Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen. Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten. 2 Korinthe 3:2-3

Over deze tekst wordt vaak gepreekt. Met de toepassing: elke christen moet een leesbare brief van Christus zijn. Zo heb ik er vroeger zelf ook over gepreekt. Maar later ontdekte ik dat dit niet de boodschap van Paulus is.

Door Paulus’ prediking ontstond er in Korinthe een gemeente van Christus. Na zijn vertrek kwamen er andere apostelen met aanbevelingsbrieven. Zulke brieven zeggen niet alles, zo blijkt uit 2 Kor.11:4-13. Daar worden zij valse apostelen genoemd, die een ander evangelie verkondigen, een andere Jezus. Paulus had geen aanbevelingsbrief, want toen hij in Korinthe kwam, was er helemaal nog geen gemeente. Inmiddels heeft de apostel wel een aanbevelingsbrief: de gemeente zelf. Zij kan als zodanig door alle andere christenen worden gelezen. Paulus doet hiermee dus geen oproep om van het eigen geloof te getuigen.

Christus ‘schreef’ deze brief door Paulus. Door hem werden zij een gemeenschap van christenen, een brief van Christus. Paulus breidt het beeld uit. Deze brief is niet met inkt geschreven, maar door de Geest van de levende God. Niet op stenen platen, zoals de tien geboden, maar op tafelen van vlees, in de harten. De HERE schrijft de wet in het hart (Jer.31:31vv); Hij geeft zijn Geest in het binnenste. De HERE geeft nieuw leven . Dat is de beste aanbeveling!

Paulus doet dus geen oproep: je moet een leesbare brief zijn. Maar hij laat een uitroep horen: de gemeente is (door de Geest en het Woord) een brief van Christus. Houd dit voor ogen: Eén is Christus, twee is zijn gemeente, een brief geschreven door de Geest, drie zijn de letters, de leden van de gemeente. Een levende christen is dus niet meer dan een letter. Leesbaar in het woord en in het zinsverband van de gemeente. Dat is de bescheiden plaats van de individuele gelovige.

Vanwege (het geloof in) Christus noemt de apostel de gemeente: Zijn brief. Ook de gemeente van Korinthe, waarin veel mis is. Daarmee worden de zonden niet goed gepraat. Dat is duidelijk uit heel de brief. Paulus had daarom aan hen kunnen schrijven: gemeente, jullie moeten een brief van Christus zijn. Dat moet duidelijker zichtbaar worden. Maar zelfs dat staat er niet. De gemeente is Christus’ brief, de aanbevelingsbrief van de apostel. Dat geldt in wezen van elke gemeente van Christus. En de individuele leden zijn in die brief de letters.

De apostel doet hier dus geen oproep aan de gemeente missionair te zijn. Laat staan dat hij de afzonderlijke gelovigen oproept om een leesbare brief te zijn. Zij (wij) hebben een veel bescheidener plaats, slechts een letter in het geheel van de gemeente. Zij is de brief van Christus.

Dr. D. Visser is emerituspredikant te Amersfoort

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

Ambtelijk Contact | 28 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

Ambtelijk Contact | 28 Pagina's