Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als u een geloof had als een mosterdzaadje, zou u tegen deze moerbeiboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzamen. Lucas 17:6

Jezus verkondigt in Lucas 17: 3-4 dat geloven in de praktijk ook inhoudt, dat je een broeder die tegen je zondigt bestraft. Maar als hij berouw heeft en om vergeving vraagt, moet je hem vergeven, al gebeurt het zevenmaal per dag. Doen wij dat of worden we daarin gehinderd door klein-geloof? De discipelen vragen in elk geval aan Jezus: geef ons meer geloof.

Een geloof als een mosterdzaadje is voldoende, zegt Jezus. Daarmee kun je deze moerbeiboom ontwortelen en in de zee planten. Met dat sprekende beeld wil Hij duidelijk maken hoe groot de kracht van het geloof is in de omgang met de naaste, juist ook in een verstoorde relatie. Is dit wel realistisch in een zondige wereld, waarin ook de gelovigen vol zonden en gebreken zijn? Toch vraagt Jezus van zijn leerlingen - van hen die zijn vergeving hebben ontvangen - ook zelf bereid te zijn vergeving te schenken.

Hoe gaan wij als christenen daarmee om? Vaak wordt gezegd dat we een ander altijd moeten vergeven. Dat zegt Jezus echter niet. Dat vraagt Hij pas als de zondaar berouw heeft. Maar eerst zegt Hij: bestraf een broeder die tegen u zondigt. Dat gebeurt vaak helemaal niet. Of het geschiedt niet in zijn Geest, door gebrek aan verbondenheid met elkaar door het geloof in Christus. Na de zonde past berouw. Zonder berouw kan er geen vergeving worden verwacht. Maar als iemand berouw toont, verwacht Jezus dat wij vergeving schenken. Hij verwacht ook dat we zelf bereid zijn berouw te hebben en vergeving te vragen. Dat is meer dan: als ik iets verkeerd heb gedaan, wil je het me dan vergeven?

Ben ik bereid om te vergeven, zevenmaal en helemaal? Ook als er verschrikkelijke dingen gebeurd zijn? Laten we beginnen bij de broeder die berouw toont. Die berg komen we vaak al niet op. Dat verklaart de vraag van de leerlingen: geef ons meer geloof.

Het lijkt alsof ze vragen om meer geloofsmateriaal. In het geloof gaat het echter niet om meer materiaal, maar om meer leven met God. Dat lijkt in deze wereld weinig of niets voor te stellen. Het is als een mosterdzaadje. Het weet zich klein door een besef van eigen onmacht en schuld. Maar bovenal weet het van genade en vergeving. Dat zijn Gods mogelijkheden die ons leren vergeving te schenken aan wie berouw heeft, zo nodig zeven keer per dag.

Een geloof als een mosterdzaadje kan een moerbeiboom verplanten. Met dat beeld bedoelt Jezus dat zo’n geloof beweging kan brengen in vastgelopen situaties. Ons geloof kan alleen zo’n mosterdzaadje worden door Jezus. Als we leven van zijn vergeving en daardoor bereid worden gemaakt zelf vergeving te vragen en te geven. Door de vergevende liefde van Christus ontdek je dat het niet gaat om meer of minder, maar om een echt en levend geloof. Geef ons een geloof als een mosterdzaadje.

D. Visser

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2022

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2022

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's