

o Wat zijn de plichten van de mens in het verbond? Wat vraagt God van de mens?

Geef daarbij de volgende Bijbelgedeelten mee als suggestie: Genesis 17: 1-14, Handelingen 2: 14-47, Handelingen 8: 26-40. Uiteraard kunnen de jongeren zelf ook andere Bijbelgedeelten erbij betrekken.

4. Laat de jongeren per groepje een aantal steekwoorden op het vel plaatsen, die weergeven wat zij hebben gevonden.

5. Bespreek de resultaten plenair. Wat zegt dit over het voorrecht en de verplichting van de doop?

 

Creatieve verwerkingsopdracht

Doel: kernaspecten van de doop omzetten in eigen woorden en/of beelden.

1. Leg de jongeren uit wat de bedoeling is: de (betekenis van de) doop in eigen woorden of beelden zichtbaar maken en dichtbij brengen. Zij mogen zelf kiezen op welke creatieve manier ze dat doen: bijvoorbeeld door het maken van een lied, gedicht of poster. Het is de bedoeling dat ze dit doen aan de hand van de Bijbel en in ieder geval één Bijbeltekst heel duidelijk laten terugkomen.

2. Laat de jongeren zich verdelen in groepjes (maximaal 6 personen per groepje). Het is de bedoeling dat er per groepje één ‘eindproduct’ wordt gemaakt. Hierbij is het geen probleem als verschillende groepjes voor dezelfde verwerkingsvorm kiezen.

3. Laat ieder groepje plenair presenteren wat zij hebben gemaakt. Het is belangrijk dat ze hierbij ook laten zien welke Bijbeltekst(en) terugkomen.

4. Bespreek samen of met deze ‘eindproducten’ de belangrijkste thema’s rond de doop zichtbaar zijn geworden. Mogelijke vragen:

o Zijn er aspecten van de doop die je extra opvielen toen je aan de slag ging met het maken van je lied / gedicht / poster?

o Wat zie je bij de andere groepjes wat je zelf nog niet zo helder had? Wat kun je daarmee?

 

Verwerkingsopdracht: Bijbelstudie

Doel: bestuderen wat de Bijbel en het doopformulier over de doop zeggen.

De Bijbelstudie en de studie van het doopformulier kunnen los van elkaar worden gedaan, maar zijn in principe aan elkaar verbonden. Door beide stukken door te nemen wordt ook de verbinding tussen het doopformulier en de Bijbel zichtbaar.

Handelingen 2: 14-47 (vooral vers 37-47)

1. Zijn er woorden of zinnen die je niet goed begrijpt in dit stukje? Probeer samen de betekenis hiervan te achterhalen.

2. Wat zegt dit Bijbelgedeelte over de doop? Let bijvoorbeeld op vers 38-39 en vers 47.

3. Wat zegt dit Bijbelgedeelte jou persoonlijk?

4. Wat gebeurt er in dit Bijbelgedeelte met de mensen die gedoopt zijn?

(Hoe) kun je dat nu terugzien in je eigen leven en het leven van andere gedoopte mensen?

 

Doopformulier

1. Zijn er woorden of zinnen die je niet goed begrijpt in het doopformulier? Probeer samen de betekenis hiervan te achterhalen.

2. Let op het stukje voorafgaand aan het gebed. Hier staat beschreven waar we voor bidden bij de doop: dat de doop wordt bediend “tot Zijn eer, tot onze troost en tot stichting van de gemeente”. Wat betekent dit?

3. Vergelijk de ingevulde tabel (zie PDF) met Handelingen 2: 14-47. Hoe zie je in dat Bijbelgedeelte dat de doop tot Gods eer, tot onze troost en tot stichting van de gemeente is?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2015

AanZet | 16 Pagina's

Hoofdstuk 4 Verwerking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2015

AanZet | 16 Pagina's