Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Dit was de God naar Wie ik steeds op zoek was geweest”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Dit was de God naar Wie ik steeds op zoek was geweest”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pinksterfeest is zendingsfeest! Wat is het mooi om juist ook met Pinksteren verhalen te horen van mensen die tot geloof komen en vrijmoedig getuigen van het Evangelie. Gods Geest werkt, ook vandaag!

Hajrid, wil je iets meer over jezelf vertellen?

“Mijn naam is Hajrid Xhebexhiu, ik ben 26 jaar en woon in Albanië. Ik heb net mijn bachelor Sociale Studies afgerond en ben nu bezig met mijn Master. Daarnaast ben ik actief in de kerk in de stad Lushnje. Ik hou ook erg van muziek. Op de middelbare school heb ik harmonica en piano leren spelen.”

Hoe ben je christen geworden?

“De eerste keer dat ik met het christelijk geloof in aanraking kwam, was ik pas vier jaar oud. Mijn ouders hadden gehoord dat er dicht bij ons huis een goede kleuterschool was en hebben mij daarheen gebracht. Het was een christelijke kleuterschool. Onze familie komt uit een moslimtraditie. Later, toen ik tiener was, wilde ik meer over God te weten komen. Ik wist wel dat er een God moest zijn, maar ik wist niet wie Hij was. Ik ging op zoek, onder andere door het lezen van de koran. Ook bestudeerde ik allerlei theorieën. Tot ik van iemand een Bijbel kreeg…

In die tijd ging mijn zus naar een kerk. Ze nodigde mij uit om een keer mee te gaan. Daar kreeg ik voor het eerst een Bijbel. In die Bijbel las ik Johannes 3:16: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’ Die woorden raakten mijn hart. Dit was de God naar Wie ik steeds op zoek was geweest. Een God die ons liefheeft, ons aanvaardt zoals we zijn en die ons hoop en kracht geeft. Vanaf die tijd ga ik ook naar de kerk en wil ik meer weten over God.”

In jouw gemeente in Lushnje worden regelmatig Fokusilessen gegeven. Welke invloed denk jij dat die lessen hebben?

“We kijken er altijd naar uit dat je weer bij ons die Fokusi-lessen komt geven. De lessen zijn eenvoudig, gaan over de basale dingen van het geloof en zijn heel praktisch. Ze gaan over onderwerpen waar we voortdurend op gewezen moeten worden, want in de drukte van het leven vergeet je die zaken snel. Ik had het er zojuist nog over met een aantal andere gemeenteleden. We leren meer en meer wie God is. Als we de Bijbelverzen lezen en de uitleg daarbij horen, dan begrijpen we beter hoe God het bedoeld heeft.”

Wat hoop jij dat jouw gemeente voor mensen kan betekenen?

“Onze kerk bestaat nu vier jaar; vanaf het begin ben ik een van de leidinggevenden geweest, onder andere bij het aanbiddingsteam. Wat mijn grootste verlangen is, is dat ik mensen bij Christus mag brengen. Dat is mooi werk, maar ook moeilijk. Moeilijk, omdat wij zelf ook zondige mensen zijn. Het is mooi om te zien hoe zondige mensen God gaan liefhebben met hun hele hart en dat we merken dat levens totaal kunnen veranderen. Dan zien we Gods kracht aan het werk. Jezus kwam niet naar deze aarde voor mensen die gezond zijn, Hij kwam voor degenen die ziek zijn. Dát is ook onze roeping: erop uitgaan om dit Evangelie te delen!“

“Heel vaak zeggen mensen: ‘Ik wil wel in God geloven, maar God moet eerst dit of dat in mijn leven doen.’ Dat is verkeerd. Ik hoop dat zij zien dat wij die God dienen ook maar gewone mensen zijn, die een alledaags leven leiden. Ook wij werken en gaan naar school. Maar de liefde voor God is zo groot dat het gewoon onmogelijk is om hem niet te dienen. Hopelijk moedigt het mensen aan om ook God te gaan dienen. We hebben diverse talenten en die mogen we inzetten in de dienst van God.”

Bij de GZB is het jaarthema ‘Bid zonder ophouden’. Wat betekent bidden voor jou?

“Vanaf het begin is gebed een wezenlijk deel van mijn geloof. Natuurlijk heb ik ook hoogte- en dieptepunten gekend. Als ik niet bid, dan voel ik me geestelijk leeg en ben ik niet echt gemotiveerd. Maar als ik dicht bij God leef, de Bijbel lees, bid en in stilte op Zijn stem wacht, ervaar ik dat God echt tot mij spreekt. Door situaties die mij overkomen, door Bijbelverzen die tot mij spreken en door allerlei andere zaken. Het gebed heeft kracht en kan doen wat niemand anders kan. Ik heb ervaren dat zonder gebed we heel kwetsbaar en zwak zijn. Dan kunnen we snel verleid worden. Door het gebed kunnen we zonden, zoals trots, naast ons neerleggen. Dan is onze focus alleen op God.”


Vrijmoedig getuigen

De gemeente van Hajrid in de stad Lushnje bestaat pas vier jaar. De wekelijkse kerkdiensten worden door zo’n 40 à 60 mensen bezocht, waaronder veel jongeren. De voorganger investeert veel tijd in hen en heeft aandacht voor de sociale problematiek waar ze mee te maken hebben, zoals armoede, huiselijk geweld en verslaving. De kerk is voor hen een tweede huis. Bijna iedereen helpt actief mee; zelf is Hajrid leider van het aanbiddingsteam. De gemeente heeft een klein kerkgebouw in het centrum van de stad. Het gaat om een voormalige bakkerij die ze opgeknapt hebben. In een zaaltje ernaast organiseren ze regelmatig maaltijden voor buurtbewoners en geven ze huiswerkles aan kinderen en jongeren. Ook al zijn de meeste gemeenteleden zelf nog niet zo lang christen, toch delen zij vrijmoedig hun geloof. Er zijn zelfs plannen om in een naburige plaats een nieuwe gemeente te stichten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2023

Alle Volken | 24 Pagina's

“Dit was de God naar Wie ik steeds op zoek was geweest”

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2023

Alle Volken | 24 Pagina's