Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden bemoedight en geeft kracht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden bemoedight en geeft kracht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eén van de belangrijkste gereedschappen voor zending en evangelisatie; zo wordt het gebed ook wel genoemd. Misschien zelfs wel het belangrijkste stuk gereedschap. Zoals ademen voor ons van levensbelang is, is gebed onmisbaar voor het zendingswerk.

Als mensen mogen we dienen in het zendingswerk, maar het is en blijft Gods werk. In ons gebed belijden we onze afhankelijkheid. Het hangt uiteindelijk niet af van ons intellect, ons kunnen en kennen of er vrucht is op ons werk. Ook als GZB weten we ons afhankelijk van Gods zegen. Wilt u daarom voor ons werk blijven bidden?

Het gebed is niet alleen een zegen voor de werkers op het veld, maar ook voor het thuisfront. Dat geven zowel de zendingswerkers alsook familieleden van uitgezonden werkers duidelijk terug. Vaak is er tegenslag of tegenwerking in het werk: gevechten in Congo waardoor werkers moeten worden geëvacueerd, tegenwerking van binnen of buiten de kerk… Wat is het dan belangrijk om met elkaar verbonden te zijn in het gebed. Je ervaart daardoor een sterke verbondenheid op de wereldkerk en je krijgt meer zicht op hoe groot God is en hoe Hij met Zijn Geest werkzaam is in deze wereld.

Gezamenlijk bidden versterkt en verdiept ons geloof. Het bemoedigt en geeft kracht. Hoe vaak heb ik niet van werkers gehoord dat ze ervaren dat er voor hen gebeden wordt. “We worden gedragen door het gebed en ontvangen kracht en rust van Boven.”

Als regiocoördinator bij de GZB heb ik het voorrecht om regelmatig broeders en zusters uit de wereldkerk te spreken. Graag deel ik drie voorbeelden die iets laten zien van de kracht van het gebed.


“Volmaakte vrede en rust daalde neer in mijn hart”

Nour is een jonge vrouw uit Noord-Afrika. Ruim drie jaar geleden kwam ze vanuit de wereld van de islam tot geloof. Ze vertelt dat ze geen antwoorden vond in de gebeden die ze thuis leerde. Ze miste vooral liefde en barmhartigheid in alles wat er gezegd werd en haakte daardoor innerlijk af. Ze raakte in gesprek met een vriendin waarvan ze niet wist dat die christen is. Sowieso wist ze niet dat er christenen zijn in haar land, en al helemaal niet dat er christenen zijn die eerst moslim waren, zoals haar vriendin. Intensieve gesprekken volgden en op een gegeven moment ging ze een keer met haar vriendin mee naar de kerk. Daar voelde ze een vrede en rust die ze nog nooit eerder had ervaren. Ze besloot zelf te gaan bidden, maar wist eigenlijk helemaal niet hoe dat moest. Tijdens haar eerste echte gebed (zo zei ze zelf) ervoer ze sterk Gods aanwezigheid. “Ik kan dit niet goed uitleggen, het was onbeschrijfelijk: volmaakte vrede en rust daalde neer in mijn hart.” Nour is inmiddels gedoopt en gaat naar een christelijke gemeente. Ze straalt vreugde en blijdschap uit.


“Help, wat moet ik doen?”

In Libanon ontmoet ik een theologisch studente, ook met de mooie naam Nour. Als meisje van veertien zegt ze haar traditionele geloof vaarwel. “Iedere dag bad ik tot God, maar nooit kreeg ik antwoord.” Van een tante leert ze het ‘onze Vader’, maar ook als ze dat bidt, gebeurt er steeds niets. Nour raakt er depressief van en bidt op een gegeven moment: “Help, wat moet ik doen?” Juist als ze dat gebed heeft uitgeschreeuwd, komt er een medestudente op bezoek. Ze brengt een boek voor haar mee met precies deze titel. Deze studente blijkt christen te zijn en zo is Nour in contact gekomen met andere christenen. Ze is meegegaan naar de kerk en tot geloof gekomen.


“Nu zijn ze tot geloof in Jezus Christus gekomen”

Roman is een jonge bevlogen arts in Centraal-Azië en ook voorganger van een gemeente. In zijn medische kliniek werken voornamelijk christelijke artsen. Omdat de kliniek een goede naam heeft, lopen ook niet gelovige studenten van de universiteit hier stage. Iedere dag wordt begonnen met Bijbelstudie en gebed en zo komen onkerkelijke studenten heel laagdrempelig in aanraking met het christelijk geloof. Inmiddels is er zelfs een nieuwe gemeente ontstaan. Een gemeente van vooral medisch studenten, artsen, tandartsen en andere hoger opgeleiden. Roman had ze vriendelijk uitgenodigd om eens een keer te komen kijken. Roman zegt: “We hebben voor ze gebeden en uitgenodigd om deel te gaan nemen aan een toerustingscursus… en nu zijn ze tot geloof in Jezus Christus gekomen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2022

Alle Volken | 24 Pagina's

Bidden bemoedight en geeft kracht

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2022

Alle Volken | 24 Pagina's