Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Als christen ben je krachteloos zonder gebed”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Als christen ben je krachteloos zonder gebed”

Dominee Hastings Phale

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dominee Hastings Phale woont en werkt in Malawi onder de Yao, een bevolkingsgroep die nog nauwelijks is bereikt met het Evangelie: “Mijn dagelijks gebed is: Heere God, open hun ogen zodat zij de waarheid van Christus zien.”

De zon staat hoog aan de strakblauwe lucht. Aan het einde van de rode stoffige weg bevindt zich een klein dorpje. Dertig kleine huizen met een dak van golfplaten staan rondom een uitgedroogd grasveld. In het midden een eenvoudig kerkgebouw. Voor het gebouw zingen twintig vrouwen een welkomstlied terwijl ze ritmisch op de muziek bewegen. Hun lange rokken zorgen voor een kleurrijk geheel. Dominee Hastings Phale wordt vrolijk begroet door de vrouwen, ze zijn enthousiast dat hij opnieuw hun gemeente bezoekt. Een deel van hen is opgegroeid in de kerk, maar er zijn ook vrouwen die op latere leeftijd christen zijn geworden. Ze nemen allemaal deel aan een evangelisatieprogramma om te leren op welke manier zij het Goede Nieuws kunnen delen met hun dorpsgenoten en familieleden.

Moslims in Malawi

Het grootste deel van de bevolking van Malawi is christen, maar ook de moslimgemeenschap is groot. Met ongeveer 24 procent vormen zij de tweede grootste religieuze groep in ‘het warme hart van Afrika’. De Yao, de bevolkingsgroep waaronder dominee Hastings werkt, bestaat zelfs bijna helemaal uit moslims: “Moslims zeggen vaak: we dienen dezelfde God. Het is belangrijk dat vanuit de kerk geleerd wordt wat de islam inhoudt en dat er wel degelijk fundamentele verschillen zijn.”

De predikant is al sinds 1995 actief in de Presbyteriaanse Kerk van Malawi. Sinds de komst van ds. Lieuwe Schaafsma (uitgezonden door de GZB red.) is hij actief betrokken bij het door de GZB gesteunde programma onder de Yao.

De dorpen in Malawi zijn vaak klein en de gemeenschappen hecht. Dat brengt kansen met zich mee, aldus Hastings: “Natuurlijk kan ik als predikant de dorpen ingaan om daar het Goede Nieuws te vertellen. Maar we vinden het juist belangrijk dat de mensen uit de kerken handvatten krijgen om het Evangelie te delen. Zij komen hun buren dagelijks tegen op de markt, op het maïsveld of in de minibus. Dát zijn de plekken om op een laagdrempelige manier te getuigen van Jezus Christus.

Vervolging

Dankzij deze manier van evangeliseren, ziet de predikant God aan het werk; er komen regelmatig mensen tot geloof. Helaas niet altijd zonder gevolgen.

Veel mensen die christen zijn geworden, krijgen te maken met tegenstand. Vrouwen hebben het zwaar binnen hun huwelijk en ook kinderen krijgen binnen hun familie te maken met vervolging als zij in navolging van bijvoorbeeld hun moeder christen worden. Hastings: “Vanuit de kerk adviseren wij kinderen als moslim te blijven leven om zichzelf te beschermen. Ze onthouden zich van varkensvlees eten, dragen een hoofddoek en gaan met hun ouder(s) mee naar de moskee. Uiterlijk lijken ze moslim, maar in hun hart getuigen ze: ‘Jezus is Koning’!”

Gebed

Ondanks de vaak schrijnende verhalen houdt Hastings zich vast aan het krachtigste wapen dat een christen bezit: “Ik ben ervan overtuigd dat wij ons in deze strijd voortdurend moeten blijven richten op ons gebed tot de Almachtige Vader in de hemel. Gebed is

Geloof delen

Dankzij het programma om de Yao te bereiken met het Evangelie hebben veel christenen de vrijmoedigheid gekregen om het Goede Nieuws te delen met de mensen om hen heen. Hastings: “Je geloof delen hoeft niet ingewikkeld te zijn en kan heel makkelijk gecombineerd worden met het dagelijks leven. Kijk maar naar Jezus. Hij greep elke situatie aan om te praten over het Goede Nieuws. Neem bijvoorbeeld het verhaal van de Samaritaanse vrouw bij de waterput. Haar behoefte aan water zag Jezus als kans om te beginnen over Levend Water. We mogen getuigen van het offer van Christus, laten we daar niet over zwijgen!”


biografie

Over dominee Hastings Phale (52)

GEZIN Dominee Hastings Phale is geboren op 19 mei 1970. Hij groeide op in een christelijk gezin en kwam in 1992 tot geloof met de woorden: “Alstublieft, bestuur mijn leven.” In 1993 trouwde Hastings en kreeg samen met zijn vrouw vijf kinderen. FUNCTIES Voor zijn bediening in de kerk werkte Hastings als elektricien. Vanaf 1995 startte hij met preken en in 2022 werd hij bevestigd als predikant.


Ontmoet dominee Hastings Phale

Ds. Hastings Phale ziet ernaar uit om u te ontmoeten tijdens de GZB-dag op D.V. zaterdag 18 maart. Deze bevlogen predikant hoopt dan meer te vertellen over het werk onder de Yao en het belang van het gebed. Welkom!

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2023

Alle Volken | 24 Pagina's

“Als christen ben je krachteloos zonder gebed”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2023

Alle Volken | 24 Pagina's