Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bang voor zelfbedrog.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bang voor zelfbedrog.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Ik ben zo bang dat ik me bedrieg”. De dominee komt die verzuchting in zijn pastorale werk wel tegen. Heimelijk is hij daar verblijd over, maar laat hij dat niet zeggen want het wordt hem niet in dank afgenomen. Ziet u dat positief dan, dominee? Bedrieg mij niet hoor! Maar de dominee is er verblijd over omdat hij reden heeft om te vrezen dat velen zichzelf maar wat aanpraten en op valse gronden de eeuwigheid tegemoet reizen. En als daar tegenover dan iemand is die vreest dat hij niet sterven kan, dan vat hij dat positief op. Al moet hij daar ook wel weer mee uitkijken. Omdat het geweten nu eenmaal ook onrustig kan zijn en men dus alle reden heeft om te vrezen. Toch houd ik vol dat de vrees voor zelfbedrog een onbedriegelijk kenmerk van genade kan zijn. Ik zal u zeggen waarom.

Door het wonderwerk van Woord en Geest wordt een mens aan zichzelf ontdekt. En dat ontdekkend werk duurt zolang de Geest werkt in het zondaarshart. Dat is dus tot zijn laatste snik hier op aarde. Door het ontdekkend en overtuigend werk van de Heilige Geest leert een mens zichzelf kennen in wie hij is voor God en in wie hij van nature blijft. Dan moge trap en maat verschillen, want de Heere werkt altijd naar Zijn wil en welbehagen. Maar een van de zaken die ik in mij ga ontdekken is dat ik een bedrieglijk hart heb. Dat wil twee dingen zeggen. Ten eerste dat ik mensenwerk voor Gods werk kan aanzien en andersom. En ten tweede dat ik me anders kan voordoen dan ik ben. Dan zegt Jakob: Ik ben Ezau. O, wat is de mens, wat is in Hem te prijzen! Maar wat is nu het door de Geest beoogde doel van zelfkennis? Juist, de verheerlijking van Christus! Dat betekent in de praktijk dat de vrees voor zelfbedrog, als vrucht van zelfkennis, altijd uitdrijft naar de Heere! Daar moet een mens die bang is dat hij zich vergist zich op onderzoeken. Is de klacht: “Ik ben zo bang dat ik mij bedrieg” slechts iets wat ik uit op huisbezoek of drijft het mij tot de Heere? Weet Hij er van?

Wat is oprechtheid? Is dat heiligheid of zondeloosheid? Het is eerlijkheid. Eerlijk worden naar God toe. De oudste zoon was niet eerlijk tegenover zijn vader. Hij diende hem dan wel, maar het was om loon. Ik heb voor mijn werk nooit wat terug gehad, zei hij. Hij deed of hij zijn vader lief had, maar hij had alleen zichzelf maar lief. Maar de jongste zoon was oprecht. Oprecht gemaakt. Eerlijk. Ik ben niet meer waard uw zoon genaamd te worden. Dat werd expliciet aan zijn vader duidelijk gemaakt. Zie, dat is oprecht.

Zo maakt de Heere mij oprecht en ga ik Hem belijden dat ik een bedrieglijk en onbetrouwbaar hart heb. Mijn klacht is Hem bekend. Zoekt de Heere naar waarheid in het binnenste, ik ga het ook zoeken: Laat de oprechtheid meer en meer, met de vroomheid mij behoen. Ik ga verlegen worden om het onbedriegelijke werk van God: Zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

Welnu, u die zegt: Ik ben zo bang dat ik me bedrieg: u kunt daar ook terecht bang voor zijn. En daarom moet u leren hopen, bouwen, leunen en vertrouwen op de Heere Jezus, Die plaatsbekledend Zijn leven van volmaakte liefde, gerechtigheid en gehoorzaamheid aan de Vader heeft geofferd. Als u de vraag gesteld wordt: wat dunkt u van uzelf, en u moet antwoorden dat u vreest voor zelfbedrog en dat u soms werkelijk gelooft dat u nog eens voor eeuwig verloren zult gaan, laat mij nu ook eens een andere vraag stellen: wat dunkt u dan van de Christus? Zoek uw behoud en de vastigheid en de enige troost in leven en sterven bij Hem en daar zult u rust vinden voor uw ziel. Want u moet tenslotte zelfs uit hetgeen u in waarheid van de Heere mocht ontvangen de grond verliezen. Christus Jezus moet uw Hope worden. En het beloftewoord van die God Die niet liegen kan. Zo blijft een waar kind van God altijd iemand die het leven niet vindt in zichzelf, maar buiten zichzelf en door het geloof de eeuwigheid tegemoet reist als Jakob: Op Uw zaligheid wacht ik, o HEERE!

Eens waart Gij niets, ik was toen AL. Ik leefde in de zonde. Maar sinds Uw Woord mij wondde, en mij de zielerust ontstal, vond ik mijzelf belogen. Mijn IK had mij bedrogen! Gij werd toen IETS. Maar ik bleef veel. ‘k Zou zelf mijn heil doen dagen, voor niets zou ik versagen. Ik droeg vol moed het zwaar gareel, der wet, maar al mijn strijden, kon niet mijn ziel bevrijden. Toen werd Gij VEEL. Maar ik bleef iets. Ik zou dan door mijn smeken, U wel het harte breken. Maar o mijn ziel, het baatte niets. De hemel ging niet open, door al dat worstelend hopen. Toen werd ik NIETS, en Gij werd AL. O grondeloos erbarmen, toen zonk ik in Uw armen. Geen hel die m’U ontroven zal! Hij, Die oneindig groot is, hoort hem die gans ontbloot is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 januari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bang voor zelfbedrog.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 januari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's