Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoofdstuk 4 Verwerkingsopdrachten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hoofdstuk 4 Verwerkingsopdrachten

9 minuten leestijd

Introductieopdracht

Doel: belang van de Galatenbrief voor deze tijd helder maken

1. Vraag de jongeren met welke christenen - in heden en verleden - zij zich het meest verwant voelen. Brengt dit in kaart voor (bijvoorbeeld) onderstaande groepen / personen:

a. Andere reformatorische kerken

b. Christenen in de eigen gemeente

c. De discipelen van de Heere Jezus

d. Puriteinen

e. Johannes Calvijn

f. Augustinus

g. De christenen in Galatië

2. Plaats de verschillende groepen in de cirkel hiernaast. De middelste cirkel voelt het meest dichtbij, de buitenste cirkel het minst.

3. Vermoedelijk zijn er groepen die meer verwant voelen dan andere groepen. Bespreek met de jongeren hoe dit komt (vaak psychologische principes), maar ook dat iedere christen dezelfde God dient en we daarom met elkaar verbonden zijn. (Verwijs bijvoorbeeld naar 1 Korinthe 12:13-14.) Daarom is wat God zegt tegen de mensen uit Galaten ook voor ons nog relevant.

Verwerkingsopdracht - Het doel van de wet

Doel: nadenken over het doel van de wet, ook ná genade

1. Print alle tien geboden van de wet groot uit op papier, één gebod per vel. Zorg daarnaast dat je twee muren of duidelijk afgescheiden gedeeltes beschikbaar hebt om deze vellen op te hangen met bijvoorbeeld plakband of behangerstape.

2. Hang op de ene muur de titel ‘Ingeschapen’, op de andere muur ‘Alleen door de wet bekend’.

3. Vraag de jongeren om met elkaar de geboden te verdelen over de verschillende muren: welke geboden kent ieder mens - ook zonder Bijbellezen- en zijn dus ingeschapen en welke geboden kennen we alleen door de Bijbel of christelijke opvoeding? (In de eerste categorie valt bijvoorbeeld het 6 e gebod, terwijl het 5 e gebod in de tweede categorie valt)

4. Laat de jongeren nadenken over wat het doel is van de geboden op de eerste muur en wat het doel is van de geboden op de tweede muur. Vraag de jongeren om dat op post-its te schrijven en bij de geboden te plakken.

5. Bespreek de resultaten. Globaal zal waarschijnlijk de volgende indeling zichtbaar zijn: de eerste muur bevat geboden om goed samen te kunnen leven, de tweede muur bevat geboden die gaan om Gods eer. Stel daarbij de volgende vragen:

− Waarom is het belangrijk dat wij ook geboden hebben gekregen over Gods eer? Waarom zou God dat willen?

− Als je kijkt naar de geboden en het doel daarvan, zie je dat je niet aan dat doel voldoet. Hoe kan juist dat je dichter bij God brengen? Wat zou dus een nieuw doel van de wet kunnen zijn?

− Wat is de functie van de geboden nog als je mag geloven dat Christus voor je zonden heeft betaald? Welk doel dienen ze dan?

Verwerkingsopdracht – De wet en vruchten van het vlees & de Geest

Doel: de wet en vruchten van de vlees en de Geest verbinden met het dagelijks leven

1. Neem onderstaande tabel over op een groot vel, zodat het voor iedereen leesbaar is. (Of presenteer het via bijvoorbeeld een beamer.) Vraag de jongeren of er woorden in staan die zij niet begrijpen en probeer hier samen de betekenis van te achterhalen.

2. Vul voor iedere vrucht van het vlees in of dit 1) strafbaar is volgens Gods wet (en in welk gebod dan) en 2) of dit ook strafbaar is in de samenleving.

3. Bespreek met elkaar waarom sommige vruchten van het vlees niet strafbaar zijn in de samenleving. Worden sommige van deze vruchten zelfs gestimuleerd of als ‘normaalste zaak van de wereld’ gezien?

4. Neem ook onderstaande tabel over en bespreek of ieder woord duidelijk is. Probeer samen de betekenis van alle woorden te achterhalen.

5. Vul voor iedere vrucht van de geest in of dit 1) zichtbaar is bij gelovigen in de Bijbel (met een voorbeeld) en 2) of dit prioriteit heeft in de samenleving.

6. Bespreek met elkaar welke vruchten van de geest wel zichtbaar zijn bij gelovigen in de Bijbel maar in onze maatschappij geen prioriteit hebben (of zelfs als dom of ouderwets worden gezien). Wat heeft dit voor consequenties voor je plek in de maatschappij? Welke boodschap zit hier voor jou in als je nog niet bekeerd bent?

Verwerkingsopdracht - Bijbelstudie

Doel: bestuderen wat de Bijbel vertelt over vruchten van het vlees en vruchten van de Geest

Lees Galaten 5:16-26

1. Zijn er woorden of zinnen die je niet goed begrijpt in dit stukje? Probeer samen de betekenis hiervan te achterhalen.

2. Wat is de kernboodschap van dit gedeelte?

a. Wat vraagt God van de gelovigen?

b. Hoe is dit mogelijk voor de gelovigen?

c. Wat zegt dit Bijbelgedeelte jou persoonlijk?

3. In vers 19-21 en vers 26 staan allerlei vruchten van het vlees. Schrijf deze vruchten op en schrijf bij iedere vrucht een voorbeeld van hoe dit in je eigen leven of omgeving zichtbaar is of kan zijn.

4. In vers 22-25 staan veel vruchten van de Geest. Schrijf ook deze vruchten op, met een voorbeeld hoe dit in je eigen leven om je omgeving zichtbaar is of kan zijn.

5. Is het mogelijk om zelf vruchten van de Geest te (gaan) dragen in je leven?

En kan je de vruchten van het vlees stoppen? Hoe dan? (Vergelijk ook Galaten 6:14).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2016

AanZet | 20 Pagina's

Hoofdstuk 4 Verwerkingsopdrachten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2016

AanZet | 20 Pagina's

PDF Bekijken