Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik schaam mij het Evangelie van Christus niet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik schaam mij het Evangelie van Christus niet

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Romeinen 1:16

Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst de Jood, en ook de Griek. Paulus zegt: Ik schaam mij het Evangelie van Christus niet. In feite bedoelt hij te zeggen, dat hij vol bezieling en ijver is om dit Evangelie te verkondigen aan een ieder die het horen wil, want dit is de enige weg tot de zaligheid. Waarom schaamde hij zich niet voor het Evangelie? Dat is om verschillende redenen.

De eerste reden is dat hij in vers 16 zegt dat het evangelie een kracht Gods is. Het evangelie bestaat niet uit interessante adviezen of mooie woorden, of een oproep: “doe maar je best, en houd het maar vol, en er komen wel betere dagen”. Dat zijn allemaal slappe woorden. Dat is het evangelie van de wereld. Wanneer het Evangelie in de kerk alleen maar bestaat uit mooie woorden, dan moeten we ons ervoor schamen. Maar het Evangelie is met kracht. Het is goddelijke kracht. Dit Evangelie heeft miljoenen levens veranderd en het heeft maatschappijen veranderd. Het is een kracht Gods tot zaligheid. Er zijn vele krachten in deze wereld die vernietigend werken. Maar hier hebben wij een kracht die opbouwt. Het Evangelie verlost mensen, het is een kracht Gods tot zaligheid.

De tweede reden, dat Paulus zich niet schaamt voor het Evangelie is omdat het gezonden wordt tot alle mensen. Een ieder moet dit woord horen. Joden en heidenen moeten dit Evangelie horen. Het is niet voorbehouden aan een selecte groep hoorders. Allen die onder het Evangelie zijn worden ernstig geroepen en het heeft met een ieder te maken. Het wordt niet gezonden tot mensen, die aan bepaalde voorwaarden voldoen, die bijvoorbeeld geld hebben of bepaalde karakter eigenschappen hebben. Het Evangelie is precies wat mensen nodig hebben en daarom schaamt Paulus zich er niet voor.

Ten derde schaamt Paulus zich niet voor het Evangelie om wat het laat zien. Het laat ons zien de rechtvaardigheid van God. Dat is heerlijk. Dat is het wat elk mens nodig heeft, of hij dit beseft of niet. Deze rechtvaardigheid houdt in dat de schuld vanwege al de zonden verwijderd wordt. En daarbovenop alles wat God van ons eist, wordt de mens geschonken. God eist van ons dat wij Hem volkomen liefhebben. Anders kunnen wij niet in de hemel komen. Nu zijn wij uit onszelf onrechtvaardig, want wij houden Gods geboden niet. Daarom heeft de mens geen vrede met God en hoe kan een mens nu vrede met God in zijn leven krijgen? Hoe word ik rechtvaardig voor God? Nu komt dit evangelie tot ons en verkondigt, dat God gedaan heeft, wat wij nooit kunnen doen, en dat heeft Hij gedaan voor zondaren. Dit is Gods eigen rechtvaardigheid. Dat heeft de Heere God bewerkt door het leven, de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus. De Heere God komt tot ons in onze nood en schenkt in het Evangelie Zijn rechtvaardigheid.

In de vierde plaats schaamt Paulus zich niet voor het Evangelie vanwege de manier waarop deze rechtvaardigheid ontvangen wordt. Het is niet moeilijk

deze rechtvaardigheid van God te ontvangen. U hoeft er niet voor te betalen en u hoeft er niet voor te werken en u hoeft er geen examen voor af te leggen. Deze rechtvaardigheid ontvangt u zonder te werken, het wordt geschonken uit genade als een vrije gift. Het wordt geschonken door het geloof, want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Dat geloof is uzelf laten zakken en zinken op het volbrachte werk van Christus. Als we dit doen, erkennen we onze zonden en schuld en dat we ons zelf niet kunnen verlossen. Dan belijdt de zondaar, dat heel zijn leven op zichzelf gericht is terwijl de Heere Jezus centraal moet staan in zijn leven. Dat betekent van alles afzien en alleen maar opzien naar Jezus Christus. U ziet dat Hij Zichzelf aanbiedt als een volkomen betaling. Door het geloof tot Hem vluchten en de Naam van de Heere Jezus aanroepen om deze genade gave te ontvangen is nodig.

Dit is het Evangelie. Het is eigenlijk heel eenvoudig en heel rijk, maar velen luisteren niet en gehoorzamen niet. Zij komen niet. Zij blijven weg. Zij zeggen dat ze moeten wachten, totdat zij voelen dat God het geloof schenkt. Het is volkomen waar dat het geloof door Gods Heilige Geest bewerkt wordt in het hart. Geen mens gelooft uit zichzelf. Het geloof is Gods gave. Maar het feit ligt er wel, dat als ik niet rechtvaardig ben voor God, dan ga ik wel verloren. En de oproep van God komt tot ons: Bekeert u en gelooft het Evangelie. Dan heb ik te luisteren en dan mag ik niet bij God vandaan blijven. Dan moet ik geloven, en toch kan ik niet geloven in mijzelf. In die nood val ik neer voor de Heere Jezus Christus en smeek ik Hem om Zijn genade en daar op mijn knieën voor Christus, als een schuldige en hulpeloze zondaar wijst de Heilige Geest mij op de volheid die er ligt in Christus. Dat laat Hij zien in dit Evangelie. Daar ziet u Christus. Dan leer ik zien op Christus en Zijn verdiensten en daar buig ik in het stof voor Hem en daar smeek ik: “Heere, kom in mijn leven en weest u mijn alles, dat ik niet meer van mezelf ben, maar van U. Dan kan ik niet meer en dan wil ik niet meer zonder Christus door het leven gaan.”

Nu is het juist daar, in de diepte van mijn verlorenheid, dat de Heere mij vindt. Zoals een Amerikaanse commentator schrijft: Ik probeerde op te klimmen naar God, met bevende voeten langs een ladder, maar steeds gleed ik weer terug. Mijn houvast werd al zwakker en toch streefde ik ernaar om tot God op te klimmen, want bij Hem zag ik vrede en behoud. Maar ik kon Hem niet bereiken; ik zakte steeds verder weg, totdat ik uitgewerkt neerviel aan de voet van de ladder en daar lag ik in wanhoop en vrees, totdat ik voetstappen hoorde op die ladder. En waar ik geen hoop meer had, en waar ik verloren moest gaan, daalde God tot mij langs die ladder en Hij pakte mij op en drukte mij aan Zijn hart. Mijn God redde mij. Hij kwam in mijn leven. Dat is het Evangelie, niet dat ik God vind, maar God vindt mij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Ik schaam mij het Evangelie van Christus niet

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's