Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoofdstuk 1 Het slagveld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoofdstuk 1 Het slagveld

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een wedstrijd gaat het om de winst. Je wint een medaille, een oorkonde of bijvoorbeeld een geldbedrag. In een oorlog gaat het ook altijd ergens om. Bijvoorbeeld om een stad of gebied terug te veroveren op de vijand. Je ziet dat duidelijk in het Midden-Oosten waar Islamitische Staat een paar jaar geleden gebieden in handen kreeg, die langzamerhand weer worden heroverd. Hoe zit dat met de geestelijke strijd? Waar wordt om gestreden? En door wie wordt die strijd gevoerd?

 

De zondeval en het gevolg

De duivel wordt ook wel ‘Gods tegenstander’ genoemd. Hij probeert vanaf het begin van de schepping het werk van God te verwoesten. De Heere had een volmaakte schepping tot stand gebracht. Alles was zeer goed. Maar door de zondeval werd alles anders. De Heere had gezegd dat Adam zou sterven als hij van de boom met de naam ‘kennis van goed en kwaad’ zou eten. En dat deed Adam. Het lukte de satan namelijk om eerst Eva en door Eva ook Adam, van die verboden boom te laten eten (Genesis 3 :1-6).

Door de ongehoorzaamheid van Adam is de zonde in de wereld gekomen. En door de zonde de dood, over alle mensen en over heel de schepping (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3 en 4, par. 1-3). De zondeval leek dan ook een succesvolle slag van de duivel om het werk van God te verwoesten. Maar nee, het was geen inbreuk op Gods heilsplan! De Heere gaf de belofte van Zijn Zoon, als Redder, als Zaligmaker voor gevallen mensen (Genesis 3: 15, Johannes 3: 16 en 17). De zonde leidt tot de dood, maar de genade leidt tot het eeuwige leven. Door de gehoorzaamheid van Christus, zullen veel mensen behouden worden (Romeinen 5: 17-21).

 

Geestelijke strijd op verschillende niveaus

Sinds de zondeval woedt er dus een strijd op aarde. Die strijd eindigt pas bij de wederkomst van de Heere Jezus. Er komt dan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (Openbaring 21). Die strijd kun je van verschillende kanten bekijken.

1. Er woedt een geestelijke strijd in de hele wereld. De wereldgeschiedenis staat in het teken van de komst van Gods Koninkrijk. Daaraan gaat strijd vooraf. Dat kan je heel duidelijk lezen in het Bijbelboek Openbaring, maar ook in de Evangeliën (bijvoorbeeld Mattheüs 24). Oorlog, rampen, terreur, vluchtelingenstromen; je hoort en leest erover. Maar ook maatschappelijke ontwikkelingen als individualisering, seksualisering en secularisatie zijn tekenen van die strijd. We zien het om ons heen gebeuren. Dat zijn feiten die niet op zichzelf staan: het maakt een geestelijke strijd zichtbaar.

2. Er woedt een geestelijke strijd om jouw ziel. Door de Bijbel maakt de Heere ons duidelijk dat het leven op aarde een voorbereiding is op onze eeuwige bestemming. De duivel probeert ons in de hel te krijgen. Of beter gezegd: in de hel te houden. De Heere zegt immers dat we verloren liggen als we ons niet bekeren (Johannes 3: 18). Wij zijn daar blind voor en gaan met de duivel mee. We beseffen de tijdelijkheid van het aardse leven niet. Daarom zijn we niet zo druk bezig met de dingen van de eeuwigheid. De Heere roept ons om Zijn lof te verkondigen. Hij wil ons redden van het verderf. Dat levert strijd op. Want de mens heeft van zichzelf helemaal geen interesse in de zaligheid. Hij is helemaal niet bezig met het behoud van zijn ziel, laat staan met de eer van God. En als je de Heere wel gaat zoeken, dan zal de duivel alles in het werk stellen om dat te verhinderen. Ook dan is er dus een geestelijke strijd.

3. Er woedt een geestelijke strijd in het leven van mensen die tot geloof zijn gekomen. Ook degenen die zich bekeren, houden een geestelijke strijd. Omdat de duivel altijd en overal Gods tegenstander is. Hij wil niet dat Gods kinderen zullen getuigen van Gods genade aan hen bewezen. Een helder getuigenis van het wonder van genade is misschien het ergste wat de duivel zich kan indenken.

 

Kern van de geestelijke strijd

In deze AanZet willen we inzoomen op de geestelijke strijd die zich rondom de ziel van ieder mens afspeelt. Dus het tweede blokje. Waar komt de geestelijke strijd op neer? Dat de duivel er alles aan doet om je bij God vandaan te houden. De Schotse predikant Thomas Boston heeft heel treffend beschreven wat ten diepste de tactiek van de duivel is om dat doel te bereiken. Hij zegt: “Doordat de dreiging van het eerste verbond niet werd geloofd, heeft de satan de wereld eerst vernield. Nu is het zijn voornaamste werk om mensen ervan te weerhouden de belofte van het tweede verbond te geloven”. Boston bedoelt met ‘het eerste verbond’ het werkverbond. Adam mocht niet eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Als hij dit wel deed, zou de dood volgen. Met ‘het tweede verbond’ bedoelt hij het genadeverbond. In dit verbond heeft God Zijn Zoon beloofd als Redder van zondaren. Iedereen die in Hem gelooft, zal eeuwig leven. Het lukte de duivel om de mens de bedreiging van de dood niet te laten geloven, waardoor Adam en Eva aten van de verboden vrucht. En nu God een nieuw verbond heeft opgericht, doet de duivel er weer alles aan om er voor te zorgen dat we God niet geloven! Dit is een gevecht op leven en dood: een geestelijke strijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2017

AanZet | 14 Pagina's

Hoofdstuk 1 Het slagveld

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2017

AanZet | 14 Pagina's