Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als Jood in Jezus geloven heeft consequenties

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als Jood in Jezus geloven heeft consequenties

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het aantal Joodse gelovigen in Jezus Christus is gering. Geloven in Israël betekent dat je ingaat tegen de heersende cultuur, máár met de wind van de Geest in de rug.

Yoav is een sportieve dertiger. Hij houdt van reizen. Costa Rica, Sri Lanka; de fervente windsurfer is overal te vinden.

De lege plek in zijn hart krijgt hij echter niet gevuld. Tijdens zijn diensttijd raakt hij in gesprek met een medesoldaat. Zij blijkt een volgeling te zijn van Jezus Christus. Achteraf zegt Yoav over deze ontmoeting: “Het was alsof diep in mijn binnenste een schakelaar van ‘off’ op ‘on’ werd gezet.” Er volgen meerdere gesprekken met zijn collega. Na verloop van tijd vraagt Yoav om een Nieuwe Testament. “Jezus’ woorden waren als een schijnwerper die het duister van mijn hart verlichtte.” Yoav komt tot geloof in Jezus Christus.

Natuurlijke groei

Wereldwijd zijn er enkele honderdduizenden Joden die geloven in Jezus Christus.

Veruit de meeste van hen wonen in de Verenigde Staten. Het aantal messiaans- Joodse gelovigen in Israël wordt geschat op zo’n 15.000.

Een verdriedubbeling ten opzichte van twintig jaar geleden.

De Deens-Lutherse predikant David Serner doet namens het Caspari Centrum in Jeruzalem onderzoek naar de Joodsmessiaanse gemeenschap in Israël. Hij benadrukt dat God aan het werk is, maar tempert tegelijkertijd de jubelverhalen. “De toename van de messiaanse gemeenschap is vooral te danken aan immigratie en natuurlijke groei.” Serner houdt overigens een slag om de arm als het gaat om de aantallen. Zo is het onduidelijk hoeveel Joden er in het geheim in Jezus geloven. “Ze zijn er, maar hoeveel het er zijn weet niemand. Zij houden hun identiteit angstvallig verborgen. Dit om te voorkomen dat ze worden verstoten uit de familie en de gemeenschap.”

Discriminatie

Het in Israël als Jood openlijk belijden van je geloof in Jezus Christus heeft consequenties. Veel messiaanse Joden weten wat het betekent om uitgesloten of gediscrimineerd te worden.

Vooral extreem religieus- Joodse groepen hebben het op messiaanse Joden gemunt.

Op 30 mei 2019 bijvoorbeeld vindt een Joods-messiaans concert plaats in Jeruzalem.

Een Joods-religieuze groepering krijgt hier lucht van. Zo’n veertig demonstranten blokkeren de ingang, vervloeken de bezoekers, spuiten met pepperspray en bekogelen de concertgangers met levende kikkers.

Volgens veel religieuze Joden vormen messiaanse Joden een bedreiging voor de Joodse identiteit. Een Jood mag in van alles en nog wat geloven.

Er zijn Joodse boeddhisten, er zijn miljoenen atheïstische Joden en er is zelfs een yoga-synagoge. Als een Jood echter gaat geloven in Jezus Christus wordt een rode lijn overschreden.

Positieve trend

Ondertussen lijkt er sprake te zijn van een voorzichtige keer ten goede. Een groeiende groep Israëli beseft dat messiaanse Joden – hun afwijkende geloof ten spijt – volop deel uitmaken van de samenleving en ook hun verantwoordelijkheden nemen. Zo zijn messiaanse Joden gewaardeerde krachten in het leger. In juli werd de carrière van een luchtmachtofficier bejubeld op de nieuwssite ‘Mynet Jerusalem’. In het interview werd uitvoerig ingegaan op het geloof van de messiaans- Joodse militair. Hoopgevend is bijvoorbeeld ook het feit dat een messiaanse Jood werkte als socialemedia-adviseur voor de voormalige premier Benjamin Netanyahu.

Geheimenis

De lichtpuntjes ten spijt, het is een feit dat het Evangelie slecht beklijft onder het Joodse volk. Zeker als je bedenkt dat in de twintigste eeuw een bovengemiddeld groot aantal zendelingen werkzaam was onder het Joodse volk. Het ongeloof van de grote meerderheid van het Joodse volk is een ‘geheimenis’ (Romeinen 11:25-26). Een geheimenis dat moeilijk op een noemer is te brengen, maar waar we als gelovigen uit de heidenen wel onze zaligheid aan te danken hebben (zie o.a. Rom. 11:11).

Hetzelfde geheimenis geeft echter ook hoop voor de toekomst; hoop gebaseerd op de verbondstrouw van de God van Abraham, Izak en Jakob. Eens zal Jezus Christus Zich als de meerdere Jozef openbaren aan Zijn broers naar het vlees (Genesis 45:1). Alleen dan klinkt de lofzang zuiver: “Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid. Amen!”

(Rom. 11:36).

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

Alle Volken | 24 Pagina's

Als Jood in Jezus geloven heeft consequenties

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

Alle Volken | 24 Pagina's