Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem. 1 Thessalonicenzen 4:14

Lezers van mijn boek ‘Komt Jezus snel terug?’ lieten me weten dat zij mijn verklaring van deze tekst moeilijk konden doorgronden. Dat vatte ik op als een uitdaging om een begrijpelijke uitleg te geven.

Vanuit de gemeente in Thessalonica kreeg Paulus over de overleden gelovigen de vraag: Zijn ‘de ontslapenen’ bij de wederkomst in het nadeel? Dat leid ik af uit vers 16. Daar staat dat ‘de doden in Christus’ eerst zullen opstaan, voordat de vereniging tussen de Here en alle gelovigen zal plaatsvinden. Zij missen het glorieuze moment van de wederkomst dus niet.

In vers 14 zegt de apostel in wezen hetzelfde, maar alleen met het oog op de ontslapenen. Vers 14a is een geloofsbelijdenis: wij geloven dat Jezus is gestorven en opgestaan. Tegen mijn verwachting in belijdt hij van daar uit niet de opstanding van de gestorven gelovigen, wat hij in vers 16 wel doet. Maar het klinkt wel door in vers 14. Hun opstanding is namelijk inbegrepen in Jezus’ opstanding en zal plaatsvinden bij Christus’ wederkomst.

Vers 14b stipt die gang van zaken op een bijzondere manier aan. Deze ingewikkelde zin vertaal ik zo: God zal ook de ontslapenen door Jezus brengen met Hem.

De HSV vertaalt het Griekse woord dia niet met ‘door’ maar met ‘in’ en voegt dat woord bij ‘de ontslapenen’. En heeft vervolgens, dat God hen zal terugbrengen met Hem. Daarmee zou Paulus duidelijk maken dat Christus bij zijn wederkomst de zielen van de ontslapen gelovigen uit de hemel met zich meebrengt (zie HSV-Studiebijbel). Maar die uitleg klopt niet met de vraag, of de overleden gelovigen het moment van de wederkomst zullen missen, omdat zij nog niet zijn opgestaan. Daar geeft Paulus antwoord op, in 14 beknopt en in het vervolg uitvoerig.

Van ‘de doden in Christus’ (16) kun je weliswaar zeggen dat zij ontslapen zijn in Jezus. Maar in 13-15 spreekt Paulus drie keer over de ontslapenen zonder toevoeging. In vers 14 schrijft hij dat God de ontslapenen door Jezus brengt met Hem.

Volgens de NBV brengt God hen bij zichzelf. Maar Paulus bedoelt dat zij bij de Here Jezus zullen zijn. Dat herhaalt hij namelijk in vers 17 ten aanzien van alle gelovigen. Hij gebruikt in beide verzen, 14 en 17, het Griekse woord sun, dat ‘met’ betekent. Bij Christus’ wederkomst zijn de zijnen niet alleen bij Hem. Maar ze worden verenigd met Hem. Die vereniging laat God door Christus zelf tot stand komen. Ook zij is dus te danken aan Hem. Dat belijdt Paulus met de zin: God brengt de ontslapenen door Jezus met de Here (Jezus). Hij is tot het einde toe onze Middelaar.

Daarom valt vers 14 als volgt weer te geven: Omdat wij geloven dat Jezus is gestorven en opgestaan, geloven wij ook dat God degenen die (geloven in Christus, maar) ontslapen zijn, (zal opwekken en) door Jezus zal brengen met Hem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's