Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

1953

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1953

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je aan kerkleden zou vragen welke gebeurtenissen in 1953 hebben plaatsgevonden dan zullen velen vermelden de watersnood in Zeeland en in delen van Zuid-Holland en Noord-Brabant. Sommigen weten nog van de kerkscheuring in de Gereformeerde Gemeenten over de visies op het welmenend aanbod van genade. Ik denk dat weinigen nog weten van de kanselboodschap in onze kerken. De tekst van deze boodschap is vermeld op pagina 14 en 15 van dit nummer.

Mijn vraag is: heeft deze kanselboodschap ook vandaag nog betekenis?

Ik licht er een paar punten uit: de tekenen der tijden, de inhoud van de prediking, de geloofsbeleving en het jeugdwerk.

Het lijkt mij gewenst ook nu met elkaar te spreken over de tekenen der tijden. Hoe zien wij de teruggang van het christendom in Europa, de klimaatcrisis? Hoe lezen wij Openbaring?

Wordt in de prediking het juiste evenwicht bewaard tussen enerzijds onze staat voor God en anderzijds de reikwijdte van het verlossingswerk van Christus? Welk Godsbeeld hanteren wij: een juridisch beeld (God is Rechter), of een therapeutisch beeld (God is Trooster en Bemoediger)?

Komen onze belijdenisgeschriften nog aan de orde? En als de tweede dienst steeds minder wordt bezocht, en soms zelfs geheel is afgeschaft, waarom dan niet regelmatig in de morgendienst hieraan aandacht besteden evenals aan de (klassieke) formulieren van Doop en Avondmaal?

De Heidelbergse Catechismus en de Gewone Catechismus zijn geschikt om ook de actuele vragen te behandelen. Is de Doop een familiefeest of een verbondssluiting? En bij het Avondmaal kan nader worden ingegaan op avondmaalsmijding, – schroom en – automatisme.

Hoe is onze geloofsbeleving: in 1953 veel bijbelkennis maar weinig getuigenis dat men een kind van God is? In 2023 minder bijbelkennis maar veel meer getuigenis dat men Jezus heeft aangenomen en men een kind van God is?

Met name jongeren spreken zich duidelijk uit Jezus lief te hebben. Ik heb daar veel respect voor. Gesprekken met ouderen kunnen wel een wederzijds verdiepend effect hebben. Wat zijn praktische consequenties uit het liefhebben en volgen van Jezus?

Wat is wereldgelijkvormigheid in onze tijd? Gebruik van sociale media als internet en smartphone, hoe omgaan met de schepping?

Ik heb bewust geen antwoord willen geven op de bovengenoemde vragen. De mogelijke antwoorden kunnen alleen in ons kerkverband gegeven worden als er onderlinge gesprekken plaatsvinden. Jammer dat de landelijke ambtsdragersconferenties bij gebrek aan belangstelling gestopt zijn. Laat het gesprek echter blijven in de gemeente, de kerkenraad en op de classis.

Als dat gesprek niet meer mogelijk is dan is de vrees voor een kerkscheuring nu evenals in 1953 terecht. Het lijkt mij van wezenlijk belang met elkaar af te spreken welke onderwerpen hoofdzaken en welke bijzaken zijn. In bijzaken mogen gemeenten een verschillend beleid voeren.

Als blijkt dat wij op hoofdzaken geen overeenstemming kunnen bereiken dan zijn wij in feite al gescheurd en is van een kerkverband geen sprake meer. Een herverkaveling met verwante groepen in andere kerken is dan een mogelijke / wenselijke optie.

Van harte hoop ik dat CGK niet meer betekenen Contact Geremde Kerken (zie AC 2016 nr 3) maar Contact Groeiende Kerken. Moge hiervoor veel gebed zijn.

E.J. Jansen

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2023

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's

1953

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2023

Ambtelijk Contact | 24 Pagina's