Aandacht voor Maria
Een boek over Maria van een auteur uit onze kring is ongekend. In onze belijdenisgeschriften wordt Maria nergens gethematiseerd. Alleen al om die reden is dit een belangrijk boek. Het biedt ons feitelijk een heuse Marialogie. Veelomvattend, omdat talrijke aspecten belicht worden: Maria als Gods dienares (waarbij Maria’s geloof aan de orde komt, toegespitst in een op de voet volgen van Luthers gedachten over de lofzang van Maria; en Maria’s aangewezen zijn op Gods genade), Maria als moeder van de Verlosser, met uitvoerige aandacht voor de term “moeder Gods”, en Maria als moeder van de gelovigen. Vervolgens komt meer specifiek het vrouw-zijn van Maria aan de orde, met o.m. de leer van de maagdelijke geboorte, en de gedachte aan Maria als tweede Eva. In deze delen worden ook behartigenswaardige opmerkingen gemaakt i.v.m. de actuele gender-discussie. De actualiteitswaarde wordt nog vergroot door Maria ook in Europees perspectief te zien. Sterke punten van dit boek zijn, afgezien van de inhoud, de vlotte schrijfstijl en de regelmatige conclusies en samenvattingen.
Voor ambtsdragers kan het boek vooral van nut zijn in kerkelijke omstandigheden waar contact is met sterk Maria-geöriënteerde Rooms-katholieken. Dus met het oog op het oecumenisch gesprek, of in pastorale relaties waarin de Maria-vraag een rol speelt. Of in verband met het gender-debat.
Ik ben het niet met Huijgen eens dat Maria over het algemeen ondergewaardeerd wordt in onze kerken. Het moet al heel vreemd gaan als er niet verschillende momenten zijn in de gang van het kerkelijke jaar waarop Maria uitdrukkelijk ter sprake komt in de prediking. Zo vindt het “voortaan gelukkig prijzen” (Luk. 1: 48) beslist wel gestalte naar mijn indruk.
Zoals al gezegd komt er heel veel aan de orde. Dat heeft als nadeel dat aan sommige gegevens vrij snel voorbij gegaan wordt. B.v. hoe het toch kwam dat Maria zo’n centrale plaats in het geloofsgoed van de kerk verkreeg terwijl de geschriften van het N.T. daar weinig aanleiding toe lijken te geven. Ook zou ik graag meer gehoord hebben over het opmerkelijke feit dat de evangelist Markus geen “geboortegeschiedenis” van Jezus biedt, maar slechts een “hint” in h. 6: 3, en dat Johannes er alleen maar aan doet denken; en de kwestie van Maria’s “medewerking” aan de totstandkoming van het heil. Huijgen stelt weliswaar terecht dat het in Maria gewekte geloof waardoor ze ontvankelijk wilde zijn voor dit bijzonder moederschap door God gewekt is, maar menselijk bezien is het zo dat de komst van het heil op zeker moment afhing van Maria’s “fiat”. Dat is toch wel een duizelingwekkende gedachte die wat breder belichting verdiende.
Tenslotte nog een enkele kanttekening: op blz. 259 wordt gesteld dat God het huwelijk als levenslange verbintenis gegeven heeft om veiligheid te bieden: “wie zich blootgeeft aan de mogelijkheid van een zwangerschap heeft veiligheid nodig”. Op zichzelf genomen is dat waar, maar dat is wel bezien vanuit de val.
n.a.v. Arnold Huijgen,Maria. Icoon van genade. Uitgeverij KokBoekencentrum, Utrecht 2021, 384 blz., € 27,99. ISBN 9789043534895.
De Bruijne
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021
Ambtelijk Contact | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021
Ambtelijk Contact | 24 Pagina's